| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Bio-Pellets 500 ml - Korallen.no
Jeg har kjøpt inn en pose med slike. Dette er en fast form for karbonkilde. Det virker på samme måte som vodka, sukker og eddik, men den store forskjellen er at karbonet ikke blir løst opp i vannet. Produktet ser ut som små plastkuler som bakterier spiser for å få tak i karbon. I følge produsenten skal det dannes både aerobe og anaerobe bakterier på overflaten. I tillegg til karbon fra pelletsene benytter bakteriene nitrat og fosfat fra vannet. Ved å føre disse bakteriene til en skummer blir disse skummet ut, og tar med seg N/P som de har tatt til seg. Jeg har nå slitt med en enorm makroalgevekst i karet mitt i lengre tid. I tillegg har jeg hatt mye cyano i over ett år. Forhåpentligvis får makroalgene nå konkurranse om næringen, slik at jeg blir kvitt dem en gang for alle. Jeg håper også på at de nyttige bakteriene kan utkonkurrere cyanobakteriene jeg har kjempet med så lenge. Nå har jeg hatt 5 dl pellets i en reaktor fra Kent marine som mates av en MaksiJet 1000. Dette gir nok flow gjennom mediet til at det er en sakte bevegelse mellom pelletsene på toppen. I bunn er det en del mer bevegelse, og jeg kan høre en svak rasling fra reaktoren. Returen har jeg satt noen cm fra inntaket til skummeren. Reaktoren har nå gått siden tirsdag kveld. Samme kveld som jeg startet reaktoren gikk skummeren min amokk. Den fyllte 2/3 av koppen på min APF600 på et par timer. Dagen etter var vannet i akvariet ikke så klart som det pleier. Det så nesten ut som om jeg hadde sølt litt melk i karet. Dette har jeg sett andre har beskrevet og enkelte har til og med mistet fisk. Hos meg ser det ikke ut som om det har påvirket det levende på noen måte. Ikke har det dukket opp bakterietråder som noen får. Det eneste unormale var at mandarinene hadde seg, noe jeg ikke har fått sett med egne øyne tidligere. Skummeren jobbet fremdeles for fullt den dagen, og lokket på skummerkoppen ble faktisk presset halvveis av. Selvfølgelig endet det opp slik at det dryppet av lokket og ned på parketten... Koppen fyllte seg i løpet av 24 timer, noe som vanligvis tar nesten en måned. Innholdet var selvfølgelig for det meste vann, men dette inneholdt ett grått seigt slim. Dette regner jeg med er bakterier som er skummet ut. Etter rengjøring av skummerkoppen strupet jeg litt på luftinntaket og etter det har skummeren produsert godt med dritt uten å våtskumme. Skummet ser ut til å være mye tykkere enn det jeg har sett tidligere. Nå varer det såpass lenge at det faktisk legger seg oppå væskenivået i koppen. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Startet en reaktor med pellets på 250-literen min igår etter at en periode med melkegrått vann og stressede dyr som jeg tilskriver en overdosering med vodka. Jeg mistenker at jentungen på 2 år har vøært og trykket på doseringspumpen og manuelt tilsatt x ml vodka (Note to self: skaff lås til akvariemøbelet). Nå vet jeg ikke om det er det som har skjedd, men noe har tydeligvis kræsjet, mesteparten av svampen i karet har gått i oppløsning, børstemarkene har flyktet opp av sanden og jeg har fått et skjemmende utbrudd av cyano. Skummeren har gått på høygir og hentet ut svart, illeluktende væske, lokket har løftet seg, og på det meste har jeg tømt og renset skummerkoppen to ganger om dagen. Disse pelletsene skal være vanskelig (umulig) å overdosere, men med tanke på tingenes nåværende tilstand er det lite trolig at jeg vil kunne merke noe til den effekten du snakker om (ettersom jeg sliter med noe lignende allerede).
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Noe nytt fra Torhav eller Mack?
Tenker å starte med dette selv så snart utstyr kommer igjennom tollen.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
Skummeren er nesten tilbake til normalen når det gjelder mengde. Møkka som har samlet seg i koppen inneholder en del "snott". Ellers har jeg ikke sett de helt store forandringene i karet enda. PO4 var <0,04 i utgangspunktet og NO3 lå på ca 10ppm. Skal måle NO3 i kveld, så kan jeg gi en tilbakemelding. For min del vil jeg tro makroalgene kan påvirke eventuelle resultater ganske kraftig. I verste fall kan de nok utebli helt...
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg målte nå som ungene var opptatt med sitt. Om jeg ser gjennom siden av måleglasset er det en svak antydning til rosa farve, men ikke fullt så kraftig som 2. Det betyr vel at NO3 ligger mellom 0-0,2ppm. Jeg har byttet ca 15% vann siden oppstart. Kansje disse pelletsene faktisk fungerer? Oppdaterer om det kommer synlige forandringer fremover.
Sist endret av Torhav; 19th April 2010 kl 19:06. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ikke mye nytt å fortelle. Vannet har omsider blitt klart igjen og innvånerne i karet ser bedre ut, men skummeren fortsetter å hente ut uante mengder med redselsfull, stinkende guffe. Har fått en algeoppblomstring etter kræsjet, men går ut fra at dette vil gi seg etterhvert som bakteriene i reaktoren begynner å komme seg
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Etter mine erfaringer er det helt andre ting som favoriserer sterk makroalgevekst , enn for høye verdier av po4 og nitrat.
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
De fleste "pene" makroalger trives best når de få samme villkår som steinkoraller
det vil si , mye lys , godt med sporstoffer og mineralsalter , og lite drit i vannet... ...etterhvert blir mange makroalger utkonkurert , av kalkalger og koraller. Selv om det ikke finnes algespisende fisk (eller andre organismer som kråkeboller e.l.)i karet . Krevende arter blir borte når mikrofloraen stagnerer og sporstoffer mangler. Så selv om veksten av enkelte arter makroalger kan være irriterende , er dette en tilstand som etterhvert vil gå over.Uten at det må være et godt tegn automatisk. Så om man prøver å kvitte seg med makroalger gjenom struping av nitrat og po4 , risikerer man å ta knekken på korallene også , om man går for langt.
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Moderator
|
Sitat:
På sikt håper jeg også at makroalgene skal forsvinne, men helst ved mekanisk fjerning. Målet er at bakteriene skal hindre algene i å vokse så hinsides som de gjør for tiden. Algene vokser raskere enn jeg får luket. Luking tar jeg med slangen når jeg tømmer karet for vann som skal byttes. Om jeg bare drar algene av steinen løsner det små biter i dagevis etterpå. Disse setter seg i streampumpene og jeg er drit lei av å rense disse hele tiden. Jeg har forsøkt å sulte algene i perioder, men da har det som oftest gått hardt ut over SPS. STN på montipora har skilt seg spesielt ut. I dag ser jeg at en grønn millepora begynner å bli ganske blek i tuppene. Den gule hystrixen er noe mørkere enn tidligere, så jeg er litt i villrede akkurat nå. Morgendagen viser kansje om noe bør gjøres. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|