| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Husker at jeg leste en artikkel her (eller linket) om hvilke farger som krevet hva.
Jeg har et reint sps kar, er veldig fornøyd med både vekst og farger utenom blått. Ingen av de blåe korallene mine farger ut like bra som de andre. Noen som husker hvor artikkelen er eller hva jeg kan gjøre? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Noe fra denne? http://www.aquafreaks.no/forum/stein...mentering.html
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg tror jeg vet hvilken side du mener. Det ble linket til den i en av tråden Gaute nevner, men siden eksisterer ikke lengre.
Jeg fant denne, og tror det er samme tekst som er brukt: Guide of SPS coral coloration (make them more vivid, bright) |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
var denne jeg tenkte på ja... Takk |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! Jeg sitter her og undres litt over fargene som jeg ønsker å få frem. Det er jo slik at det er zooxantellane vi ønsker skal fremstå minst mulig synlig for ikke å stenge for fargeproteinene i korallen som ligger nærmere karbonatstrukturen. Videre så har alle fotosyntetiske organismer som alger klorofyll i store mengder. Klorofyll har fem undergrupper med forskjellige egenskaper bla. evne til å absorbere lys. Klorofyll a som alle har, og som er grønn, pluss klorofyll c, som er brun, er det jeg antar er kombinasjonen i zooxantellane.
Det jeg lurer på i så fall er om det er klorofyllet som gir brunfargen i zooxantellane. Mengde og sammensetning av klorofyll endres etter behov i algen. Er det mengde klorofyll vi endrer og ikke nødvendig vis zooxantellane? Noen som har lest eller reflekter over dette?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Moderator
|
Hva med denne: Hausriff.ch-Seite für Meerwasseraquaristik
Hellers dårlig oversatt til engelsk med google: Google Translate |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
I linken til Torhav står ingenting om klorofyllenes rolle i zooxanthellene , eller hvordan de kan påvirkes uten å "rydde" de sistnevnte helt av veien.
I det adre forum er samme thema opp , det virker om det finnes noen her som vet mer om dette : Zeovit - Saltvannsforum
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
Jeg fikk med meg noe KCl da jeg var på handletur i dag. Kommer til å tilsette en liten mengde fremover for å se om det gjør noen forskjell. Om jeg er ivrig på vannbytter klarer jeg å få en grei blåfarge på diverse koraller, men det er tidkrevende og kostbart. Det kan tyde på at det er noe i saltet som tilsettes og reduseres ganske raskt. Om det er noe så enkelt som kalium hadde jo det vert flott.... |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bra artikkel ang. farger | espeng | SPS små polyppede stein koraller | 15 | 18th February 2009 21:11 |
| Kveldsbilder og farger | scopas | Tropiske Koraller | 4 | 2nd July 2006 22:33 |
| hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? | scorpan | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 23 | 14th February 2006 18:05 |
| Hvilke fisker i akvarium ? | Petrus | Dyrene | 10 | 14th August 2005 23:12 |
| Hva må jeg tilsetter, og hvilke tester trenger jeg? | Discusion | Kjemien i akvariet | 1 | 14th February 2005 05:54 |