| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Hei.
Er litt fersk på dette, så jeg slenger inn et spørsmål. Ser det er noen av nitratfiltrene som har svovelkuler og noen som har deniball. Noen som kan fortelle meg forskjellen her? hvilke fordeler/ulemper er det med de to typene? Ser også at det anbefales redox monitor på noen av disse, Hva er redox? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er noen viktige forskjeller, Svovel filtrene må kjøres inn, det kan ta inntil 8 uker, men når de først er innkjørt kan de gå helt til svovelkulene er oppspist, det blir anbefalt å la returen fra svovel filtere renne igjennom et lite rør etc med Kalsium reaktor medie, da svovel restene vil forsvinne fullstendig og løse opp litt ekstra kalsium og andre gode stoffer som tanken din nyter godt av.
Deniball filtrene slik som AM sitt filter har et spesielt medie, de såkalte Deniballene (Denitrifikasjonsballer) er næring til diverse bakterier som omgjør nitrit til nitrat. Redox (Reduksjon Oksygen) måleren måler reduksjons evnen i vannet, da den indikerer vannets evne til nedbrytning, dette er tatt ifra husken min så,,, men jeg jeg mener verdiene skal ligge imellom 350--450 da er det bra, skal prøve å finne noe mer nøyaktig info om temaet Redox, der er interresant men, det er ikke alltid pålitelig, da plasseringen av redox prober kan gi feil info pga plassering i tanke/sump. vel dette skal vi finne litt mer ut av.. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Denne hører vel hjemme under "vannkjemi", men se Thiel book for mer om emnet.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Bør man bruke redox måling ved begge tyene?
Er det bare de filterene med deniball som trenger næring? Hvordan foretar dere en innkjøring av et filter med svovelkuler? Regner med denne innkjøringen er for å får de riktige bakterinene i filteret? og at disse tar næring fra svovel kulene? |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er det noen av dere på forumet som bruker nitratfiltre, og i såfall: Hvilken type, og er dere fornøyd med resultatene?
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Eg bruker en tridacna crocea. Den fungerer utmerket og trenger ingen redoxmåling. (Naturen vet best)
Vet Frode brukte en aquamedic nitratreaktor. Denne var bioballer i og vannet skal bare dryppe igjennom. Denne ble foret med alkohol som var tilkoblet en redoxmåler og en liten doserings pumpe. Vannbytter e` vel en fin måte å fjerne nitrat på. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nitratfilter?? | andyskog | Ny til Hobbyen | 4 | 19th May 2008 11:42 |
| Deltec nitratfilter | stoffer | Akvarie tekknisk | 22 | 24th September 2006 07:34 |