| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Bruker pr i dag Grotech sin calsium instant pro, men lurer på om det er noen klare fordeler med å bytte til kalkwasser??
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bruk av kalkwasser øker ph verdien (ofte er dette ønskelig),men dette (og fordampingen) avgjør også hvor mye kalk som kan tilføres på denne måten.
I kar uten steinkoraller og (få kalkalger) kan hende det holder.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Calcium pro greiene er vel calcium chloride.
Dette avgir da for mange ioner om du ikke balanserer dette med noe som mangler ioner. Ikke noe kjempekrise om du bytter vann litt nå og da. Som nybegynner før jeg kunne tenke selv, så sparte jeg mye energi og tid på å kjøpe en Kalkwasser reaktor fra torae her på forumet. Brukte ikke annet på to år jeg. Anbefales om du vil ha lite krøll. Koble rett til ferskvanns påfyllinga og du er satt for lengre tid. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bare tilsetning av calciumchlorid trenger ikke å balanseres på noen måte enn kanske et eller annet vannbytte i ny og ne .
Calciumchlorid alene hverken øker eller senker ph verdien heller , men det kan jo være at tilsetningen fra gro tech ikke er ph neutral , det burde isåfall står noe om på boksen. Ved bruk av calciumhydroxid uten mikser oppnåes svært lite effektiv økning av kalsiumverdien i karet. Uten å bli rørt om , løses maksimalt 1,7 gram per liter i påfyllvannet. hvor trygg det er å tilføre denne løsningen i større mengder direkte i karet , kan likevel diskuteres .... Hvem er forresten mr.saltwater
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
En tilsetterr chloride ioner. Disse forsvinner ikke av seg selv uten balansering.
Ikke problemer med noe vannbytte, men oss som bor alle andre steder enn hjemme så er ikke vannbytter noe favoritt gjøremål |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Sitat:
Mr saltwater er en saltvannsakvarist som har mange gode råd på lager, hvis man melder seg på mailing lista hans så får man hver fredag ett videotips om forskjelling ting som har med hobbien å gjøre. Han viser tingene på video og jeg har hentet mye matnyttig informasjon fra siden hans og klippene hans soom ligger på youtube. Legger ved linken til siden hans. Mr. Saltwater Tank — Taking the Confusion out of Keeping a Saltwater Aquarium |
||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Da var kalkwasser i gang,,,,skummelt!!!!
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Okey? Ekstremt lett var mer min oppfatning, men som sagt.... Anbefaler sterkt en kalkmixer
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Elos Calsium | stoffer | Kjemien i akvariet | 3 | 5th June 2006 17:42 |
| noen som har erfaring med DIY calsium reaktor?? | alf-magne | D.I.Y Gjør det selv | 6 | 10th September 2005 09:42 |
| Calsium boost | Endre | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 8th July 2004 00:03 |