| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Mens man venter på selve jule kvelden, så må man jo finne på noe for at tiden skal gå... Eg for min del sitter å spekulerer på hvordan sumpen min skal bygges...?
noen som har en god arb. tegning på dette? Hvor bør de forskjellige tingene (skummer,varme osv) plasseres? hvor mange kammer? sumpen min er den gamle 96 ltr'en 80x35x40 |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har helt likt akvarie som sump. Jeg har delt den inn i 3. Klarer ikke laste opp bilde men kan gi en kort forklaring: Første kammer: Avrenningsvannet kommer ned her og her er også skummeren. Boblefelle mellom neste kammer som er refugium, og så er returpumpe og kalkmikser i siste kammer.
Det er vel ikke helt optimalt å ha kalkmikseren rett ved returpumpen (fører vel til mer kalkavleiringer i den?), men det er der det er plass til den. Hvis jeg skulle forandret på noe nå i ettertid ville jeg ha byttet plass på refugiumet og kammeret med returpumpen. Da kunne jeg hatt en liten pumpe i kammere hvor skummeren og avrenning er, til å pumpe vann inn i refugiumet, og så kunne det rent tilbake til kammeret med returpumpen. Sånn det er nå blir det så mye gjennomstrømning i refugiumet, at en del alger havner i pumpen og blir hakkemat. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Du kan finne masse sump-tegninger på www.melevsreef.com .. Jeg kopierte en derfra
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
jeg har et gammelt 160 l som sump ingen oppdeling i kammere.
Hva er vitsen med å slille ut boblene? |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Takk for tipsene
På siste møte på akvariet i Bergen, ble det pratet varmt om "Dr. Juebert" (eller noe sånt) og om måten å bygge opp saltvanns kar, med et vann sjikt under bunn laget (ca 2-3cm), og ca 10-15cm sand over. Men for ikke å stjele for mye plass der, kunne det kanskje gå an å få det til i sumpen?? :?: |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bygge refugium | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 1st October 2007 12:59 |
| Bygge sump | Breiflabben | Aquascaping | 17 | 23rd May 2006 23:14 |
| Bygge HQI! | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 18 | 31st May 2005 17:46 |
| Bygge rev !! | Rusky | Aquascaping | 5 | 21st August 2004 14:40 |
| Bygge Akvarie | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 36 | 23rd March 2004 00:30 |