Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13th February 2005, 09:45   #1 (permalink)

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2
Standard Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg?

Skal nå dra i gang ett saltvannskar. Det mer enn 10 år siden sist jeg prørvde meg på saltvann. Så jeg trenger mye oppfriskning og fornyelse av det lille som er av kunnskap :lol:

Har ett 190 liter Juwel hjørnekar. Laget overflatevannsavrenning i bakre hjørne. Og ha skaffet meg en AM 1000 multi skummer. Nå i starten kommer jeg kun til å ha 2x18 watt lysrør. Men kommer kanskje til å lage en DIY T5 lyskasse med tiden.

Planen er å ha 5-6 fisker. En anemone, og kanskje ett par bløtkoraller. Og satser selvfølgelig på dem som er litt hardføre, og kan klare seg med det lille lyset de får hos meg. Regner med å kjøpe ca. 20 kilo levende stein.

Hvilke stoffer bør jeg tilsette, og hvorfor? Har nå kjøpt inn Salifert KH+pH Buffer og Reef Evolution ReefKalk. Er det annet jeg bør bruke?

Og hvile tester bør jeg ha? Har elektronisk pH måler av typen Hanne Combo HI 98129. Den måler og conduktiviteten og TDS som skal være en tysk måleenhet for total hardhet. Vil jeg kunne bruke denne?

Hilsen en fersking :lol:
Discusion er offline   Svar med sitat
Gammel 14th February 2005, 05:54   #2 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Re: Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg?

Synest det høres ut som om du har det meste dekket jeg...
Jeg tilsetter selv for tiden bare kalkvann, og må vel inrømme at jeg er litt tilhenger av å gjøre ting så lett som mulig.

Du har allerede dekket de viktigste tingene som nok er å få Kh og pH til å holde riktige verdier, tilføring av kalk vil også være et element bør ha med da man fort blir fristet til å forsøke seg på en hammerkorall eller lignende selv om man har sagt man bare skal ha mykkoraller (egen erfaring :lol: ), litt kalkalge vekst er jo heller ikke å forakte.

Jeg har hatt gode erfaringer med å tilsette Strontium & Jod, gikk her over til å bruke et produkt som skulle dekke de fleste slike elementer som heter Coral grower. Alle disse produktene jeg har forsøkt har vert av merket "Salifert". Om dette er nødvendige tilsetningstoffer eller ei vet jeg ikke, heller ikke om det er på grunn av at jeg tilsatte disse stoffene korallene koste seg. Det kan jo selvfølgelig være helt andre grunner til trivsel i karet mitt den gang

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tester og tilsetninger sølvi Kjemien i akvariet 6 19th January 2008 21:47
Salifert sine tester Linnemor Kjemien i akvariet 7 6th March 2006 17:39
hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? scorpan Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 23 14th February 2006 18:05
Tester ?? svein Ny til Hobbyen 6 2nd December 2005 19:46
Hvilke fisker i akvarium ? Petrus Dyrene 10 14th August 2005 23:12