Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th December 2006, 11:42   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Valg av pumpe

Har nettopp brukt en del tid på julerengjøring i tanken, eller rettere sagt på utstyret til tanken. Det slår meg nå hvor håpløse disse AM-pumpene er på mange måter, spesielt når man skal ha dem utenfor akvariet/sump og er avhengig av å kunne koble dem fra og til på en enkel måte. Disse pumpene er jo ikke akkurat kompatible med PVC-koblinger, så man må jo mekke det til med diverse slanger & klemmer & strips & greier. Resultatet er da ofte de hysterisk festlige "vann-utover-hele-gulvet" -tilstelningene som vi jo alle lengter etter.

Nå har jeg imidlertid fått "nukk" (som det så fint heter) og vil ha meg en annen pumpe. Har tidligere hatt en fra Deltec, som jo er ok, men sikler på en Iwaki eller en Sequence. Den sistnevnte har jeg aldri hørt om før jeg kom over den her forleden, og dere kan se den hos Koiimport.

Prismessig ser den jo meget lovende ut.........hva tror dere?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 19th December 2006, 13:33   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Valg av pumpe

Ser lovende ut, spesielt til den prisen. Spørsmålet som jeg stiller meg er:
Hvor mye bråker den, hvordan er tilgangen på reserve deler og evt. prisnivå på disse.
Gammel 19th December 2006, 15:21   #3 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Var inne og leste på linken til den sistnevnte pumpen. Det eneste eg reagerte på var at det ingen plasser som eg kunne se stod skrevet om den var egnet til saltvann. Dette e` en hagedamspumpe som e` beregnet for ferskvann, hvilket materiale av pumpen som kommer i kontakt med vann står det heller ingenting om. Anbefaler på det sterkeste å sjekke opp i om den tåler bruk i saltvann. Hvis ikkje vil den ikkje vare lenge og vise seg å bli en ganske dyr ubrukelig pumpe likevel.
Gammel 21st December 2006, 13:01   #4 (permalink)
Member

Du har så rett Pjot......dersom den ikke er laget for saltvann, vil den heller aldri få sjansen hjemme hos meg. -Må sjekkes!
Gammel 16th February 2007, 18:26   #5 (permalink)
Member

Den var da heller ikke laget for saltvann, men leverandøren mente at "de nok kunne brukes, men han ville ikke garantere det" :shock: !
-Jeg har sendt mail til Iwaki og bedt om pris på en pumpe derfra. Kvalitet lønner seg nok over tid :lol:
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Valg av akvarium O-man Ny til Hobbyen 14 31st October 2008 09:12
Valg av lys horik Lys, filtrering & annet utstyr 6 8th April 2008 14:46
tips til valg av retur-pumpe fra sump. joachimB Lys, filtrering & annet utstyr 18 9th December 2006 18:24
valg av Anemone Andreas Klovner & Anemoner 5 27th July 2005 07:19
Tips til pumpe valg/oppsett Petrus Akvarie tekknisk 12 26th April 2005 14:19