| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Ja, da har man lært å aldri mer ha barnevakt til akvariet.
Barnevakten har ikke etterfylt vann i tanken og dermed har skummeren brent seg. Hvor lenge kan det stå før det er krise? Det er ikke noe å få tak i idag og vi må bestille for å få tak i ny. Fader for en måte å starte det nye året på :evil: |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvor mange liter har du? aktivt kull er en fin sak, og kan kansje erstatte en skummer i en kortere periode, hvis du ikke har altfor mange liter.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
da blir det mer enn en pose ja... når får du ny skummer?
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Hvis du gjør litt vannbytter og sånt så kan det gå i noen uker uten skumming. Det var hvertfall svaret jeg fikk når jeg spurte på et annet forum her for et par måneder siden.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Jeg aner ingenting enda. Jeg får ikke tak i han som har hjulpet oss i gang med akvariet og som vi har fått alt av utstyr gjennom. Så hvem vet? (vi er helt nye i akvarieverdenen..)
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Jeg hadde noe alla samme opplevelsene en stund før jul. Jeg har et kar på 280 liter og måtte klare meg med defekt/død skummer i ca 2 uker,før ny kom i hus. Byttet ca 15% vann i døgnet. Ikke det mest artige å gjøre,men klarte meg uten dødsfall.
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Et akvarie klarer seg stort sett ganske lenge uten skummer. Det e` ikkje å anbefale men mitt kar har klart seg i flere måneder uten skumming. Men det e` vel med skumming som med alt annet, ingen akvarier oppfører seg likt. Det kan være en fordel å øke sirkulasjonen i overflaten og i tillegg lufte vannet ved hjelp av en luftepumpe. Lykke til.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tror ikke det er så krise som dere skal ha det til og uansett så står det jo helt på hvilken konsentrasjon av liv du har i karet hvor lang tid det bruker på å grise til vannet. Selv med ganske mye liv så holder det seg nok med litt omtanke og enkel lufting av vannet, men hvor pent det blir til slutt er jo en annen sak. Men noe hysterianfall med 15% vannskifte i døgnet er ikke nødvendig, tror faktisk det gjør mer skade enn nytte med hensyn til å stresse fisk og koraller, som da gjerne slipper ut enda mer avfall. En annen viktig faktor her er hvor effektivt og vellfungerende biologisk filter karet har.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Luft ut fra skummeren | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 7th January 2011 21:17 |
| HJELP skummeren min bråker veldig | Nikita | Lys, filtrering & annet utstyr | 10 | 13th April 2007 18:00 |
| Skummeren og pumpa er SOLGT | Robin | Selges | 3 | 5th February 2006 00:10 |