Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th May 2010, 18:40   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Jan 2009
Sted: stavanger
Meldinger: 159
Standard sjøvann fra stavanger

Vel vannet kommer ikke fra stavanger, men det er hentet i stavanger. Hva synes dere om verdiene?

Testene er kjørt 2 ganger, en i dag og en igår. Alle testene er "nye".

Vann hentet i mekjavik på søndag:
Vann varmet opp til 25 grader, 2 døgn.

Salt 1.024
ca 440 (er ikke dette veldig høyt til å være sjøvann?)
no3 mindre enn 0,5mg/l
no2 mindre enn 0,001mg/l , tror egentlig det er 0, men aner et lite fargestikk når jeg ser igjennom på siden...
Gammel 26th May 2010, 20:06   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155
Standard Sv: sjøvann fra stavanger

Sitat:
Opprinnelig postet av oddski Vis post
Vel vannet kommer ikke fra stavanger, men det er hentet i stavanger. Hva synes dere om verdiene?

Testene er kjørt 2 ganger, en i dag og en igår. Alle testene er "nye".

Vann hentet i mekjavik på søndag:
Vann varmet opp til 25 grader, 2 døgn.

Salt 1.024
ca 440 (er ikke dette veldig høyt til å være sjøvann?)
no3 mindre enn 0,5mg/l
no2 mindre enn 0,001mg/l , tror egentlig det er 0, men aner et lite fargestikk når jeg ser igjennom på siden...
Ser jo veldig bra ut dette ...jeg måler riktinok til 1025 med mitt "ebay refractometer" men uansett bra saltinnhold ..
Og veldig billig i forhold til hjemmelaget RO/Salt ...går faktisk i pluss ved å kjøre å hente vann ..
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 1st June 2010, 14:34   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Algeinfo

Kan være kjekk å sjekke før en henter vann kanskje.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 1st June 2010, 14:48   #4 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av H.A.Z Vis post
Algeinfo

Kan være kjekk å sjekke før en henter vann kanskje.
Sjekker alltid den ja, men jeg er litt usikker på nytteverdien av denne infoen (annet enn at det står litt om algetyper).

Hentet vann på lørdag og det står at det er mye alger (og de er godt synlige i fjorden også). Målte vannet i går (riktig nok uten kontroll måling), og fikk samme resultat på testene mine som sist gang.

Kan også legge til at korallene ser VELDIG bra ut fortiden :-) Kanskje sammenheng med at jeg skummer mye kraftigere enn før, ikke vet jeg.
Gammel 2nd June 2010, 11:10   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

naturlig sjøvann inneholder mye (om ikke mer) av snacks som mange av oss betaler mye for når det er å få kjøpt i en fancy flaske i butikken eller på nettet.
Dette er nok det som korallene setter pris på - men ved kraftig skumming havner disse saker fort i skummerkoppen og blir en kortvarig glede.
Vil man være helt sikkert å ikke få noe "gratis" enn vannet hjem fra sjøen , må vannet filtreres gjenom en tett membran.Jeg har aldri brydd meg om det og ikke angret på det heller -
men er vannet synlig farget venter jeg til en annen gang å hente vann.Det kan bli litt mye av det gode og ...

Sist endret av clown; 2nd June 2010 kl 11:12.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd June 2010, 12:47   #6 (permalink)

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 7

Hentet også vann på fredag og skiftet vel 150 liter over helgen... har fått oppblomsting av brune alger og noen nye grønne prikker på glasset (en hel del faktisk)

Brunalgene går lett bort, men de Grønne må skrapes med barberblad.. bare litt irriterende

noe som vet hva det kan være evt en annen metode for fjerning?
jasi er offline   Svar med sitat
Gammel 4th June 2010, 20:18   #7 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
naturlig sjøvann inneholder mye (om ikke mer) av snacks som mange av oss betaler mye for når det er å få kjøpt i en fancy flaske i butikken eller på nettet.
Dette er nok det som korallene setter pris på - men ved kraftig skumming havner disse saker fort i skummerkoppen og blir en kortvarig glede.
Vil man være helt sikkert å ikke få noe "gratis" enn vannet hjem fra sjøen , må vannet filtreres gjenom en tett membran.Jeg har aldri brydd meg om det og ikke angret på det heller -
men er vannet synlig farget venter jeg til en annen gang å hente vann.Det kan bli litt mye av det gode og ...
Synlig farget? Som i fjorden er synlig farget eller at vannet i dunken er farget? Havet er jo grønt nå :-)
Gammel 5th June 2010, 22:58   #8 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Vel , havet har jo alltid en eller annen farge ...
er det grønnere enn vanlig , er det gjerne kalkflagellater som er ansvarlig for dette.
Farger som brunrød grums på avgrensede plasser hadde jeg vært mere redd for.
Det finnes et bilde av et slikt scenario på side 96 i boka "Trondheimsfjorden" for den som måtte ha denne .
Skadelige alger har forskjellig virkemåte , blåskjell som spiser slikt har ingen problemer , mens mennesker som spiser slike skjell slipper ikke så lett unna...
Andre alger kan gi problemer i gjellene til fisk f.eks.
Saken er den at alger alltid finnes i sjøvann , de forekommer ihvertfall som sporer som ikke er synlig hverken i havet eller i bøtta.
Har ikke hørt hittill at alger fra kalde norske fjorder formerer seg i tropiske saltvannkar , derfor bekymrer meg dette tema ikke.
Men er vannet i sjøen såpass farget eller grumset at det er tydelig synlig i bøtta kommer jeg tilbake en annen gang ....
Jeg greidde en gang å isolere en kiselalge fra sjøen og hadde den gående i kultur i et år , men i en varmeperiode om sommeren , hvor temperaturen i denne kulturen kom over 20 , strøk den med ...
Gammel 5th June 2010, 23:14   #9 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
Vel , havet har jo alltid en eller annen farge ...
er det grønnere enn vanlig , er det gjerne kalkflagellater som er ansvarlig for dette.
Farger som brunrød grums på avgrensede plasser hadde jeg vært mere redd for.
Det finnes et bilde av et slikt scenario på side 96 i boka "Trondheimsfjorden" for den som måtte ha denne .
Skadelige alger har forskjellig virkemåte , blåskjell som spiser slikt har ingen problemer , mens mennesker som spiser slike skjell slipper ikke så lett unna...
Andre alger kan gi problemer i gjellene til fisk f.eks.
Saken er den at alger alltid finnes i sjøvann , de forekommer ihvertfall som sporer som ikke er synlig hverken i havet eller i bøtta.
Har ikke hørt hittill at alger fra kalde norske fjorder formerer seg i tropiske saltvannkar , derfor bekymrer meg dette tema ikke.
Men er vannet i sjøen såpass farget eller grumset at det er tydelig synlig i bøtta kommer jeg tilbake en annen gang ....
Jeg greidde en gang å isolere en kiselalge fra sjøen og hadde den gående i kultur i et år , men i en varmeperiode om sommeren , hvor temperaturen i denne kulturen kom over 20 , strøk den med ...
Henta vann igjen idag ..og fjorden ser grønn ut fortsatt ,,,men det ser jo flott ut når det kommer i bøtta ...antar at dette går bra ..
Gammel 13th June 2010, 14:07   #10 (permalink)
Member

Sitat:
Opprinnelig postet av seeker Vis post
Henta vann igjen idag ..og fjorden ser grønn ut fortsatt ,,,men det ser jo flott ut når det kommer i bøtta ...antar at dette går bra ..
Har henta ca 150 liter idag igjen ...13.6.2010 ...grønnfargen på sjøen var vel omtrent borte ...saliniteten på vannet var iflg. mitt refractometer 1.027

Har vel henta ca 400 liter mens sjøen var veldig grønn , og brukt dette i vannskifter , har ikke merka noe negativt i karet , vil heller si motsatt .

Vannet ble henta på mekjarvik på høyvann .12.00
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are