| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Noen her inne som henter sjøvann fra sjøen rund Bergens-området?
Sitter på Google Earth og ser etter steder jeg kan kjøre helt til "havs" og hente vann. Ser for meg at Sotra/øygarden kan være bra.. Noen som vet om noen steder med enkel tilgang til sjøen på "havsiden" ? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Hvis du skal helt ut i havet uten noen nevneverdige bekker i nærheten så er jo dette en fin plass synes jeg:
Ukjent vei - Google Maps Saliniteten er på ca 31 tror jeg.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg var ute på vågenes på radøy i dag og hentet ( var på hytten til en kompis ) skal ta noen målinger av det før det går i tanken men tror det var salt og godt , virka sånn da jeg gikk på trynet på vannski hvertfall
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Sitat:
Nå har jeg ikke så greie på dette med salinitet (ennå) men bør vannet hentet der ute saltes opp eller evt tynnes ut? |
||
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Hvis du trenger brygge er ikke akkurat den plassen så bra. Jeg trodde du hentet i kanner. Det ser ut som om det er en grei kai litt videre på veien, på Syltøy. Solsvik, et stykke ut på Øygardsveien vender også ut mot havet. der er det fergekai. Den har kanskje strøm også.
Vannet må saltes opp litt til 35 promille. 4 gram per liter.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Henter i kanner ja, men tenkte å pumpe opp vannet med en lensepumpe
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Jeg bruker ei lita biltema 12 V vannpumpe som plugges til bilbatteriet som på min bil ligger i bagasjerommet ..pumper vel opp 15-20 liter i minuttet ...så etter 5-10 minutt har jeg kvoten min hver helg ...kosta den nette sum av 199 kr.
nybegynner , med aquamedic anthias 530 liter + 120 liter sump. Lys : gieseman infinity 2 x 250 watt reeflux 12000 K og 4 x 54 watt T5 Reaktor med biopellets ,NYOS ZEN compact cone 250 skummer , Reaktor med Matrix . Grotech doseringspumpe , kjører balling+ En fin blanding av mykt , hardt og fisk i karet .. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sjøvann i Tr.heim | Agathos | Trøndelag saltvannsklubb | 33 | 24th July 2010 13:40 |
| sjøvann fra stavanger | oddski | Kjemien i akvariet | 9 | 13th June 2010 14:07 |
| Offentlige Akvarier rundt om i verden | Frogfish | Reise | 0 | 20th May 2008 23:16 |
| Sjøvann og holdbarhet | espeng | Kjemien i akvariet | 16 | 13th November 2006 10:32 |
| Sjøvann | Linnemor | Kjemien i akvariet | 4 | 17th February 2006 09:15 |