| LPS stor polyppede stein koraller Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med stor polyppede stein koraller. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Har to stk Goniopora, med forskjellig vekstform.
Trenger tips til plassering, lys, sirkulasjon osv... og noen suksesshistorier :-)
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bunnen fungerer bra til plassering, middels sirkulasjon. Et tips er å ikke ta på selve korallen når den skal flyttes på, løft den heller opp fra undersiden.
Den trives best i vann med næring i, hos meg utfoldet den seg aldri mer enn ca.50% grunnet at vannet var ribbet for næring. Det er også smart å punkt mate den, hvis du skjønner hva jeg mener. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Din hadde gjerne vekst som en ball? (som den ene av mine)
Den andre her er 'grenet' vekstform, litt tilsvarende E.parancora og caulastrea. Den trenger gjerne ikke være på bunn. Vet du om den du hadde lever ennå?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
hadde vekst som en ball ja, så den var perfekt for plassering på bunnen, ettersom den er flat under...vet desverre ikke hvor den er nå.
Den andre kan du jo plassere i selve revet, men gjerne litt lavt, ettersom jeg vil tro at sirkulasjonen kan bli litt sterk på toppen. Pass på at klovner o.l ikke plager den for mye, for da vil den trekke seg sammen. Og den kan faktisk dø av det. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Har hatt ( dessverre) to goniopora , den ene utviklet seg som arten gjør som oftest ...og forsvant etter ca. et år.
Den andre hadde jeg i to år , og den utviklet seg praktfull før den døde i løpet av to dager...lurer på den dag idag hva som gikk galt. Tror egentlig at den fikk til slutt for lite sirkulasjon. Den sto både på bunn og lengre opp , med moderat sirkulasjon for det meste , fra ganske lite til ganske mye lys. Denne fikk jeg som "blindpassasjer" på en stein med svamp på , den startet som ball , men skjelettet fikk etterhvert grenform som jeg er sikker på hadde blitt enda mere tydelig hvis den hadde fortsatt å vokse... Tror det er stor forskjell mellom artene når det gjelder sjansen for å lykkes , men de generelle optimale kår er jo kjent. Sist endret av clown; 13th February 2009 kl 00:57. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Her var en fin side med Goniopora info: Advanced Aquarist's Online Magazine - Feature Article: The Successful Aquarium Culture of Goniopora Species
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |