| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Hvilken balling oppskrift bruker dere? Jeg har brukt korallen sin oppskrift i 2 år og har egentlig vært veldig fornøyd med dette. Men så leser jeg tilfeldigvis på FM sin hjemmeside at de skal bruke helt andre mengder (mye mer) av f.eks mg.
Hvordan blander dere CA og MG dunkene deres? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg bruker Korallens oppskrift
![]() Den måten som beskrives på FMs side er mye det samme som for den "vanlige" oppskriften. Med den vanlige oppskriften går det i de fleste tilfeller å dosere likt fra Ca og KH beholderen. Forbruket av Ca og KH er rimelig låst til hverandre, og mengdene salt i de to beholderne er tilpasset hverandre. Mg forbruket er veldig individuelt fra kar til kar, og doseringen/mengden Mg i beholderen må i mange tilfeller justeres. I light versjonen til FM har du så mye salt i hver av beholderne som du får løst opp. Bruker du denne metoden må du finne riktig dosering fra alle beholderne hver for seg. Den største forskjellen er at Ca beholderen varer mye lengre enn KH beholderen. KH beholderen er i grensen til hva du kan løse opp med begge metoder. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Da tror jeg at jeg forsto det jeg lurte på. |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bakdelen eller faren ved å løse størst mulig mengde av de respektive saltene i dunkene , er at feildosering gjør mye større utslag og dermed kan få svært uheldige konsekvenser i tilfelle.
Jeg bruker derfor litt "gammeldagse" oppskrifter (rundt 100 g salt per liter osmosevann), slik jeg ikke trenger å måle så veldig ofte om tilførselen stemmer overens med behovet.
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Sitat:
På 2000l/netto vannsystemet mitt nu , så går det pr.d.dato med : Fra dunk med Kh:670ml pr.dag. Fra dunk med Ca:310ml pr.dag. Fra dunk med Mg:0,00ml pr.dag.. har ikke tilsatt noe ekstra Mg i noen av de uavhengige oppsettene mine her på MINST ettt halvt år,utover ukentlige 10% vannskift med D-D salt.. (Har vel heller ikke så estremt mye og STORE koraller i forrhold til vannvolum enda ,men har 3 Tridacna,og de skal jo "spise" Mg... Får å "løse dette problemet",så blander jeg ikke inn innholdet fra "de tre flasker",som brukes i Balling+ resepten til Torhav,men blander ellers ut Kh og Ca pulver som står i oppskriften blandingsmessigt pulver/vannforhold. Regner så ut hvor mange milliliter med hvert enkelt flaskestoff som da skal tilsettes i Kh dunk etter akvariets forbruk av dennes dunk,og tilsetter stoffet i dunken. Det samme må da gjøres med Ca dunk,utregnet etter det faktiske forbruk systemet har av Ca dunken her.(kommer jo ellers helt skevt ut på doseringsforbruk av tilsettningstoffer,da det er så stor forskjell på forbruk fra disse to dunker) (blander ut 5 og 5 liter tilsatt sporstoffer,så jeg kan oppjustere volum av disse stoffer indivudielt,viss forbruksdifferansen på Kh og Ca dunk skulle forandre seg over tid,noe som forenkler kontrollen for meg da. Utover dette,hiver jeg en god ts. med natriumfritt havsalt i sumpen hver dag manuelt her. Hva som gjør att oppsettene mine ikke forbruker mer Mg enn det det får fra de regelmessige vannskiftene mine,uansett hvilket seperat system jeg har,er jo en gåte,og jeg holder på MIN måte Mg nivået på rundt 1400,så her kan det ikke "tilleggsboostes" med balling MG.nei.. Ligger nu hjevnt med en Kh verdi på 8,3-8,5 og Ca verdien ligger rundt 410-420,Mg prøver jeg å holde meg under 1400.. Koraller vokser og trives og er vel ikke den som kansje har aller mest med kalkalger i systemene mine(men de er der i godt mon",men bruker jo forrholdsvis kraftigt lys siden jeg for det meste drifter SPS,og ser kalkalgene liker seg litt mer i skyggen av lyset grunnet lyset. Konklusjon: her kan jeg ikke kjøre "standard" balling+ resept,da går det den veien "høna sparker",og fungerer best på min måte har jeg funnet ut her da
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 17th February 2011 kl 11:39. |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Innlegget ditt kom ikke opp på siden her hos meg Torbjørn av en eller annen grunn,men jeg skal prøve å svare på spørsmålet ditt her ja.
Jeg bruker dette saltet "alle" mer eller mindre bruker for tiden har jeg inntrykk av D-D salt. (personligt synes jeg bedre om Tropic Marins proo-reef salt egentligt Ser også att det blir liggendes mye grums og biter i bunnen av dunkene,når jeg har fått tømt de for utblandet salt,slik att her må de rengjøres litt mellom hver gang jeg blander ut salt. Dette opplevde jeg ALDRI! med Tropic Marins salt,så er det sagt .Roger her ute med flere opplever det samme,så er ikke alene om å registrere dette fenomenet nei.. Nu har jo jeg med 2000 liter vann i ene systemet,og nesten 400 liter i ett annet system og 10% ukentligt vannbytter et ganske stort forbruk av salt her,og dagens situasjon er jo blitt slik butikkene vil ha alle over på ett saltmerke,noe som selfølgeligt sikkert er praktiskt for de og,da de kan kjøpe større partier inn med EN type salt,og sikkert da får bedre pris inn,samt att det letter sikkert lagerplass for de. Dette gjennspeiles jo i prisen på salt,slik att er det for tiden ett salt på tilbud,så kan en banne på det er D-D saltet,og ikke foreksempelsvis Tropic Marin. Kenneth selger jo nesten bare D-D,Reefshop hadde nettopp uketilbud på dette,og Reefexpressen selger bare dette merket,så en betenkelig utvikkling synes jeg. Med mitt forbruk blir det til att jeg kjøper D-D,først og fremst p.g.a. prisen,og ikke fordi jeg synes dette er det beste saltet av disse to,og hadde T.M kommet ned på D-D,s prisnivå hadde jeg hoppet over tvert!,men det er nu min mening om den saken.. D-D salt var jo nede i 500,-spannet for noen uker siden hos en forhandler,og for mitt vedkommendes blir det noen kroner spart i forrhold til å kjøre med dagens gjennomsnittlige T-M proo reef priser for ett spann. Ett annet uomtvisteligt fenomen flere enn meg har registrert er att det går mer pulver av d-d for å få ønskeligt saltnivå i blandebøtten pr.liter vann,enn om en kjører T-M,så hadde kansje hvert interisangt å regne på hvor mye dyrere sistnevnte faktiskt egentligt blir i bruk på årsbasis enn D-D.. Nok om salt.. Bestilte en ladning med Ballingsalter fra Coral-garden.de,i forbindelse med den tråden som sto på saltvannsforum.no for en goood stund siden,og som Moss 1538/Bare Are med flere også kjøpte inn fra,og har ikke registrert noen som har yttret frempå om att de har hvert missfornøyet med dette Ballingsaltet i forrhold til det som selges gjennom Kenneth,n egentligt heller. Samme type sporstoffer er det også brukt(Fauna Marins),så regner ikke med det er der skoen trykker for mitt vedkommendes med tanke på att jeg her bruker ujevnt fra dunkene. Blander etter resept som sto på saltv.forum i forbindelse med tråden der,og tror det er ganske så likt med den "norske Balling+" resepten,Torbjørn Har ikke målt ledningsvannet inn i huset med tanke på Mg.innhold,men har vanskeligt med å tro att det skulle påvises slike høye verdier der fra det offenlige vannverk,og kjører jo alt vannet gjennom osmoseannlegg også med silikatfilter og kullpatroner etc. Ellers skulle en være tilbøyeligt til å tro att jeg kansje gjennom tilførsel av osmosevann for å erstatte fordampningen i karene+ det osmosevann som går med til vannbytter kunne tilført Magnesiumsmengder utover det som er tilsatt selve saltblandingen fra D-D. Selve saltblandingen ligger vel Mg innhold på midten av 1300 tallet mener jeg å ha lest,så egenligt merkeligt ja att jeg registrerer en svak ØKNING av Mg innhold i vannet,viss jeg ikke gjennomfører ukentlige 10% vannbytter her,enig med det. Bruker Salifert Mg test sett til målinger,og har kontrollsjekket settet jeg har nu med ett annet,og det var ingen variasjon på målingene,så regner det som såpass påliteligt en kan forventes av ett slikt sett å være.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg slettet innlegget da jeg så at du faktisk hadde skrevet det i inlegget over. Grunnen til at jeg lurte var at du har litt lavere Ca i karet i forhold til i saltet. Det vil du nok se igjen på doseringen. Hadde du siktet deg inn på samme Ca verdi i karet, som i saltet tror jeg doseringen fra beholderne hadde blitt mye likere.
Ikke det at det har så stor betydning... Var mest for min egen del. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er for tiden endel skriving om balling+ metoden igjen.
I den forbindelse lurer jeg på hvorfra resepturen egentlig ble "importert" - var det fra Fauna Marin ? Og kommer varene (som blir solgt i Norge )også (fortsatt ?) derifra ?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ingen som vet ? stort mysterium ?
Balling plus selges ikke lenger i Tyskland (da "gått ut på dato" Ganske store forandringer , synes nå jeg , i forhold til balling plus. den fortsatt opprettholdte "doktrinen" om lik dosering predikeres nok snart bare i Norge ... ...jeg legger merke til , at det er først og fremst folk , som bruker methoden "feil" , som er mest fornøyd ,og har suksess med opplegget...
mvh Thomas Sist endret av clown; 27th May 2011 kl 15:04. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Sporstoffer og mineralsalt kommer fremdeles fra Fauna Marin, ja.
Hvor "pluss" kommer fra opprinnelig husker jeg ikke, men slik jeg husker det var det "pluss" som ble brukt da sporstoffer og mineralsalt var i tillegg til Ca, KH og Mg. At det er light versjonen som er "in" i Tyskland sier vel ikke så mye da det er bare snakk om forskjellige konsentrasjoner i beholderne. At det er forskjell på sporstoffene i forhold til den opprinnelige oppskriften er jeg klar over. Jeg har ved flere anledninger lagt merke til at sammensetningen av sporstoffene fra FM forandres, og jeg tar det som et tegn på at de faktisk oppdaterer seg. Å droppe mineralsaltet er vel en smakssak. Det er vel ikke særlig godt dokumentert effekt av å droppe mineralsaltet, men det er det vel ikke så mye av når det gjelder sporstoffer heller. I mine øyne virker det litt snålt å dosere sporstoffer, men å droppe mineralsaltet som inneholder MYE høyere konsentrasjoner av de forskjellige elementene er helt greit? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken bok burde være min første korall bok, og hvilken min første fiske bok? | lqven | Ny til Hobbyen | 6 | 31st January 2010 17:10 |
| Oppskrift på saltvann | supern- | Kjemien i akvariet | 4 | 1st September 2007 18:18 |
| Hvilken pakning på hvilken side ? | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 30th December 2005 14:15 |
| Oppskrift p Glassrose Kverk | Frogfish | Plager, Skadedyr & Parasitter | 5 | 27th February 2004 00:38 |