Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 27th April 2011, 10:07   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Aminosyrer

Hei folkens,og velkommen til noe som kansje kan utvikkle seg til en både interisang,og kansje også lønnsom debatt om emnet aminosyrer.

Jeg er en av de som kjører rimeligt næringsfattigt vann i hovedsystemet mitt,og pga.dette har jeg over tid sett positiv utvikkling på stenkorallene mine ved å tilsette regelmessigt aminosyrer i systemet.
Har brukt slike produkter fra Fauna marine,KZ etc,med positivt resultat,men for det første går det en del av dette til ett større system skal en følge tilvirkeres annbefalinger(bruker dette selv til ett netto vannsystem på ca.2000liter..).
For det andre.. her må stort sett alt slikt bestilles utenbys fra,og gjærne da fra utlandet da utvalg,tilgjengelighet,pris og leveringstid avgjør en god del der for meg.
Minus er jo hele denne bestillings fasen,tollbehandlingstid etc. som tilkommer.

Pga alt dette,så har jeg tenkt litt på følgendes over tid nu..
Skulle det ikke være muligt å kunne laget til noe slikt selv utifra stoffer en kan få kjøpt på lok.apotek/helsekost butikk,og ikke minst til en noe hyggeligere pris?

Literprisen på enkelte av disse ferdigløsningene en kjøper fra de annerkjente tilvirkere innen hobbyen våres koster jo opp til flere tusen kroner literen,og så kommer frakt/evt. toll utgifter på toppen av det hele,og greit nok att det er en dyr hobby dette,men misstenker att utover osmosevann,så er det ikke mange milliliter med virksomt stoff pr liter i slike kjøpeflasker,så uten tvil dyre effektive dråper dette,og ikke minst til oss med mange liter i karene våres får merke det..

Slo opp på en link her for å lese litt om aminosyrer,og det er jo en masse om nettopp slike der,men så var det det da..
Hva av disse er interisange/nyttigbare for oss innen saltvann,og er det hele en realistisk tanke dette med å lage seg til ett fungerendes "diy aminosyre virksomt middel",som vil fungere etter hensikt på noenlunde lik linje med ferdig hokus pokus løsninger en kan kjøpe fra de kjente saltvannsmerker?
Her er linken jeg leste..
Aminosyre - Wikipedia

Nu er jo heller ikke slike ferdigpreperater fra annerkjente saltvanns tilvirkere godt merket(om de er det i det hele tatt da..)med hva flaskene inneholder av virksomt stoff,utover nettopp aminosyrere og hvor mye en skal tilsette pr. 100 liter vann..
og hvor ofte,men det er vel ikke noe uvanligt fenomen,egentligt det heller..

Uansett.. kunne hvert interisangt å fått "luftet" emnet her på forumet,og kansje noen har noe gode synspunkter på dette,og om det i det store og hele er hensiktmessigt å tenke mere på en slik ide om å kunne lage til slikt selv for eget forbruk av remedier en har muligheter til å skaffe selv,og ikke minst hva en trenger,og om det vil fungere til vårt formål..
Håper på litt innspill her nu ja folkens
Gammel 27th April 2011, 11:05   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: Aminosyrer

Et alternativ er jo å ikke strupe systemet slik at det blir så næringsfattig at tilsetting av aminosyrer blir nødvendig.
Jeg har tilsatt dette også noen ganger , uten å registrere noen som helst positive reaksjoner, tvert imot ,det er i "beste" tilfelle cyano som vet å sett pris på slikt ekstra"snadder" hos meg ...
...uten at jeg få målt hverken nitrat eller fosfat i mine oppsett heller forresten.
Forer man raust med godt frossenfor (krill,mysis,copepoder,ev. blåskjell)fra havet, trenger man heller ikke å bekymre seg for mangel av aminosyrer i karet sitt.
Gammel 27th April 2011, 13:47   #3 (permalink)
Senior Member

Heisan Clown,og takk for din inntreden i denne tråden.

Jeg forer dagligt med frossenmysis,og av og til litt ditto Artemia ja, da jeg har en del LPS og ikke minst en Chelmos rostratos her å tå hensyn til.
(sistnevnte fisk har jeg foresten hatt noen år nu,og gikk før den tid i det gamle karet til "Laksen"bror til Jossi,og tror faktiskt den før der igjen kom fra nettopp Jossi,så den er i fin form,men begynner jaggu å dra på årene,mener jeg bestemt).
Nok om det..
Kjører bio pellets,og kombinerer det med Rowaphos i hvert sitt filter her,og har vel kjørt slik en del mnd.nu.
Begynte med tilsettning av Aminosyrer for snart to mnd.siden,og like etter konverterte jeg som enkelte her har fått med seg over til rent led belysning over hovedkaret.
(hadde før HQI og T-5 over det)
Synes bare jeg har fått bedre farger og vekst oppi karet nu over en god mnd.tid,og kan jo selfølgeligt skyldes led belysningen også selvsagt,eller rett og slett att karet begynner å gå seg mere til etterhvert(er jo "rimeligt ungt"enda dette nye Askøyreefkaret,som ble restartet opp fra grunnen,sent sommer i fjor).
Som sagt det går i riktigt rettning for tiden,men tenkte da først og fremst det var tilførsel av aminosyrer her som hadde gjort det store utslaget den siste tid,og når ting går rette veien,så er det jo vanskeligt å begynne å forandre på sakene synes jeg.
Cyano har jeg faktiskt ikke oppi der som jeg har observert de fire-fem siste mnd,er,og glad for det selvsagt.
Er litt plaget av ett tynt grønt belegg enkelte steder på bakrute,og litt på stener enkelte plasser derimot,og selv tiltenkte jeg frossenforet for dette fenomen,derfor var jeg ikke særligt giret på å øke tilførslene av frossenfor mer enn de 3-4 rutene jeg gir dagligt.
Kjører jo ellers Balling her,dvs.UTEN tilførsel av Mg!,da jeg av en eller annen merkelig grunn konstant ligger rundt 1450-1500 på Mg,en konstant uten annen tilførsel av magnesium enn det jeg tilfører gjennom ukentligt 350liter vannbytter.
uten vannbytter,øker Mg nivået hjevnt og trutt her,og dette har jeg slitt med i alle oppsettene mine siste året faktiskt.
(klarer å holde Mg under 1500 ved hjelp av vannbytter altså)
Utover dette tilsetter jeg litt Kalium i ny og ne,ellers intet.
Gammel 27th April 2011, 18:47   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Trondheim
Meldinger: 142

Jeg synes det høres pussig ut å først bruke penger på å skape et for næringsfattig system for så å bruke mer penger på å gjøre det mer næringsrikt ved å tilsette aminosyrer.
Agathos er offline   Svar med sitat
Gammel 27th April 2011, 21:28   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Denne tråden flyttes til riktig forum innen 24 timer

Gammel 27th April 2011, 21:55   #6 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Agathos Vis post
Jeg synes det høres pussig ut å først bruke penger på å skape et for næringsfattig system for så å bruke mer penger på å gjøre det mer næringsrikt ved å tilsette aminosyrer.
Ja det kan du si.
Har vel noe med å bruke middler som bio pellets/Rowaphos for å fjærne fosfat>No3,og kansje noe mere.
Så.. tilsette ting en ønsker i kontrolerte former,gjærne i den form en ønsker(substans som f. eks. mating med mysis til fisk/LPS),uten å booste opp fosfat/No3 en mer enn strengt nødvendigt her hos meg,da jeg PRIMÆRT! har SPS i systemet her.
Mine SPS er ikke noe særlig på fosfat/No3,noe som da vil gi negativt utslag på deres trivsel,farger og vekst,noe du sikkert skjønner Agathos siden jeg nu engang holder mest av nettopp SPS,men ja takk,ønsker også å holde litt LPS og fisk som f.eks Chelmos rostratos som jo er en næringspesialist.
Ser bare for meg muligheten for å bruke/kombinere aminosyrer i systemet,så ikke alt blir basert på frossenfor,da jeg ikke er så sikker på om kvaliteten alltid er like bra på slikt for (ser jo mange ganger når butikker får inn forsyninger av slikt att de er helt gjennomtint i kassene de får,noe som sikkert ikke akkurat øker kvaliteten skulle en tro..)
Dessuten er jeg heller ikke så sikker på om slikt frossenfor er fullverdigt innholdsmessigt som aminosyrer i forhold til hva næringstoffer enkelte koraller trenger for å virkeligt ta seg helt ut.
Håper jeg her har girr deg svar på hva jeg er ute etter da Agathos.
Gammel 27th April 2011, 22:04   #7 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Meldinger: 411

Hei! har brukt aminosyrer i perioder og kommer sikkert til å bruke det i fremtiden også. Men når sant skal sies så er dette en av de virkestoffene jeg ikke har sett noen målbar effekt av

Det er mulig det kan være lurt å tilsette om en bruker mye tørrfor.
Gammel 27th April 2011, 22:20   #8 (permalink)
Senior Member

Ja,forer selv ett par ganger dagligt med flakfor og Nori til mine Kirurger Tor,utover en omgang med frossenfor på kvelden.

Men.. for å komme tilbake til det tråden egentligt begynte med her(smil)

Er det realistiskt å kunne lage en god erstattning for disse dråpene en kjøper fra produsentene i dyre dommer?
Og noen som har erfaring med slikt,og evt. tips til en god resept som det er muligt å kunne få tak i komponenter til for vanlige akvarister ?
Forutsettningen som ligger bak denne tråden her er att det skal kunne la seg gjøres å hjemmeprodusere,gi ett tilfredstillendes resultat og selfølgeligt kostnadsmessigt rimeligere enn slike ferdiglagede kjøpeprodukter som tilbydes oss forbrukere innen saltvann.
På dette spørsmålet jeg stilte ,er det fortsatt plass til gode konstruktive innlegg folkens, så kjør på.
Gammel 27th April 2011, 22:25   #9 (permalink)
Senior Member

torae sin avatar

Meldinger: 411

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Ja,forer selv ett par ganger dagligt med flakfor og Nori til mine Kirurger Tor,utover en omgang med frossenfor på kvelden.

Men.. for å komme tilbake til det tråden egentligt begynte med her(smil)

Er det realistiskt å kunne lage en god erstattning for disse dråpene en kjøper fra produsentene i dyre dommer?
Og noen som har erfaring med slikt,og evt. tips til en god resept som det er muligt å kunne få tak i komponenter til for vanlige akvarister ?
Forutsettningen som ligger bak denne tråden her er att det skal kunne la seg gjøres å hjemmeprodusere,gi ett tilfredstillendes resultat og selfølgeligt kostnadsmessigt rimeligere enn slike ferdiglagede kjøpeprodukter som tilbydes oss forbrukere innen saltvann.
På dette spørsmålet jeg stilte ,er det fortsatt plass til gode konstruktive innlegg folkens, så kjør på.
Har du ikke luktet lunta da Knut-Arne , vi prøver å få deg til å slutte å bruke stoffet
Gammel 27th April 2011, 23:23   #10 (permalink)
Member

frontosa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Stord
Meldinger: 194

Sitat:
Opprinnelig postet av torae Vis post
Har du ikke luktet lunta da Knut-Arne , vi prøver å få deg til å slutte å bruke stoffet
Og vi tror heller ikke på effekten av Aminosyrer før du kommer med før og etter bilder
Fra spøk til revolver med alle de fiskene du har og all den matingen så synest jeg det er merkeligt at du har så næringsfattigt vann
Hvorfor ikke droppe rowaphosen for en periode?
For meg så virker det som du kjører med smør på flesk.
Synest også det er merkeligt at Mg holder seg så høy uten balling dersom du har mye sps.
frontosa er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are