Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22nd November 2006, 19:10   #1 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Venturiskummer

Noen som har noen idé om hvordan i svarte man bør rense en venturiskummer? kanskje det ville være løsningen på mine problemer med den gamle Junior-skummeren jeg har plagdes med i det siste? Den produserer forholdsvis store bobler, og selv om det syder og koker inni skummeren produseres det ikke noe skum på toppen

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd November 2006, 23:43   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Standard Re: Venturiskummer

Dette irriterer meg etterhvert ganske kraftig. Skummeren har ingen bevegelige deler, og den HAR jo beviselig fungert en gang, så hvorfor i svarte gjør den ikke det nå? Har kjørt både varmvann og 35% eddik gjennom venturien, men fortsatt tar den seg ikke bryet med å lage skum, bare masse bobler. Grrr....

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

Gammel 23rd November 2006, 07:37   #3 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 364

hvordan motoren din er vet jeg ikke... men for en tid tilbake hadde jeg samme problem med min APF 600. det det viste deg og vere var at i utblåsningen fra pumpen/luftknuseren er det på deltec et slikt spjell som sjalter over avhengig av hvilken vei pumpen går,(pumpen går begge veier... AC/DC og greier, men det vet du sikkert)...poenget er at dette spjellet hadde hengt seg opp, og det måtte mer eller mindre brytes laus.

symtomene var de samme, jeg vet ikke om problemet er det samme.
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 23rd November 2006, 10:32   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Nja...denne skummeren fungerer ved at vannet presses inn i skummeren og suger med seg luft gjennom et tynt rør på veien inn. problemet nå er bare at luftboblene ser ut til å være for store til å lage effektiv skumming

Gammel 23rd November 2006, 10:34   #5 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

JEHOVA! Det har omsider lyktes meg å finstille luftinntaket sånn at skummeren omsider har klart å lage et lokk av fast skum som skyves oppover røret mot oppsamlingskoppen. Men det går ikke fort...

Gammel 11th December 2006, 10:56   #6 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Byttet til en OR 3500 og justerte nettopp ned volumet på returvann fra sumpen slik at skummeren får mer tid til å bearbeide vannet. Nå skummer den faktisk, og vannet er krystallklart Livet er herlig dere!

Gammel 11th December 2006, 22:39   #7 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

betyr dette at det er lønnsomt med sakt gjennomstrømning i skummeren?
Jeg trodde det var omvent?
Pedro er offline   Svar med sitat
Gammel 12th December 2006, 08:23   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Du misforstår Kraftigere pumpe på skummeren, svakere pumpe fra sumpen til akvariet

Gammel 12th December 2006, 10:57   #9 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475

Sitat:
Opprinnelig postet av Pedro
betyr dette at det er lønnsomt med sakt gjennomstrømning i skummeren?
Jeg trodde det var omvent?
Dette er forskjellig fra skummer til skummer. Noen skummere, slik som denne Junior skummeren, bruker matepumpen til å tilføre luft til skummeren. Denne typen skummere må ha en kraftig pumpe for å gjøre jobben.

Andre skummere, som deltec, har en egen pumpe som lager luft og sirkulerer vannet inne i skummeren. Denne typen trenger ofte en mindre kraftig pump til å pumpe vann inn i skummeren.

Endre
Gammel 12th December 2006, 11:12   #10 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: May 2006
Sted: Moss
Meldinger: 54

Da fikk jeg klarhet i det.

Takker så meget
Pedro er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are