Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th April 2005, 16:27   #1 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Bruk av "algemagnet"

Hadde nå endelig etter en lang innkjøring på grunn av flere faktorer sett enden av algeveksten i karet mitt. Så skjer det merkelige. Jeg får en ny oppblomstring av alger, denne gang merkelig nok kiselalger. Dette er alger man ser normalt et par uker etter oppstart da det i et nyinvidd saltvannskar er som oftest en for høy konsentrasjon av silikat. Men hvorfor får jeg disse algene nå?

Jeg har nå irritert meg over dette et par uker, og forsøkt på beste måte å få fjernet disse hurtigvoksende algene etterhvert for å holde de i skjakk. De vokser nemlig så fort at de kan dekke sanden jeg har i karet i løpet av et døgn. De vokser også på rutene og jeg har der brukt en algemagnet for å fjerne algene.

Jeg har der nå i det siste "lånt" en mindre magnet som min kone bruker i hennes ferskvannskar da min store magnet ble ødelagt og gikk i oppløsning for 3-4 uker siden. Denne lille magneten hadde ikke denne vanlige tråden festet mellom delene, og det gikk da selvfølgelig slik det pleier å gå. Magneten "slapp taket" på ruten og falt til bunns i karet.
Etter litt banning (nå blir jeg jo våt på hele armen likevel) så plukket jeg opp igjen magneten og begynte å rengjøre den grundig for småstein (man vil jo ikke ha striper i ruten).
Jeg oppdaget da at noen av steinene satt liksom fast på magneten. De var magnetiske, og etter nærmere ettersyn så jeg små svarte perler som hadde festet seg på magneten.
Disse perlene hadde jeg sett før. Dette er samme perlene jeg så da den store magneten min ble ødelagt. Disse perlene "kom ut" av nettop magneten jeg tidligere har brukt, og det viser seg nå at disse perlene har kommet ned i sanden min.

Kiselalger kommer av silisium som er et metall. Silisium blir benyttet i blandinger for å fremstille spesialstål. Det skulle derfor ikke forundre meg om det nettop er silisium i stålet man finner inne i magnetene vi bruker.
Jeg har nå drevet å "fisket" nedi sanden med den lille magneten og har fått ut endel av disse perlene på denne måten, men er nok redd for at et bytte av sand + endel vann er eneste fornuftige utvei.

Forbannet nok over at jeg ikke skal få et algefritt kar på enda en stund er jeg vertfall en erfaring rikere.

Jeg kommer ikke til å bruke algemagnet lenger vertfall...

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline  
Gammel 10th April 2005, 21:11   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Bruk av "algemagnet"

Bruker Tunze sin magnet skrape. Den er desidert den kraftigste magnet skrapen jeg har vært borti. Den har nå stått 3 år under vann uten å gå istykker. Har ikke sett noen tegn til de svakhetene nessen snakker om med denne skrapen. Blir noen av delene slitt slik som børsteflatene som går mot vinduet kan disse skiftes ut.
Anbefalles!
Gammel 11th April 2005, 03:39   #3 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Re: Bruk av "algemagnet"

Da er nok delene tette slik at det ikke trenger vann inn til magnetstålet.
Det kan nok funke.

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline  
Stengt tråd

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lyst på "Mantis Shrimp" aka Odontactylus scylarrus Brainader Ny til Hobbyen 4 18th December 2006 13:00
Selges Aqua-Medic "Hang on" skummer Biostar Flotor killi Selges 3 17th February 2006 00:19
"Levende" stein selges i Bergen Roger Selges 25 22nd January 2006 22:53
Bruk av "blålys" Rusky Lys, filtrering & annet utstyr 14 7th January 2005 22:53