| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
God kveld.
Til jul så fikk jeg Deltec NF509 (nitrat filter) av min far, selve akvariet er fortsatt ikke startet opp og jeg driver nå å planlegger sump. Det jeg lurer på er om et refugium vil fungere effektivt til nitrat fjerning?.Ser jo at mange i utlandet sverger til refugium framfor nitrat filter. Sump er på 120L, så jeg vil vel kunne ha et refugium på ca.30 - 40L. SÃ… er det noen tanker om FR509 vs Refugium |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
JEg ville absolutt hatt et refugium fremfor et Nitrat filter. Nitrat filteret har kun en oppgave - å fjerne nitrat. Et refugium med macro alger fjerner nitrat samtidig som det produserer mat og andre godstoffer til korallene dine.
Siden Nitrat som oftest bare er et problem i begynnelsen vil Refugiumet gjøre en bedre jobb over tid. Det var min mening.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk!
Er det vanskelig å få et refugium til å fungere? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Niks.. hovedsaken er at vannet skal renne sakte igjennom refugiumet og ut i akvariet.
I refugiumet putter du en del sand og caulerpa alger. Caulerpa alger spiser nitrat samtidig som det etterhvert blir hjemmet til div. micro organismer. Disse dyrene vil etterhvert som de vokser til følge strømmen tilbake i akvariet hvor de blir mat for koraller og fisk.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
I dag har jeg bygd sump med refugium, det ble satt opp slik at alt vannet først blir skummet , så renner det igjennom refugiumet før det går igjennom en boblefelle og så blir det returnert. Sirkulasjon kommer til å ligge på ca.800L/T ettersom det er det skummeren gir. Tanken bak refugiumet er at det skal ha en rensende funksjon på vannet. Og jeg leste i et annet innlegg at vannet fra refugiumet burde da gå igjennom et uv-filter for å unngå at algesporer forviller seg opp i hovedtanken og starter en algekultur der. Så det jeg lurer på er om dette er 100% nødvendig? og er det noen andre metoder å gjennomføre denne rense prosessen enn å bruke uv-filter?
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| refugium | leffi | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 25th February 2007 00:22 |
| DELTEC NF 509 nitrat filter | joachimB | Selges | 2 | 18th January 2007 14:03 |
| Sump, refugium, filter, etc | Aquaria | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 29th May 2006 01:04 |
| Lage Nitrat filter med svovel kuler! | Chriss | D.I.Y Gjør det selv | 4 | 25th February 2005 06:28 |
| Nitrat filter! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th December 2004 13:38 |