Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th September 2010, 12:19   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard Fosfat test

Jeg har kjøpt meg en slik Hanna instrumet for fosfatmåling. Men den oppfører seg ikke som forventet.

Er det noen som har en slik? Jeg trykker frem 8:88 deretter c1 så setter jeg glasset nedi så skal man trykke på knappen igjen og teksten som er litt uforståelig for meg :
Press the button, when the display shows " add " c2 " with press blinking the meters is zeroed. Hva sier egentlig denne linjen ?

Så hiver jeg oppi pulveret og setter det tilbake, rister det litt først.
SÅ skal jeg holde knappen inne til klokken kommer og det gjør den ikke. går rett tilbake til c1

What do i do wrong.. har prøvd 4 ganger nå og har delvis fått med meg at alt = 0 men det stoler jeg ikke på.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2010, 14:28   #2 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606
Standard Sv: Fosfat test

Hvor lang tid tar det fra du tar ut glasset til du setter det tilbake? Dette må gjøres innen to minutter, ellers slår apparatet seg av.
Om jeg ikke husker helt fei er fremgangsmåten som følger:
1) Fyll vann i målebegeret og sett det i apparatet. Husk å tørke det godt først.
2) Trykk på knappen slik at apparatet nullstiller seg.
3) Fyll på pulver i måleglasset og sett det tilbake i apparatet INNEN to minutter. Nok en gang må du tørke måleglasset godt rent.
4) Hold inne knappen til klokken begynner.

Jeg pleier alltid å åpne pakken med pulver og knipe den litt sammen på midten slik at den danner en trakt FØR trinn 2. Da går det mye kjappere å få pulveret i glasset. Håper det hjelper
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2010, 14:34   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2005
Sted: LANGEVÃ…G
Meldinger: 31

nå husker jeg ikke nøyaktig instruksjonen, men det du skal gjør er først fylle opp glasset til merket med vann så slår du på måleren da står det vel noe med C1 så putter du glasset oppi og lukker lokket og trykker på knappen igjenn og venter til det kommer opp C2, nå har du et og et halvt minut til å mikse pulveret og sette glasset in igjen så holder du inne knappen til du får opp klokken så venter du til du får resultatet
Ludvik er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2010, 15:15   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155

Du skal fylle begge måleglassene med 10 ml. vann som skal testes , i det ene tar du pulveret oppi , slik at dette er klart ...trykker på knappen , og deretter plasserer man oppi den uten pulver , etter noen sekunder får man beskjed om C2 , da putter man den med pulver oppi , og holder knappen inne til 3.00 min. begynner å telle ned .
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 24th September 2010, 15:25   #5 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Å ja nå skjønner jeg. Brukte ikke det andre glasset jeg. Men jg var kjapp å fylle på pulver men forstod ikkehelt om det skulle ristet før eller etter det kom inn i apparatet.

Og jeg var rask og laget alt klart, men fikk likevel ikke opp noe klokke som vist på tegningen, kom tilbake til c1 når jeg trykket kanppen inn. Jeg skal prøve en 5 gang litt senere og gjøre klart det andre glasset.
Jeg kan jo hele vannet fra glass nr 1 rett over i glass nr2 med pulver - så er alt klart på en måte. riste til det er oppløst og deretter inn i dingsen igjen og hoooolde inne kanppen til tden kommer opp i displayen. Hjelpe meg og jeg er tekniker av yrke
Gammel 24th September 2010, 16:59   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Nå fikk jeg målt det på korrekt måte. Fosfaten er 0.16 og jeg må da spørre om dette er lite eller mye. Jeg har rett og slett ikke peiling på verdiene.

Jeg holder på med Vodka metoden og en tipset meg om at den ikke ville virke om vannet var fritt for foasfat. Men jeg ser at dpumpen som jeg ikke skrubbet er kvitt alle algene denne hadde, lot den stå der som en indikasjon på om noe skjedde i karet.

Jeg ser også at det er mindre alger på glasset og at jeg ikke trenger å skrape så ofte som før. Antar da at fosfaten og vodkaen virker sammen ? hva er normale fosfat
verdier ? 0 ? Og hva er farlige verdier... om fosfat er farlig da..
Gammel 24th September 2010, 17:05   #7 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av seeker Vis post
Du skal fylle begge måleglassene med 10 ml. vann som skal testes , i det ene tar du pulveret oppi , slik at dette er klart ...trykker på knappen , og deretter plasserer man oppi den uten pulver , etter noen sekunder får man beskjed om C2 , da putter man den med pulver oppi , og holder knappen inne til 3.00 min. begynner å telle ned .
du skal ikke bruke begge glassene pga. unøyaktig nullverdi
Gammel 24th September 2010, 17:07   #8 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Nå fikk jeg målt det på korrekt måte. Fosfaten er 0.16 og jeg må da spørre om dette er lite eller mye. Jeg har rett og slett ikke peiling på verdiene.

Jeg holder på med Vodka metoden og en tipset meg om at den ikke ville virke om vannet var fritt for foasfat. Men jeg ser at dpumpen som jeg ikke skrubbet er kvitt alle algene denne hadde, lot den stå der som en indikasjon på om noe skjedde i karet.

Jeg ser også at det er mindre alger på glasset og at jeg ikke trenger å skrape så ofte som før. Antar da at fosfaten og vodkaen virker sammen ? hva er normale fosfat
verdier ? 0 ? Og hva er farlige verdier... om fosfat er farlig da..
det er temlig høyt, jeg holder det på 0 med hanna måleren for den har en feilvisning på +-0,04
Gammel 24th September 2010, 17:55   #9 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Hvorfor er det to glass med i testeren om man ikke skal bruke dem ? det er jo genialt og lage det ene klart mens man tester det andre uten pulver. Syns jeg da..
Gammel 24th September 2010, 17:59   #10 (permalink)
Junior Member

det er vel reserve
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are