| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Kan noen hjelpe meg med matten her. Dersom karet mitt har et saltnivå på 1,021 og jeg vil ha det opp til 1.025. Hvor mange liter med oppsaltet vann må jeg tilsette istede for ferskvann når vannet fordamper. Akvariet++ inneholder ca 750 liter vann. Jeg prøvde meg på et regnestykke og kom til 3 liter, det synes jeg var lite. Hva mener dere? Noen som har en formel eller en link til en kalkulator? Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
korrekt spørsmål burde være hvor mye salt du trenger , for å oppnå dette.
litt avhengig av saltmerke (det er endel forskjeller der) trenger du ca.4,3 kg (TM salt) på hvor mye vann du fordeler det ved påfyll , er litt hipp som happ.
mvh Thomas Sist endret av clown; 14th December 2010 kl 00:26. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ha i maks med saltvann og gi bæng i ato en stund så ordner det seg med minimalt arbeid på en liten måned
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei.
Takk for gode svar begge to. Det er vel metoden til Broge jeg bruker nå, men det hadde vært greit å vite ca hvor lang tid det kommer til å ta. Jeg ser nå at jeg glemte å ta med at vannet som jeg skulle supplere med har et saltnivå på 1.028. Uten dette tallet var det jo umulig å svare på spørsmålet mitt. Clown: Hvordan kom du frem til 4,3 kg? Jeg kunne sikkert funnet denne infoen på saltpakken, men jeg har kastet den og har ikke kjøpt noen ny ennå. Endre
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fant en side med mange akvarie relaterte kalkulatorer: http://www.hamzasreef.com/Contents/Calculators/
Denne gjorde susen for meg: Resulting Salinity Calculator Men skulle gjerne vist formelen, dersom noen er god i matte. Endre
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Det er ikke så vanskelig om du bruker ppt i stedet for SG.
I ditt tilfelle hvor salinitet er 29 ppt, og du vil opp til ca 34,5: (34,5 - 29) x 750 = 4125 Du trenger altså 4125 g salt for å oppnå 34,5 ppt. 4125 / 35 = 118 Du må etterfylle 118 l ferdigblandet saltvann for å komme opp i riktig salinitet. Da har jeg gått ut i fra at 35g salt pr liter ferdig saltvann gir 35ppt. Bruker du feks. D-D salt må du bruke 40g i de 118 l. Om du blander ut vannet til 1.028 (38 ppt) som du sier, må du etterfylle: 4125 / 38 = 109 Sist endret av Torhav; 14th December 2010 kl 10:46. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Supert. Tusen takk.
Endre
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Aquacalculator her fant jeg min (helt suveren ,men på tysk) Aqua-Calculator Du kan bruke den du linker til også , men da må du regner om tettheten i salinitet først. Dette kan du gjøre enkelt på den calcisen jeg linker til ...
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Moderator
|
Det er en engelsk versjon også, så du slipper å lære deg tysk (selv om det kunne vert greit å kunne med denne hobbyen).
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Saltinnhold !! | Rusky | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 22nd September 2004 22:08 |