| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
har et Aqua Medic 150L med tilkoblet silikat filter (tror det var det det het), men det jeg lurer på er hvordan jeg kan bruke dette uten direkte oppkobling til husets vannsystem. For akvariet med sump og alt av utstyr har jeg plassert i en innegygget løsning,og det hadde vært ønskelig å få plassert osmose apparatet der også. Er det eventuellt noen pumper jeg kan bruke til å mate osmose apparatet med springvann?
Kom gjerne med tips eller egne erfaringer. Alle råd blir satt stor pris på 8) |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Det er kanskje ikke relevant, men jeg har skrudd opp osmose-apparatet mitt inne på vaskerommet da jeg er i samme situasjon som deg. Så har jeg et ferskvannskammer ved akvariet istedet som jeg fyller opp av og til.
Osmose-apparatet ditt trenger et visst trykk for å fungere mener jeg, så jeg kan ikke helt se hva slags fordeler du ender opp med ved å montere det i skapet. Da må du jo allikevel til med en slange dit, eller en kanne med vann og ei pumpe e.l..
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er ikke noe problem å sette opp en liten sump bare med springvann,men det jeg lurer på er hvordan jeg skal få dette inn i osmose apperatet,for det sitter jo ikke noen pumpe på selve apperatet. jeg bor i en hybel på 28kvm så det er jo en stor fordel for meg å få gjemt unna det meste av utstyr. så er det i det hele tatt mulig å bruke apparatet uten å ha det direkte oppkoblet mot vannsystemet?
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
fra et osmose filter kommer det 1 del rent vann og 2 deler spill vann. det du er tjent med å gjøre er å sette osmosefiltere på badet eller under vasken på kjøkkenet, der spillvannet kan gå direkte ned i en sluk, og som jeg har gjort, forlenge vannledningen som skal til karret.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Men husk på det som Nagel skriver at det neste av vannet som kommer ut av osmose apparatet er søppelvann. Tror nok det er lurest å gjøre som blir forslått her og montere det under vasken eller på badet, så kan du fylle opp en dunk i ny og ne. Endre
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det finnes pumper til og sette på før osmoseanleget for og øke trykket inn i osmoseanlegget. Dette burde i teori fungere også fra en tank isteden for fra vannettet.
Eksempel på pumpe i linken. http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/h...er_pumpen.html |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Men det blir jo uansett et problem med spillvann som jeg glemte helt i mitt innlegg :-)
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for alle gode råd. Det ser ut som det lønner seg og koble opp til vannsystemet i huset, så da blir vel det jeg prøver meg på likevel. Men er dette vanskelig? vil jeg trenge rørlegger,eller vil jeg greie dette selv?.. har jo ikke lyst på vannsøl på gulvet.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Osmose | sølvi | Kjøpes | 0 | 4th February 2008 23:19 |
| Osmose. | trippleH | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 30th September 2007 15:05 |
| PC vifter & oppkobling | joachimB | D.I.Y Gjør det selv | 6 | 25th June 2007 19:09 |
| Osmose | Hans | Ny til Hobbyen | 3 | 18th April 2006 18:35 |
| osmose | svein | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 7th April 2006 22:29 |