| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
SKal montere reflektorer i lys "amaturet mitt (DIY).
Jeg har to muligheter for å feste reflektorene. - i platen som over lysrørene, med en slik løsning vil reflektorene være ca 4cm fra lysrøret. Fordelen er at jeg kan skifte lysrør uten at jeg må ta av reflektoren også. Alternativ to er å feste reflektorene på vanlig måte med klips til lysrørene. Hva skal jeg velge ? Vil jeg få mye rårligere lys ved at reflektorene står lengre fra lysrørene enn beregnet med klips ?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du vil få en annerledes spredning ihvertfall, mindre konsentrert og sansyneligvis mer spill-lys, om det er av noen avgjørende karakter tviler jeg vell egentlig på, mest flisespikkeri
Men langt viktigere, er de ikke festet slik av elektriske grunner? slik at du skal slippe å risikere å få deg en karamel om du kommer borti reflektoren, plast og malt metall kan fint lede strøm i litt fuktige omgivelser, trodde det var grunnen til at det var festet på denne måten slik at det ikke kommer i kontakt med selve lampekonstruksjonen, men det kan jo bare være fjas. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har jeg forstått Hans Fredrik rett så vil med hans alternative monteringsmåte ikke reklektoren være i kontakt med lampen i det hele tatt. Det blir med andre ord ennå mer "sikkert" med tanke på elektrisitet.
Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Legger ved noen bilder som kanskje kan illustrere bedre hva jeg mener..
![]() Her er lampen sett ovenifra. ![]() Lampen sett underifra Lampen sett fra siden. Reflektorene vil enten festes med vanlige klips til lysrøret eller ril den brede platen som ligger i midten. På den midterste alu profilen (ballasten til lampen) skal jeg montere led månelys. På de to resterende alu profilene monterer jeg ytterligere 2 T5 rør. Større bilder kan dere se i galleriet mitt
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 1 luminarc stealth reflektor selges | alf-magne | Selges | 9 | 24th January 2008 21:23 |
| 2 x 54W T-5 Arcadia med reflektor (ubrukt) | joachimB | Selges | 3 | 9th January 2007 00:08 |
| TS:akvarie , lys, reflektor og luftpumpe. | janbanan | Selges | 2 | 25th October 2006 15:09 |