Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd May 2005, 07:52   #1 (permalink)

Medlem siden: Feb 2005
Sted: sandefjord/norge
Meldinger: 29
Standard Hjelp til KH justering

Hei!
vi holder i disse dager på å sette opp vårt første slatvannsakvarium.
Ã… nå skulle vi i helgen blande i kh,
å må si at vi ble litt forvirret.
Det står at hver av 3 små poser skal blandes i 5 liter vann.
Men så skulle bare 30 ml. (eller noe slikt) oppi av gangen.
Skal vi ha en bøtte med 15 liter stående under akvariet i flere år da eller?
eller er det en måte å gjøre det på som man bare kan ta litt av gangen.
Kan vi blande bite litt pulver rett i karet f.eks.
(det er ikke annet enn korallsand og vann oppi nå.
siljeogmarius er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd May 2005, 06:10   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Hjelp til KH justering

har ikke vært borti KH bufferen du snakker om, men jeg ville i ditt tilfelle blandet det rett i akvariet. Jeg har iallefall alltid hatt buffer direkte i akvariet uten noen problemer.
Gammel 3rd May 2005, 06:33   #3 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446

Den vanligste måten for å øke og vedlikeholde KH i saltvannsakvarier er å tilsette kalkvann.
Kalkvann er ferskvann (gjerne osmosebehandlet) blandet med Calsiumhydroxide. Calsiumhydroxide er å få kjøpt i zoofortetninger som driver med saltvann. Blandingsforholdet og hvordan dette skal tildettes står på pakken, men kort fortalt skal kalk og vann blandes. Blandingen skal stå og godgjøre seg en liten time til vannet blir klart, og er deretter klar til å tilsettes akvariet….meeeeget sakte (bruk gjerne luftslange med forsiktig drypp) .
Calsiumhydroxide vil ikke bare hjelpe med å holde KH på plass, men også kalsium nivået, og dette er viktig. KH og kalsium skal også ha ett forhold seg i mellom. Måler du KH og kalsium verdiene i akvariet, så skal KH ligge på rundt dKH 8 og kalsium på 400 – 450 mg/l. Calsiumhydroxide er såkalt â€ballansert†tilsetning. Det vil si at forholdet mellom KH og kalsium vil øke jevnt og i forholdt til hverandre. Ved bruk av kalkvann skal det svært sjeldent være nødvendig å korrigere KH. Jeg bruker da KH/PH buffer, og meget forsiktig.

Så var det dette med hvor mye som skal i akvariet. Jeg etterfyller alt fordampet vann med kalkvann. I min 200 ltr. har jeg en avdamping på ca 2 ltr. i døgnet. Dermed tilsetter jeg 2 ltr. kalkvann. På 1000 ltr. akvariet har jeg en avdamping på ca 10 ltr. i døgnet. Jeg tilsetter da 10 ltr. med kalkvann.

Er der ingen fordamping fra akvariet (tett lokk), så er kalkvann ikke like ideelt. Med bare behov for små etterfyllinger med vann, vil ikke dette dekke akvariets behov for kalsium/KH. Da finnes der løsninger på flasker og bokser. For eksempel Salifert Coral calsium og Salifert Ph + kH Buffer eller noe lignende. Det som er viktig ved å bruke â€to komponent†løsning er at forholdet mellom kalsium og KH følges nøye. Kommer disse to komponentene i ulage og begynner å jobbe mot hverandre, kan det blir krystalliseringer/utfelling og koraller og annet som har behov for dette, får ikke benytte seg av godsakene.
Mine erfaringer tilsier også at tilsetning av Magnesium vil være en komponent som er på â€din†side når det gjelder å holde kalsium/KH i sjakk.

Hvilken type tilsetning er det du har kjøpt?
Bare nysgjerrig :cheesy:
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 4th May 2005, 06:16   #4 (permalink)

Vi har Aquamedic Reef Life KH-Buffer og Aquamedic Reef Life Calsium.
Sist jeg målte lå Calsium på 380 og KH på 10,2. Calsiumen er justert etter dette, men har ikke fått målt nye verdier ennå.
Gammel 6th May 2005, 13:02   #5 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Helt greie verdier dette.
KH helt OK, og siden Calsiumen er justert og trolig da ligger i overkant av 400 skulle bildet være perfekt.
Siden karet er nyoppsatt og uten innbyggere vil trolig verdiene holde seg noenlunde stabile. Etter hvert som snegler, koraller og annet liv kommer til, vil det bli større behov for målinger og tilsetninger av Calsium og også KH buffer.
Gammel 6th May 2005, 13:42   #6 (permalink)

ja levende stein kommer idag, og andre ting er jeg ikke helt sikker på når vi kan putte oppi.
Folk sier at fisk og slikt må vi vente med i ca 3 måneder (puh det er LENGE altså) og snegler/reker/koaller ol. vet jeg ikke når jeg kan sette inn... vet du?
Gammel 6th May 2005, 19:27   #7 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Her er det sikkert like mange meninger og løsningsforslag som det er akvarister.
Jeg kan fortelle hvordan jeg har startet mine akvarier:
Etter at sand og stein er på plass har jeg latt alt være i fred i 4 uker. Eneste tilsetninger og tester som i denne perioden har vært utført er KH og Ca. Er du nysgjerrig kan du måle Ammonia og Nitrite også i denne perioden, da skal det være utslag.

Etter 4 uker har jeg kontrollert Nitrat verdiene i vannet. Ser verdiene OK ut, er det på tide å tilsette litt nyttedyr. Snegler og eremitter er det som først har flyttet inn. Mest snegler (er ikke så glad i eremitter) av â€Turbo†typen. Algeveksten pleier nå å være i god gang, og vil bare øke til ca 8. til 10. uken. Og tro meg, alger kan dette med å vokse. Det er som om du til tider er helt sikker på at noe må være riv ruskende galt med akvariet. Jeg satte opp en 1000 ltr. i desember i fjord. En periode var hele tanken dekket med 10 til 15 cm lange brune trådalger, men alt tar slutt. Etter 12 til 16 uker så er mye borte nesten like hurtig som det dukket opp. Nå skal det også sies at ikke alle oppsett får denne algeperioden. En 200 ltr. jeg satte opp var på det meste algefri gjennom hele oppstartsfasen. Dette er nok noe av grunnen til dette med de 3 månedene…………

Så var det fiskene. I mine oppsett så er Sailfin Blenny - Salarias fasciatus den som har kommet på plass først, gjerne ikke mer enn en uke etter sneglene. En artig liten rakker, ikke den mest fargeglade, men utrolig å spise alger, og en fisk med tykke lag av personlighet. Av andre fisker som kan være grei i starten er vel div. Damsel en kjent oppstartsfisk.
Når algene så er under kontroll er det på tide å kjøpe koraller. Mykkoraller gjerne tidligere enn steinkorallene.
Det viktigste i denne perioden er å ile langsomt. Noen få dyr om gangen. Akvariet må få tilpasse seg hver nykommer før neste dukker opp.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
justering av vannverdier Endre Kjemien i akvariet 17 31st October 2008 00:49
Hjelp! Linnemor Tropiske Koraller 7 16th October 2007 10:35
Hjelp! Linnemor Kjemien i akvariet 17 22nd June 2006 01:41
HJELP!!!!!!!!!!! leffi Plager, Skadedyr & Parasitter 18 21st December 2005 21:38
hjelp! kristian Akvariet 35 28th December 2004 23:16