| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hvilken temeratur klarer dere å holde i akvariet deres? Og hvor stort er akvarie? Har selv en 280 l, og sliter med å holde temperaturen nede. Sumpen står i skap under akvarie, sammen med UV-filter og ferskvannstank. Sammen fyller disse delene skapet under akvariet. Har montert en vifte (chlas olson) i skapet. Har HQI (1x250w) m/2 T5 blå lysrør, Henger ca. 40 cm over overflaten. Sirkulasjon i karet er 2 stk. Tunze Turbelle stream 6100 m/multikontroller. De står montert 5 cm under overflaten og står på full styrke.
Likevel er det problematisk å holde temperaturen nede. Tempen stiger ofte opp mot 30 grader. Akvariet står i stue som holder ca. 22 grader. Noen som har gode tips? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
hm.. du har et problem der! vet når karet mitt kom opp i 30grade strøk pussereka med og koraller bleknet!
jeg hadde en 180l med en ca 100l refugium! problemet ble løst ved at en stor bordvifte sto og blåste 24/7 på refugiumet og senket temperaturen med 5grader! men jeg har da bare 150w hqi! ville annbefalt en vifte som står og blåser på vannflaten i hovedtanken(blåser bort noe av den varmen lampa tilfører) det er det eneste metoten fortsett fra og kjøpe en dyr kjøler jeg kan tenke ut. ps generer tunzepumpene noe serlig vare... jeg tenker kontra maxijett...
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Tunze stream pumpene generer veldig lite varme i forhold til feks en maxijett.
Når du sier du har vifte som blåser over sumpen er det da rett mot overflaten, det har etter endel eksperimentering hjemme hos meg vist seg at den beste kjøle effekten fikk jeg når viften blåste ovenifra og ned mot overflaten, mot en lang og en kortside samtidig(fordelt med ca en tredje del på hver), da fikk jeg faktisk ned tempen med noen grader synest jeg å huske, men det var en stor vifte, bordmodell. Etter at jeg skiftet ut Maxijettene med stream pumper var mitt varmeproblem borte. Står sumpen din på et gulv med varmekabler? Det gjør den hos meg, det ble fikset med en isopor plate så var det problemet borte. En vifte som blåser mot overflaten av tanken fjerner en del av varmen som lampen genererer og du vil få litt mindre fordamping. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Hvis overflatestørrelsen øker (krusninger/bølger på overflaten)så vil jo fordampningen øke (dette kjøler ned vannet). Dette kan gjøres ved at vifter blåser på overflaten (får da også med fordelen av at varmen fra lampen reduseres) eller ved å bruke pumper som lager en urolig overflate.
I mitt forrige kar på 500 liter senket jeg temperaturen med tre grader ved hjelp av to vifter som jeg kjøpte på Elfa (www.elfa.se velg norsk) bruk f.eks varenummer 4890N disse er på 220V, flytter 100m3 i timen og har et støynivå på 25dBa det vil si at de er lydløse (i motsetting til en bordvifte) |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|