Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st January 2011, 19:59   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 70
Standard Kalium-tilsetning

Mistenker at jeg har for lite kalium i vannet (bleke montipora, dårlig blåfarge på acropora, generelt dårlig vekst) så vurderer å tilsette litt kalium for å se om det gir noen resultater. Har lest litt rundt omkring, og det tryggeste valget er vel å kjøpe Pohl's K-balance, men den er jo ganske så stiv i pris.

Å kjøpe 100g KCl på ebay (lab grad) koster rett over 30kr inkl. frakt, så det er et fristende alternativ. Noen baksider ved å mikse selv?

Sist endret av TerjeUtne; 31st January 2011 kl 20:29.
TerjeUtne er offline   Svar med sitat
Gammel 31st January 2011, 20:40   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: Kalium-tilsetning

Sitat:
Opprinnelig postet av TerjeUtne Vis post
Mistenker at jeg har for lite kalium i vannet (bleke montipora, dårlig blåfarge på acropora, generelt dårlig vekst) så vurderer å tilsette litt kalium for å se om det gir noen resultater. Har lest litt rundt omkring, og det tryggeste valget er vel å kjøpe Pohl's K-balance, men den er jo ganske så stiv i pris.

Å kjøpe 100g KCl på ebay (lab grad) koster rett over 30kr inkl. frakt, så det er et fristende alternativ. Noen baksider ved å mikse selv?
Nei hvorfor det?
Kjenner noen som bruker "hjemmeblandet",og har ikke hørt noe negativt fra de egentligt..
Billigere enn "Pohls" blåflasker skal det jo ikke mye til for å bli heller
Her er en link til en som selger,og dette virker..
er også å lese blandingsforrhold der(trykk da på en av ingridiensene,og det kommer frem!),men viss en ikke er dreven på å "se visuelt" på korallene sine om det er for lite..eller for mye tilsettning,så annbefales ett godt testsett til å måle etter, og Fauna Marin er "bedre å avlese" enn KZ.

Skal foresten ned til den forhandleren jeg linker til her selv rundt slutten av Mars da..
Kalium - Tilsætninger - Vandpleje & Tilsætning

Sist endret av Knut-Arne Berg; 31st January 2011 kl 20:43.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 1st February 2011, 12:44   #3 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639
Standard Sv: Kalium-tilsetning

Sitat:
Opprinnelig postet av TerjeUtne Vis post

Vil ikke legdt alle kortene på en løsning før du har gjort noen tester og kan verifisere eksakt hva årsaken kan være.

Gammel 1st February 2011, 17:50   #4 (permalink)
Junior Member

Standard Sv: Kalium-tilseting

Da var 100g KCl bestilt fra ebay. Må få kjøpt en nøyaktig vekt også.

Stemmer det at for å øke K med 10ppm så må jeg tilsette 1g K per 100L vann, noe som gir 1,91g KCl per 100L vann? Er ikke helt sikker på om jeg har regnet riktig, så hadde vært fint hvis noen kunne dobbeltsjekket.

@Knut-Arne: Har vurdert testsett, men utifra det jeg leser om andres erfaringer, så virker det som om det kanskje er enda viktigere å følge nøye med dersom man tester siden nøyaktigheten er vanvittig dårlig. Satser på å gå veeeeldig langsomt frem og følge nøye med.
Klarer ikke å komme inn på sidene til Moby. Nettleseren står bare og prøver å laste opp siden uten at noe skjer helt til jeg får tidsavbrudd

@Tage: Som sagt er det bare en mistanke
Gammel 1st February 2011, 21:24   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Det var merkeligt Terje Utne..
Jeg kommer inn på linken jeg henviste deg til her med en gang da.
Nåja..Det står du skal ha Kaliumclorid OG Kaliumsulfat i balandingen du lager.

Blanding Moby legger ut er: 1 liter osmosevann tilsettes 30 gr.Kal.sulfat,og 240 gr.Kal.clorid..(omtrent 8 deler clorid til 1 del sulfat)
Koster hos han (1000gr. k.clorid 140,- og 100gr. k-sulfat 69,- og dette er self. i danske kroner da).
Ser StarF inne på saltvandforum.dk,kjører litt annen blandingsforhold på sakene,med greit resultat,og kan jo linke til en grei tråd på danskeforumet til deg,så kan du jo kikke selv,og kansje også lese litt om trikks og andres erfaringer om emnet..
(Ja.. viss nettleseren din godtar andre danskesider da,Terje!)
Saltvandsforum DK • Log ind

God leselyst!
Gammel 2nd February 2011, 13:49   #6 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
(Ja.. viss nettleseren din godtar andre danskesider da,Terje!)
Prøvde å åpne deepocean.dk i 3 ulike lesere, og ingen klarte det. Problemet ligger nok hos Nextgentel, for når jeg logger meg på via en proxyserver på universitetet kommer jeg også rett inn.

Ser ut som om kaliumsulfat brukes for å unngå det berømte ionespøkelset, og så flere steder at det skulle gå greit med bare KCl, så satser på det i første omgang.
Gammel 10th March 2012, 18:45   #7 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

For dem som vil tilsette kalium og ønsker et bra testsett vil jeg anbefale testsettet til Red Sea.
Som de andre kaliumtestene på markedet er det en del steg en skal gjennom og ting tar tid.
Heldigvis går mesteparten av tiden på ca 25 minutter med til venting.
Den ene reaksjonen tar 10 minutter og filtrering av væsken tar ca 7 minutter.
Endepunktet er lett å lese av da denne testen baserer seg på fargeforandring. Farge og tydelighet kan sammenlignes med Saliferts KH test.

Nå har jeg tatt to tester med dette settet og har fått følgende resultater:
I karet fikk jeg 434 ppm ved salinitet 1.026.
Jeg bruker D-D salt til vannbytter og har testet en bøtte vann som har stått med sirkulasjon i ca 24 timer.
Resultatet ble 458 ppm ved salinitet 1.026.
Noe høyere enn D-D angir ved 1.025, men likevel mye nærmere enn tester gjort med KZ og Fauna Marins tester.
Om jeg ikke husker feil fikk jeg rundt 200 med KZ og 500 med FMs testsett.
Torhav er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are