| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Noen som har prøvd å etterfylle sporstoffer osv med Balling metoden?
Har knabbet en oversettelse fra Tysk til Dansk, det hele virker jo ganske safe iom at det har vært brukt i tyskland i 5/6 år, en del dansker bruker det med gode resultater, eneste bakdelen jeg kan se er at det pr i dag må bestilles fra Tyskland, men, men, her kommer opplegget..... BALLING METODEN Kalkforsyningen For den optimale kalkforsyning i revakvariet er realative høje koncentrationer af Calcium og Hydrogencarbonat ioner nødvendige. Begge disse carbonater bliver i en bestemt forhold opløst i hver 2 liter vand, og bliver med iagtagelse af KH værdien daglig tilført akvariet. Den optimale KH værdi ligger mellem 6,5 – 7,5 °dKH og skulle værdien ligge over 8,0 °dKH, Bliver korallenes vækst hæmmet. Af Calciumkloriden opstår i akvariet Co2 og Calciumcarbonat. Kuldioxid gør at korallernes zooxanteller, lettere optager Calciumcarbonaten, altså kalken. Calciumcarbonaten er en afgørende faktor for korallernes skelet opbygning. Af Natriumhydrogencarbonaten opstår i akvariet, under udspalting af kuldoixid og vand, Natriumcarbonat. Denne er ansvarlig for stabilseringen af KH værdien. Tilovers bliver i akvariet Chlorid og Natruim ioner, som hverken udfældes eller forbruges. Natriumchlorid er den vigtigest bestanddel ( med 70%) i saltvandblandingen, men da disse ioner ikke forbruges, kommer der en kogsalt stigning i akvarievandet. For at forhindre denne stigning, må natriumfrit havsalt, altså mineralsalt, tilføres for at udligne. Denne mineralsalt indeholder de andrebestanddele (de resterene 30%) som findes i havsalt. Da den natriumfrie salt er svær vandopløslig, og Calcium, saltene og Carbonaten reagerer indbyrdes og kan udfældes, tilrådes det efter tilsætningen af de 2 liter at lave et vandskifte( også selv om det kun er et lille), for at udjævne koncentrationerne. Det er også muligt at opløse den natriumfrie salt separat i en 2 liters flaske, og tilsætte det dagligt. På grund af den langsomme forskydning af ion ligevægten, falder magnesium indholdet langsomt. Det tilrådes at tilpasse Magnesiumindholdet med en separat opløsning, for at holde Magnesium indholdet på 1300 mg/l. Sporeelement tilførsles i koralrevsakvariet efter Ballingmetoden Ud fra skelet analyser og sammenligning med sporelement indhold i naturligt havvand beregnede Balling, de nødvendige mængder, som korallene bruger for en optimal vækst. Sporeelementerne kræver krallerne for deres stofskifte, og mængdeelementerne, altså Calciumchloriden og Natriumhydrogencarbonaten, for deres skelet opbygning. Gennem denne natur nære kombination var det lykkes ham at sikre korallerne en optimal forsyning med sporeelementer og Carbonater. Da fremstillingen af den samlede opløsning (totalt er der 6, hvoraf kun 3 bruges, da de andre 3 er blevet blandet i de andre) er omfangrig og kræver rigtigt mange kemikalier, tilbyder jeg disse i butikken, i forskellige størelser. Det er muligt at forberede opløsningerne i større portioner, da de har ubegrænset holdbarhed. Dog må Calciumklorid opløsningen, med jern koncentrat rystes for tilsætningen til akvariet, da jernsaltene let udfældes. Dosering Sikkert er det at hvert revakvarium er mængden forskellig. Balling anbefaler at i opstart tiden en dosering på 70 ml, af både Calcium og Natriumhydrogencarbonat opløsningen, pr. 200 liter akvarievand. Denne start mængde er i alle akvarier uskadelig. Derefter bliver doseringen under iagtagelse af KH værdien langsomt hævet eller sænket. KH værdien skal ligge mellem 6,5 – 7,5. Værdier over 8 skal undgås da det kan skade korallerne. Tilførselen af sporelementerne er med denne metode proportional. Har et rev akvarie til start en KH værdi over 10, kan jeg kun anbefale, at sporelementerne kun bruges uden saltene. Jeg har selv allerede prøvet i forskellige akvarier hvor KH værdien delvis lå over 14. For første gang tilføres 50ml. sporeelementer pr. 200l vand. Herved bliver korallernes stofskifte sat i gang og KH værdien faldt, da korallerne igen begyndte at optage kalk og danne skelet. Hvor KH værdien ligger omkring 7 °dKH , begyndte vi straks, som foroven beskrevet, at tilsætte sporeelementer i kombination med saltene. Doseringen skal ske dagligt, hvorved opløsningerne gives i et strømnings kraftigt område, efter hinanden. En tilførsel over en doseringspumpe, flere gange om dagen, i mindre portioner, er naturligvis også mulig. Skulle det ske, efter nogen tid at Calciumindholdet i akvariet falder, er det muligt at tilføre ekstra Calciumklorid opløst i vand til akvariet, for at hurtigt at få udlignet begge værdier. Denne opløsning skal blandes separat og gives alene. Balling – sporeelementer i forbindelse med kalkreaktor Også i forbindelse med en kalkreaktor kan Balling- sporeelementerne bruges. Anvendelsen er ganske let. Først må karbonathårdheden fastslåes, hvor meget akvariet bruger om dagen. Det betyder at når karbonat hårdheden er fastinstillet, måles KH værdien. Deefter bliver kalkreaktoren slukket i mindst 2 dage. Derefter måles der igen. Diferencen mellem den føste og anden måling, divideres med antallet af dage (af os beskrevet som 2) viser den forbrugte mængde KH/dag. I den efterfølgende tabel kan man ganske let, ud fra KH forbruget og akvarie volumen, Aflæse, hvor høj den daglige tilsætning af hver sporeelement flaske skal være. Forbr. °dKH/dag 100 l 200 l 300 l 400 l 500 l 800 l 1000 l 2000 l 0,5 0,09 ml 0,18 ml 0,26 ml 0,35 ml 0,44 ml 0,70 ml 0,87 ml 1,75 ml 1,0 0,18 ml 0,35 ml 0,53 ml 0,70 ml 0,88 ml 1,40 ml 1,75 ml 3,50 ml 1,5 0,26 ml 0,53 ml 0,79 ml 1,05 ml 1,31 ml 2,10 ml 2,63 ml 5,26 ml 2,0 0,35 ml 0,70 ml 1,05 ml 1,40 ml 1,75 ml 2,80 ml 3,50 ml 7,01 ml 2,5 0,44 ml 0,88 ml 1,31 ml 1,75 ml 2,19 ml 3,50 ml 4,38 ml 8,76 ml 3,0 0,53 ml 1,05 ml 1,58 ml 2,10 ml 2,63 ml 4,20 ml 5,26 ml 10,50 ml 3,5 0,61 ml 1,23 ml 1,84 ml 2,45 ml 3,07 ml 4,90 ml 6,13 ml 12,26 ml 4,0 0,70 ml 1,40 ml 2,10 ml 2,80 ml 3,50 ml 5,61 ml 7,01 ml 14,01 ml 4,5 0,79 ml 1,58 ml 2,36 ml 3,15 ml 3,94 ml 6,31 ml 7,88 ml 15,77 ml 5,0 0,88 ml 1,75 ml 2,63 ml 3,50 ml 4,38 ml 7,01 ml 8,76 ml 17,52 ml Tabelle 1 Nach: Renke, E.(2001): Die Verwendung von Spurenelementen. Der Meerwasseraquarianer 3/2001: 66-69 Det er meget vigtigt at sporelementerne enkeltvis og efter hinanden, tilføres på et sted med god strøm. På ingen måde må de 3 flasker blandes. Fra hver flaske må den samme mængde gives. Hvis kalkreaktoren er fyldt med koralbrud, må tilførelsen af sporeelementer reduceres med 1/3 til ¼ Af den opgivne mængde, da der i kalkbrudet allerede er sporelementer, og disse også bliver opløst. For bedre at kunne dosere disse små mængder består muligheden af at fortynde de enkelte sporestoffer, med destilleret eller osmose vand. Sporelementerne er også velegnet til dosseringspumper. Kort vejledning Du skal bruge 3 flasker/dunke Disse flasker/dunke skal helst straks markeres, for ikke at blive forvekslet med hinanden. På den ene skrives Strontium-tungmetal, på den anden skrives Jod-Flour og på den 3 Natriumclorid frit havsalt. I den første flaske (Strontium-tungmetal) kommer du først 2 liter destilleret eller osmose vand, De 143 gram Calciumchlorid. Flasken rystes til det hele er opløst. Heri kommes først 10 ml. af Strontium-barium kompleks, rystes kort, og derefer 10 ml. tungmetal- kompleks. (Rækkefølgen skal absolut følges!!) I den anden flaske (jod-flour) kommes først 2 liter destilleret eller osmose vand. Derefter de 168 gram Natriumhydrogencarbonat, igen rystes flasken til det er opløst, her varer det noget længere inde det hele er opløst. Derefter 10 ml. Jod-flour kompleks, flasken rystes og er færdig. (Rækkefølgen skal absolut følges!!) I den tredie flaske kommes 2 liter destilleret eller osmose vand samt 50 gram natriumcloridfrit havsalt. (Dette gives i samme mængde som de 2 andre flsker hver dag) Som beskrevt i folderen (som følger med hver bestilling) er doseringen afhængig af Kh- værdien, anbefaler jeg Salifert’s Kh-test. Dette er et meget præcist testsæt og viser selv den mindste forandring i Kh-værdien, og brugen er ganske let. Ovenstående er den direkte oversættelse af hvad der står på hans hjemme side om blanding af salt og sporeelementer. Vil du lave 10 liter skal det jo så bare alt sammen ganges med 5. 1. Udgangspunktet for Balling er at man IKKE anvender andre tilførsler af kalk eller Kh samtidigt. 2. Doseringtabellen gælder ikke selve balling metoden; MEN det særlige tilfælde at man ønsker at beholde reaktor/mixer og KUN anvende de koncentrerede sporstofvæsker, som er udviklet til balling metoden. Læg mærke til overskriften på afsnittet: Balling – sporeelementer i forbindelse med kalkreaktor 3. Udgangspunktet er de tre væsker, der hver især består af et pulver (Ca/Kh/natriumfrit salt) blandet i osmosevand + sporstoffer i de to af væskerne. Opskrifterne på side 6 passer til 2 liter. DISSE TRE VÆSKER TILFØRES DAGLIGT I LIGE MÆNGDE. 4. Udgangspunktet er vandværdier på Ca = 420-450, Kh på ca. 8 og Ph på 8,2-8,4. 5. Ideen er at man stræber på at holde disse værdier stabile ved at tilsætte Ca/Kh i forhold til det som dyrene i vores akvarier forbruger. Mange koraller = stort forbrug -> mængden må tilpasses efter de faktiske forhold i akvariet; MEN UANSET MÆNGDEN LIGE STOR MÆNGDE AF DE TRE VÆSKER. 6. Start: Når man starter OG KUN NÃ…R MAN STARTER, justeres vandværdierne så de er så nær ved de optimale som muligt. Brug ca-væske til at hæve ca-værdien og Kh-væske til at hæve KH. Er værdierne i forvejen for høje, så stop alle former for tilførsel indtil de er faldet til det optimale. Er der tale om store mængder kan man også tilsætte den natriumfrie saltvæske ved at sjusse sig frem. Brug her væsker I blander specielt til justeringen. Disse bør være uden sporstoffer, da koncentrationen af disse ellers bliver ude af balance. Justeringen skal foregå laaaangsomt over nogle dage. Så er vi endelig klar!!! 7. Dosering. Udgangspunktet er 20 ml/100 l. akvarievand (behøver jeg at skrive at det er af hver af de tre væsker ;-)) I mit 475l + 90l sump har jeg ca. 400-425l vand. Jeg startede med at tilsætte 80ml. pr. dag. Så målte jeg værdierne hver 3. dag og er nu endt på 90 ml. pr. dag. Jeg har p.t. ikke ret mange store stenkoraller men kan alligevel mærke at forbruget begynder at stige. Derfor vil mine målinger på Kh på et eller andet tidspunkt afsløre at Kh falder jævnt. Så vil jeg forhøje tilførslen af væsker med 5ml, afvente målingerne og evt. forhøje endnu en gang til værdierne igen bliver optimale. Tålmodighed er her en dyd!! 8. Justering af mænden. Mængden justeres ved at måle på en af værdierne. Da Kh er den nemmeste (og den vigtigste) måler vi på den. Falder Kh målt løbende over en periode (tålmodighed....) så hæver vi gradvist mængden en lille smule af gangen, og omvendt. Jeg har målt 200 gang på mit system og det passer at Kh og Ca følges ad. Begge stiger eller falder i samme takt, så det er nok at måle på Kh. 9. Erfaringer: Det er min erfaring at væskemængden helst skal tilføres fordelt over to - tre gange i løbet af dagen. Ellers kan Kh være f.eks. 7,5 før tilsætning og over 8 en halv time efter. Det tror jeg ikke er sundt for dyrene. Min løsning har været en doseringsmaskine der tilsætter de 90 ml. i 24 bidder. Det har gjort mine værdier stabile. Noen linker må til, her kan de fleste få svar på spørsmål som dukker opp... http://www.nordicreefforum.dk/forum_...?TID=1285&PN=5 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1086 http://www.hobbyriff.de/shop/ http://www.korallenriff.de/ Synest dette virker litt interessant :shock: noen andre som har en mening?... |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Balling metoden 1 | Frogfish | Kjemi | 0 | 20th May 2008 23:09 |
| Balling+ Metoden | Chriss | Kjemien i akvariet | 149 | 5th December 2007 23:54 |
| Zeolit og Balling | Frogfish | Kjemien i akvariet | 5 | 30th August 2007 12:56 |
| Balling & kalkmikser | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 16 | 13th April 2007 10:18 |