Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd October 2005, 12:19   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Utskilling av kalk

Opplevde noe merkelig i går morges:
Fredags kveld bufret jeg opp vannet mitt og hadde ny kalk i kalkvannsmikseren. Da jeg sjekket akvariet i går morges, var glasset, sanden og steinene dekket av et hvitt kalklag. På glasset satt dette såpass hardt at det var vanskelig å skrape vekk med en magnetskrape. Måtte ty til en knivskrape for å få det helt bort.

Fisker og koraller ser ut til å ha taklet dette helt fint, men et par snegler har lagt seg på rygg. De er i live, men vil for alt i verden ikke være borti sanden :shock:

Jeg har gjort dette før, uten at resultatet ble som nå. Kalkvannsmikseren har heller ikke tilsatt mye vann i løpet av natten. Er dette noe som skjer dersom man bufrer for hardt? Jeg gikk nemlig over fra Salifert sitt buffer til Kent "super-buffer" og det er den eneste forklaringen jeg finner.

Noen andre som har opplevd dette? Noe jeg bør gjøre for å unngå at dette skjærer seg?
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd October 2005, 18:11   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Utskilling av kalk

Hmm det var underlig.. :shock: Kan det være at du har fått dumet uoppløst kalk fra mixeren opp i tanken ?
Jeg har opplevd å få kraftig kalkavleiring i akvariet mitt jeg også. Årsaken hos meg var at jeg ved en feil hadde for høyt co2 nivå fra calcium reaktoren min. Kalkvannet reagerte med co2'en og dermed hadde jeg avleiringer i hele tanken.
Gammel 2nd October 2005, 18:16   #3 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446

Denne var ikke helt god!
Kjenner til at noe lignende kan skje vist en kjører kalsiumreaktor og kalkvannsmikser samtidig. Reaksjon mellom kalkvann og større mengder Co2. (som også Frogfisk skriver) Kjører du reaktor? Hvordan er vannet fra mikseren? Kjenner du til Co2 nivået i tanken din?
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd October 2005, 18:21   #4 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Rusky
Denne var ikke helt god!
Kjenner til at noe lignende kan skje vist en kjører kalsiumreaktor og kalkvannsmikser samtidig. Reaksjon mellom kalkvann og større mengder Co2. (som også Frogfisk skriver) Kjører du reaktor? Hvordan er vannet fra mikseren? Kjenner du til Co2 nivået i tanken din?
Har ikke reaktor i drift ennå (venter på deler). Vet heller ikke Co2-nivået i tanken. Det jeg kan tenke meg, er at kombinasjonen av "super-buffer" og fersk kalk i kalkvannsmikseren rett og slett har medført en svært uheldig reaksjon. -Håper bare det går bra med korallene.

Frogfish: Hvordan gikk det hos deg når dette skjedde?
Gammel 2nd October 2005, 18:30   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Nå fikk jeg like stor utskilling av kalk som du har hatt over samme tid. Resultatet ble at jeg fikk 8.6 i PH konstant, og noe lavere korallvekst.

Nå er jeg blitt fan av å forenkle akvariet mest mulig. Jo mer greier man kobler til, jo lettere kan ting gå galt. Calcium reaktoren min fikk dermed sparken. De evt. spoelementene jeg har mistet erstatter jeg med litt hyppigere vannbytter og sporelementer i "løs vekt" fra Salifert.
Gammel 2nd October 2005, 19:20   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Det er en binding som skjer mellom buffer og kalsium og kan binde sanden i tanken til en betong kloss, det kan resultere i at mikro livet i sanden tar kvelden.
Det er veldig viktig å dosere ut kalsium og buffer hver for seg og gjerne med noe tid imellom.
Det står også ofte opplyst på produktene...
Heldigvis er tilstanden av forbigående karakter.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd October 2005, 05:58   #7 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446

Sitat:
Opprinnelig postet av Chriss
Det er veldig viktig å dosere ut kalsium og buffer hver for seg og gjerne med noe tid imellom.
Det står også ofte opplyst på produktene...
Heldigvis er tilstanden av forbigående karakter.
Har selv erfart dette.
Har lest og fått anbefalt 4 timer mellom tilsetning av buffer og kalkvann.
I et oppsett jeg hadde tidligere gikk partier av sanden min inn i en slik ”betong” lignende tilstand. Som Chriss skriver er det en forbigående tilstand, men hos meg tok det tid. Faktisk flere måneder før sanden var tilbake i ”normalen”. Merket ikke noe særlig på dyrene i karet, men ”arbeiderne” i sanden har nok slitt litt.
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd October 2005, 07:38   #8 (permalink)
Member

At arbeiderne i sanden sliter litt kan jeg bekrefte: i morges fant jeg en børstemark på 65 cm som lå livløs på sanden :shock:
Skal poste bilder av beistet så snart jeg får dem klare......
Gammel 3rd October 2005, 13:03   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

65cm... bra størrelse Har du dypt bunnlag ?
Gammel 3rd October 2005, 16:18   #10 (permalink)
Member

Nei, har egentlig ikke det. Har vel et sandlag på 2-3 cm. Tror den der må ha vært der en stund, gitt :?
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are