| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har i kjølvannet av massedød i akvariet mitt foretatt noen grep. Stort vannbytte. Investert i Osmoseanlegg og skikkelig test utstyr.
Testet vannverdier i dag: Temp: 24 grader KH: 12 pH: 8,4 NH4 (Ammonium): 0 NO2 (Nitrite): 0,05 CU (Copper): 0 O2 (Oxygen): 5 NO3 (Nitrat): 50 PO4 (Phosphate): 10 Ca (Calsium): 580 Mg (Magnesium): 1600 Ser vel at nitrate og phosphate ligger høyt. Foretar et vannbytte på 50 liter i morgen (tanken er totat 280 l). Noen som har tips til videre oppfølging.?? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du har helt klart et "næringsproblem" i tanken din. NO3 (Nitrat): 50 og PO4 (Phosphate): 10 viser dette med tydelighet. Dine grep inntil videre virker fornuftig - vannbytte, og ikke minst, gi tanken tid til å stabilisere seg.
Det som forundrer meg noe er KH og Ca verdiene dine. KH på 12 er forsåvidt greit nok, men ville ikke gått lenger opp. Når på døgnet målte du dette? Ca på 580 var også en "solid" verdi. Det samme gjelder Mg på 1600. Det er over grensen til hva Salifert klarer å måle. Hvilket testsett bruker du? KH 12 og Ca 580 etter stort vannbytte var også litt underlig. Bruker du reaktor eller kalkvannsmikser til tanken din? |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Bruker JBL sitt Marine Test Kit. De verdiene du stiller spørsmål ved kommer frem ved at jeg tilsetter dråpevis reagens til det skifter farge. Hver dråpe har da en verdi som skal ganges opp og gi et resultat.
Vil jeg få phosphat verdiene ned ved å bytte 50 liter vann? Eller sitter phosphaten i stein og grus? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Bruker verken reaktor eller mikser.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg ville tatt ett skikkelig vannbytte nå.. og deretter skiftet ut 10l vann neste uke igjenn om verdiene fremdeles er i skyene.. slik ville jeg fortsatt med små vannbytter fremover, etter dette ene store. Når du har fått nitraten din ned på mer levlige verdier er det på tide at akvariet ditt får ordne opp i resen av saken selv.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Hvis du ikkje har nokke igjen i karet ville eg byttet alt vannet med vann fra et annet kar. Vet det høres drastisk ut, men det gjelder kun hvis du ikkje har koraller og fisk. Fosfat på 10 høres egentlig usannsynlig høyt ut. Nitrat på 50 e` på smertegrensen. Sikker på at de målte verdier e` riktige?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Har byttet 40 liter vann i dag. Det er noen fisk (3 klovner, 1 kardinalfisk, 1 gobi og 1 mandarinfisk) + koraller, sjøstjerner, kråkeboller, reker, krepser og snegler av levende i karet. Mener jeg gjorde målingene skikkelig mtp. vannverdier, men må si jeg lurte litt selv. Tenker å ta en full testrunde i morgen igjen.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kordan e` algeveksten i karet ditt. Hadde fosfat på 0,1 og masse brune alger. Då eg fikk vekk fosfaten forsvant algene helt. Fosfaten i vannet skal luftes ut, men om man tilfører masse fosfat e` ikkje dette tiltak nok. I et 280L med 10ppm må du skifte 50L vann 14 ganger for å få verdien ned i 0,1ppm. Skifter du 100L må du bytte 10 ganger. E` det krise skifter du 200L 2 ganger. Trives dyrene dine går det fint å ta det over tid. Det største vannbyttet eg har hatt e` 100%. Då byttet eg t.o.m. vannet i slangene. No e` vel ikkje ditt kar like ekstremt dårlig som mitt kar var, men tar man det forsiktig kan man gjøre store vannbytter.
Men ikkje ta sjansen hvis fisker og koraller ikkje ser ut til at de stryker med. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Det er litt alger, men ikke ekstremt heller. Litt grønn-brune steiner, hvor noe av det er alger. Noen koraller som viser litt mistrivsel + at de blir litt farget av alger (ikke algevekst, mer at de ser "skitne ut" av alger. Hadde dessuten problemer med røde slimalger for en stund siden som jeg behandlet med Anti-red.
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
HAr hatt høyt nitrat innhold, sånn rundt 50 i lengre perioder det betyr ikke så mye i et inkjørt kar. Men den høye fosfaten må du gjøre noe med... brukte fosfatfilter, det funker men myk korallene liker det ikke noe særlig...
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| justering av vannverdier | Endre | Kjemien i akvariet | 17 | 31st October 2008 00:49 |
| Vannverdier | leffi | Kjemien i akvariet | 8 | 22nd May 2007 16:01 |
| TILSETTNINGSTOFFER OG VANNVERDIER | geirove | Ny til Hobbyen | 1 | 6th September 2006 22:13 |