| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei.
Har over lengre tid slitt med lave verdier på calsium og magnesium. Jeg har da hatt ca. 270 i Ca og 900 i Mg, men alt utenom den eneste steinkorallen har kost seg. skiveannemonene og knoppene har vokst som bare det. Men pga lave verdier gjorde jeg et kraftig vannbytte for ca. 1mnd siden. byttet da ca. 150 liter av totalt ca. 400 liter vann. Jeg kom meg da opp på 350 og 1000. Etter dette har verdiene fortsatt å stige med ballingen så i dag har jeg: 400 Calsium 1300 Magnesium PH på 8-8,5 KH på 5 No2 på under 0,3 (ikke målbart) Saltnivå på 1,025 Temperaturen er også mer stabil en før og ligger på ca. 25-27 grader fra natt til lampe og sommervarme. Jeg har også gått fra et 7-10cm substratlag til ca. 1-2 cm. I tillegg til 2 vannbytter på ca. 40 liter og etterfylling av ca. 80 liter. Steinkorallen min har virkelig skutt fart og vokser som bare rakkern. Det som derimot forundrer meg er at lærkorallene mine er blitt grå og ser ut til å misstrives. de er litt gylden gul iløpe av dagen men ser pjusk og slapp ut. Før sto de rank å pekte mot lyset. Knoppene mine forsvinner 1 etter 1, og Annemona mi har krympa og flytta seg fra lyset og under en stein. Klovnene er helt forvirra. Spørsmålet er derfor om jeg gjør noe feil? Eller er det noe annet jeg må måle? Ellers har jeg også lagt merke til mindre kalkalgevekst en før, mens jeg har fått vekst av et rødt stoff på rutene mine som jeg må skrape av. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Er ikke så sikker på at du gjør noe feil nå, men du har jo vært litt slapp før da ![]() Sett fra en polypp og anemone sin synsvinkel så har jo det vært store endringer i det sist Tor
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Sløv og sløv. I forhold til Super Tor er vi vel alle sløve. :-)
Fikk et tips om at KH var litt lav... tror du det hjelper? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Ville nok prioritert å få økt Kh verdien din roligt oppover..
5 tallet,fikk meg til å svette litt her jeg leser tråden din
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
"alle sløve i forhold til tor" *ler*
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Selv om du er en ballingutt kan du jo tilsetter "Mors hjemmebakte" fra Idun (Natron) for å høyne kh til ca. 7. Det skader sikkert ikke å gi dem en eller annen form for aminosyrer en gang i blant heller. Tor
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er ikke så godt å si hvorfor mykisene mistrives mens sps vokser fint.
De liker gode verdier like godt alle sammen , og en (for)lav kh har heller ingen annen betydning enn fare for ph stup . Den forandring du har gjort som jeg er (p.g.a. egne erfaringer) mest skeptisk til er forandring av bunnlaget.Har du byttet det helt eller bare tatt bort endel ? Forandring i/av bunnlag er graverende inngrep i karets biologi og kan føre til alvorlige problemer , selv om enkelte koraller fortsatt synes å trives.
mvh Thomas Sist endret av clown; 13th July 2010 kl 23:38. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
skal ikke store endringer til der før det går mot skogstur med grisen.
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Etter å ha fått tatt bort en liten brems på tuppen av KH slangen og nå hengt den opp i lufta istede for nede i sumpa er KH oppe på mellom 8-9 etter siste vannbytte og en liten uke med balling, men det ser ikke ut til bedre noe.
Når det gjelder grusen så er det fjernet en god del etter en samtale med Tor. Vi ble enige om at nivået jeg hadde var midt mellom pest og kolera med tanke på bakteriekultur, og verdiene på nitrit og nitrat har også blitt bedre etter denne endringen. Iallefall etter det jeg kan forstå av mitt testsystem. Nitrit er så godt som 0 og nitrat er på mellom 5-10mg/liter nå. Po4 er 0. Noen bilder av de happye korallene: http://dl.dropbox.com/u/430405/koraller/Happy1.jpg http://dl.dropbox.com/u/430405/koraller/happy2.jpg I tillegg til noen mindre happy http://dl.dropbox.com/u/430405/koraller/unhappy1.jpg http://dl.dropbox.com/u/430405/koraller/unhappy2.jpg Denne steinen var tidligere full av knopper. http://dl.dropbox.com/u/430405/koraller/stein.jpg Ja Tor, sløve småbarnsforeldre. :-) Nybakt 2 barns far vettu. Blir vel ingen tid til fisken fremover. Sist endret av fredrik; 17th July 2010 kl 22:48. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Synes korallene ser bra ut på bildene jeg. Vil tro karet ditt stabiliserer seg til det positive om du beholder verdiene som du har nå. Sørg for å bytte vann regelmessig så du får inn nye sporstoffer. Tor
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Luftskummer - jo mer luft jo bedre? | sloppy | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 1st November 2007 11:18 |
| Vannverdier | leffi | Kjemien i akvariet | 8 | 22nd May 2007 16:01 |
| Bedre enn Osmose? | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 0 | 28th November 2006 20:44 |
| Vannverdier! | leffi | Kjemien i akvariet | 16 | 3rd January 2006 21:28 |
| For de som vil se bedre de små tingene i akvariet.. | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 29th October 2005 16:35 |