Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9th January 2007, 12:39   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 40
Standard Skumming

Hei og godt nytt år!
Har en Turboflotor 1000 til skumming av mitt 350 liters akvarie. Lurer på om en enkel skummer hadde vært nok? Vil alle disse kamrene med baller og svamper fjerne stoffer som skulle vært i vannet? Har hele tiden hatt problemer med kalknivået. Det høyeste vi har klart å få det, med kalkmikser og tilsetning av flytende kalk hver annen dag, er 380. Som regel ha det vært rundt 300 - 320. Dette er jo alt for lavt. Vil en kalkreaktor løst problemet med kalknivået?
Mvh Linnemor
Linnemor er offline   Svar med sitat
Gammel 9th January 2007, 13:23   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887
Standard Re: Skumming

Normalt sett ja...
Men det som er viktig er å finne ut eksakt hvordan dine verdier som ph, kh strontium og magnesium er, det er verdier som kan hjelpe deg å få på plass en høyere verdi på kalsium.
Det finnes også et alternativ til Kalsium reaktor som heter Balling metoden og den holder alle viktige verdier stabil og gir fenomenale vilkår for koraller og da spesielt steinkoraller.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 9th January 2007, 14:22   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 40

De andre prøvene er Strontium 10. Kh 7. Ph 8,3. Mg 1430. Nitrat og nitrit o. Salt 1,026. Hva er Balling metoden?
Mvh Linnemor
Linnemor er offline   Svar med sitat
Gammel 9th January 2007, 14:32   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Balling:
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Kn...75/page=1.html

www.norskhdforum.org
Gammel 9th January 2007, 14:32   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Chriss kan sikkert fortelle deg litt om Ballingmetoden, eller så kan du lese om det her (lang artikkel). Har ikke mye peil på Balling metoden selv, men har fått med meg at det er mange danske akvarister som bruker denne metoden.
Gammel 9th January 2007, 16:38   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Chriss kan sikkert fortelle deg litt om Ballingmetoden, eller så kan du lese om det her (lang artikkel). Har ikke mye peil på Balling metoden selv, men har fått med meg at det er mange danske akvarister som bruker denne metoden.
Balling metoden er en rimelig måte å tilføre alle nødvendige mineraler og sporstoffer på med meget stabile verdier, som Frogfish skriver så er det utbredt i Danmark, Tyskland og mange andre land, det er ikke vanskelig og det sparer deg for hyppige kjøp av tilsetninger.

Det finnes utrolig mange korallrevs tanker nedover på kontinentet som har en enorm vekst på korallene sine vhja balling metoden, samtidig er korallene så fargesterke og så kraftig i veksten at det nesten ser ut til at de er kunstig farget, men med så stabile og gode vilkår som Balling gir så bare vokser korallene opp til de fantastiske dyrene vi ser på film/bilder fra korallrevene rundt om i tropene...

Har selv vært i Danmark, Tyskland og fått se et par tanker som har kjørt på Balling metoden, man kan tydelig se forskjell på korallene før og etter akvaristene startet med Balling, fargene blir merkbart sterkere, og korallene budder mer og selve korallen blir tykkere, enkelte frags som var innkjøpt lå klar til propagering og på de månedene de sto i propagerings tank så var de alle blitt betydelig tykkere i omkrets og de så mye mer "riktig" ut i Balling system enn i konvensjonelt Berlin system...

Det er uvisst om det er noen i Norge som driver med Balling pr nu, men det kommer nok en del etterhver tipper jeg, inkludert meg selv....

www.norskhdforum.org
Gammel 9th January 2007, 19:05   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Jeg vil vell aldri få meg selv til å kalle metoden for "enkel" men det blir sikkert bra om man har tid til slikt.
stoffer er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skumming. frontosa Lys, filtrering & annet utstyr 3 25th June 2007 17:16
skumming Nagel Kjøpes 2 8th March 2006 07:07
Skumming TJtaule Akvariet 3 7th July 2005 00:24
skumming.... alf-magne Lys, filtrering & annet utstyr 5 24th January 2005 20:28
Skumming - for mye !! Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 4 20th March 2004 21:22