Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th January 2007, 11:22   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Saltvann og elektrisitet

Har sett tidligere diskusjoner om viktigheten av å ha en rask jordfeilbryter på akvariet for å unngå å stikke hendene i den "sikre død" ved feil på elektrisk utstyr i tanken. -Jeg har dette på min tank og kan dokumentere at det virker (knuste en kolbe mens jeg stod med hendene i tanken). Ser også i en annen diskusjon at alt det elektriske utstyret også kan påvirke måleutstyr.

Jeg har da en sak som forundrer meg litt: Jeg kjører med en svært enkel vannkjøling i sumpen min. Denne er laget av syrefast stål og er tilkoblet vann-nettet via en temperaturstyrt elektrisk kran. Jeg måtte lete ganske lenge før jeg fant spesialnipler i syrefast stål (beregnet for offshore) som passet på kjølesløyfen. Derfra går det plastslanger til kranen og til avløp. Saken er da den at jeg ca én gang i året må skifte den ene av de to niplene på kjølesløyfen, da denne rett og slett korroderer i stykker. Det dannes en klump med rust på utsiden og innvendig er gjengene helt oppspist. De som selger meg niplene sier dette fenomenet er grunnen til at man bruker sinkanoder på båter, men det er vel ikke å anbefale i en saltvannstank?

Hva skyldes denne "strømmen" i vannet? Er det rett og slett kun nivåforskjeller i spenning mellom det elektriske utstyret som utløser dette? Noen som kan forklare fenomenet og hvordan det eventuelt kan løses?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 16th January 2007, 12:09   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Saltvann og elektrisitet

Alt metall ruster, syrefast eller ikke, bare i forskjellig grad.

Det har ingenting med ditt elektriske utstyr å gjøre selv om det kunne forsterket prosessen om du hadde en strømførende ac katode i karet ditt, men det tviler jeg på at du har . Sjøvann er sterkt ledende elektrolytt og metall er et elektrokjemisk ustabilt material som utveksler elektroner med sjøvann og danner oxider på forskjellige vis(husker ikke helt kjemien i dette, beklager om jeg skriver noe feil nå) alt etter hvilket metall osv. Den eneste metoden å motvirke dette på er å sette inn et mindre edelt metall i samme "kretsen" også kalt en anode, slik at oxideringer skjer her, da blir det edlere metallet katoden i kretsen.

Ergo "strømmen" skyldes at vann er elektrisk ledende, vann med salt er veldig elektrisk ledende og det finnes ingen løsning annet enn galvanisering og bruke så edelt metall som mulig. Den som løser dette problemet er rikere enn Bill på 1 uke . Finn noe heller noe av plast, evt. bruk noe silikon f.eks til å isolere metaloverflatene.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 26th February 2007, 12:35   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 36
Standard Re: Saltvann og elektrisitet

Har egentlig ikke skjønt helt hvorfor alle skal ha kjølere som er laget i ett eller annet edelt (dyrt) metall? Det er som dere sier over; det ruster uansett. Ikke engang titan er rustfritt, det tar bare lengre tid før det er korrodert bort.

Vi har jo plast til alt annet. Jeg ville laget kjøler i plastrør og dyppet denne i sumpen og gjørt avkjølt destilert vann gjennom denne. Så kan du lage varmeveksler av de materialene du vil for å kjøle det destilerte vannet ditt.

Noen enige?

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Elektrisitet for nye korallrev Frogfish Tropiske Koraller 10 18th July 2005 18:54