Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31st January 2005, 19:17   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Hallingdal
Meldinger: 59
Standard Vann fra springen?

Jeg bor i hallingdal, langt fra sjøen! Hvilke verdier "sporstoffer" skal jeg se etter på springvannet mitt? Tenkte spørre kommunelegen om vannet, hva/hvilke ting skal jeg se etter? :?: :?: :?:

Er det noe som gjør at det kan være direkte uegnet til saltvannsakvarium?
Micke er offline   Svar med sitat
Gammel 31st January 2005, 21:09   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Vann fra springen?

Du må se etter PH, klor, silicat og evt. humus..Sikkert noe mer også..

Hvis du har klor verdier eller mye silicat og humus i vannet kan det være en fordel å bruke et osmose filter. Da kan du være 99,8 % sikker på at vannet til akvariet er helt rent.
1eg har en misstanke om at vannet ditt er krystallrent.. Er nesten helt sikker på at du ikke har gulfarget vann i badekaret med små stimer Giardia bakterier som hopper i overflaten slik jeg har det
Gammel 31st January 2005, 22:57   #3 (permalink)
Junior Member

Stemmer det! Vannet er veldig klart og rent! :P
Er så pass heldige her at kommunen varsler før de har klor ivannet (ca 1 gang annenhvert år) for å rense systemet! Så jeg antar at vannkvaliteten er god!?? Men det kan jo være andre ting i vannet som ikke er helt bra? fx metaller og mineraler!? :shock:
Skal spørre på kommunen og få en liste på verdierne... Også legge de til her, for å få tilbake meldinger! :mrgreen:
Gammel 31st January 2005, 23:07   #4 (permalink)
Junior Member

Jeg fant dette på nettet nå!

Drikkevann.
Kommunen tar prøver av kommunalt drikkevann hver 14. dag, både fra grunnvannsbrønner og ledningsnettet. Drikkevannet i Nes tilsettes normalt lut for å justere vannets ph. Vannet kaskadeluftes, det vil si at vannet faller ned i høydebassenget og får på den måten tilført oksygen. Dette gjør at også radon luftes ut dersom det finnes, radon er imidlertid ikke noe problem i drikkevannet i Nes . Kommunen har utstyr for kloring av drikkevannet i beredskap. Som eksempel kan nevnes at vannet ble tilsatt klor i januar 2001. Nes har 3 grunnvannsbrønner hvorav en er hovedkilde. Pr. idag er en ute av drift grunnet høyt kimtall.

Noe som ser "alvorlig" ut!??? :?
Gammel 31st January 2005, 23:46   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Ser bra ut det... Hvis du virkelig vil være nøye kan du skjekke PHén i vannet ditt, men tror ikke det er nødvendig.. Hvis du er redd for klr kan du kjøpe deg eller lage et kullfilter som filtrerer vannet.

Kom på en ting.. Fosfat nivået i vannet er kjekt å vite..

Rusky bestilte en vannprøve av vannet sitt husker ikke om han egentlig fikk noe ut av det..

BTW: Jeg har aldri skjekket vannet inn til huset mitt. Bruker Osmose og det funker greit. Men hvis vannet ditt er strøkent så kan det jo være du kan ungå det.
Gammel 31st January 2005, 23:51   #6 (permalink)
Junior Member

Slik jeg skjønt det er osmose filter svært kostbare!?
Håper på å ungå slikt i begynnelsen! :cheesy:
Tenkte (hvis mulig) å heller legge mest mulig penger i levende sten, men det er grei, det er jo ingen vits hvis vannet ev ødelegger livet på steinen... :?
Gammel 1st February 2005, 00:03   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Ingen fare for at vannet ditt ødelegger steinen, såsant du ikke bruker noen alternative tilsetnings stoffer
bare kjør på du
Gammel 2nd February 2005, 11:48   #8 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446

Tror jeg ville hatt osmoseanlegg høyt på investeringslisten min. Vi kan kjøpe så mye fint utstyr vi bare vil, men er ikke vannet i tanken på vår side, kan det for oppstå problemer (alger og død). Selvsagt kan vannet fra springen være OK, men jeg ville ikke gamblet på det. Får du tak i en kjemisk analyse – da først kan du vite om vannet er OK.

Der skjer ting med vannet når det passerer vannverket.
En behandlingsform kan bestå av tilsetning av CO2 og en fellingskjemikalie med f. eks jernklorid, for deretter å gå i ett 3-medie filter som kan være antrasitt, kvartssand og marmorgrus. Fellingskjemikaliet gjør at humus- og andre partikler danner større partikler som blir holdt tilbake i de to øverste lagene av antrasitt og kvartssand. Vatnet strømmer deretter gjennom ett lag av marmorgrus og tar opp kalsium fra grusen, slik at pH-verdien går opp. Siste trinn i vannbehandlingen kan være desinfisering med UV-bestråling.
Dette er måten mitt vann blir behandlet på. Jeg har krystallklart vann i springen med en PH på rundt 8. Analysen som ligger tilgjengelig på nettet viser bare fine tall, men den viser ikke kjemisk sammensetning i den grad jeg ønsker. Jeg har gjort forsøk i tanken min med vann rett fra springen, noe som resulterte i begynnende algevekst etter mindre enn to ukers bruk.

Vannverket foretar også jevnelige gjennomspylinger av ledningsnettet. I perioder etter en slik gjennomspyling kan vannet være noe uklart og grumset,
Dette er partikler som over tid fester seg i ledningsnettet og blir revet løs i forbindelse med gjennomspylingen. I slike tilfeller er osmoseanlegg etter min mening svært nødvendig. Osmoseanlegget fjerner ikke bare partikler i vannet, men kjemiske stoffer og mineraler/salter også.

Andre vannverk siler først vannet. Deretter blir vannet desinfisert ved hjelp av UV-bestråling, før PH-verdien blir justert ved tilsetting av lut :shock: . Med denne behandlingsformen ville jeg i alle tilfelle benyttet osmoseanlegg.

Dette virker nok som ett varmt innlegg om osmoseanlegg, og er det kanskje også. Men for all del, dette er mine erfaringer. Du vil helt sikkert treffe akvarister som mener osmose er tull og bortkastete penger. Det er kanskje akvarister som aldri har brukt osmose, og som kan fremvise meget gode resultater.

Men som sakt.… jeg tar ikke sjansen.
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd February 2005, 17:36   #9 (permalink)
Junior Member

Jeg har sjekket på kommunen idag! Ph ligger mellom 7-8, (riktig, kommunen bruker lut, er det dumt?) Klor brukes som regel ikke, (sist gang nå i høst gangen før det jan 2001) Silikat ikke målbart, Fosfat ikke målbart, Humus finnes ikke!
Jeg bor i en liten kommune, så jeg kjenner till gutta på renseverket. Kan sikkert få dem å ringe meg hvis de plutselig skjer noe uventet med vannet.

Tenkte starte opp uten osmose, og håpe på det beste! 8)
Gammel 2nd February 2005, 17:42   #10 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Det var da ekkelt fine verdier... :sikle

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
grått vann gaupetassen Kjemien i akvariet 1 9th April 2007 19:24
SJØVANN Sandshifter Kjemien i akvariet 5 20th February 2007 15:46
RO eller Di vann ? Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 4 27th October 2005 13:16
Kloret vann. Frogfish Kjemien i akvariet 3 8th November 2004 16:25
Klart vann Frode Lys, filtrering & annet utstyr 4 26th August 2004 13:08