| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Vel vannet kommer ikke fra stavanger, men det er hentet i stavanger. Hva synes dere om verdiene?
Testene er kjørt 2 ganger, en i dag og en igår. Alle testene er "nye". Vann hentet i mekjavik på søndag: Vann varmet opp til 25 grader, 2 døgn. Salt 1.024 ca 440 (er ikke dette veldig høyt til å være sjøvann?) no3 mindre enn 0,5mg/l no2 mindre enn 0,001mg/l , tror egentlig det er 0, men aner et lite fargestikk når jeg ser igjennom på siden... |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Og veldig billig i forhold til hjemmelaget RO/Salt ...går faktisk i pluss ved å kjøre å hente vann ..
nybegynner , med aquamedic anthias 530 liter + 120 liter sump. Lys : gieseman infinity 2 x 250 watt reeflux 12000 K og 4 x 54 watt T5 Reaktor med biopellets ,NYOS ZEN compact cone 250 skummer , Reaktor med Matrix . Grotech doseringspumpe , kjører balling+ En fin blanding av mykt , hardt og fisk i karet .. |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Hentet vann på lørdag og det står at det er mye alger (og de er godt synlige i fjorden også). Målte vannet i går (riktig nok uten kontroll måling), og fikk samme resultat på testene mine som sist gang. Kan også legge til at korallene ser VELDIG bra ut fortiden :-) Kanskje sammenheng med at jeg skummer mye kraftigere enn før, ikke vet jeg. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
naturlig sjøvann inneholder mye (om ikke mer) av snacks som mange av oss betaler mye for når det er å få kjøpt i en fancy flaske i butikken eller på nettet.
Dette er nok det som korallene setter pris på - men ved kraftig skumming havner disse saker fort i skummerkoppen og blir en kortvarig glede. Vil man være helt sikkert å ikke få noe "gratis" enn vannet hjem fra sjøen , må vannet filtreres gjenom en tett membran.Jeg har aldri brydd meg om det og ikke angret på det heller - men er vannet synlig farget venter jeg til en annen gang å hente vann.Det kan bli litt mye av det gode og ...
mvh Thomas Sist endret av clown; 2nd June 2010 kl 11:12. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Hentet også vann på fredag og skiftet vel 150 liter over helgen... har fått oppblomsting av brune alger og noen nye grønne prikker på glasset (en hel del faktisk)
Brunalgene går lett bort, men de Grønne må skrapes med barberblad.. bare litt irriterende noe som vet hva det kan være evt en annen metode for fjerning? |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Vel , havet har jo alltid en eller annen farge ...
er det grønnere enn vanlig , er det gjerne kalkflagellater som er ansvarlig for dette. Farger som brunrød grums på avgrensede plasser hadde jeg vært mere redd for. Det finnes et bilde av et slikt scenario på side 96 i boka "Trondheimsfjorden" for den som måtte ha denne . Skadelige alger har forskjellig virkemåte , blåskjell som spiser slikt har ingen problemer , mens mennesker som spiser slike skjell slipper ikke så lett unna... Andre alger kan gi problemer i gjellene til fisk f.eks. Saken er den at alger alltid finnes i sjøvann , de forekommer ihvertfall som sporer som ikke er synlig hverken i havet eller i bøtta. Har ikke hørt hittill at alger fra kalde norske fjorder formerer seg i tropiske saltvannkar , derfor bekymrer meg dette tema ikke. Men er vannet i sjøen såpass farget eller grumset at det er tydelig synlig i bøtta kommer jeg tilbake en annen gang .... Jeg greidde en gang å isolere en kiselalge fra sjøen og hadde den gående i kultur i et år , men i en varmeperiode om sommeren , hvor temperaturen i denne kulturen kom over 20 , strøk den med ...
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
nybegynner , med aquamedic anthias 530 liter + 120 liter sump. Lys : gieseman infinity 2 x 250 watt reeflux 12000 K og 4 x 54 watt T5 Reaktor med biopellets ,NYOS ZEN compact cone 250 skummer , Reaktor med Matrix . Grotech doseringspumpe , kjører balling+ En fin blanding av mykt , hardt og fisk i karet .. |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Har vel henta ca 400 liter mens sjøen var veldig grønn , og brukt dette i vannskifter , har ikke merka noe negativt i karet , vil heller si motsatt . ![]() Vannet ble henta på mekjarvik på høyvann .12.00
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Sjøvann i Tr.heim | Agathos | Trøndelag saltvannsklubb | 33 | 24th July 2010 13:40 |
| Sjøvann og holdbarhet | espeng | Kjemien i akvariet | 16 | 13th November 2006 10:32 |
| 150-300l, Stavanger | H.A.Z | Kjøpes | 3 | 2nd November 2006 15:25 |
| Sjøvann | Linnemor | Kjemien i akvariet | 4 | 17th February 2006 09:15 |