| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg får lov å komme på akvariet og hente vann, men jeg jeg lurer på hvor lenge man kan lagre det på kanner.
Man må vel også salte det opp noe, men jeg bor i nærheten og kunne tatt meg en tur i ny og ne og tatt " trallen " min med meg. Eller jeg kunne tatt en drosje til 129 kr. det koster jo ikke portoen i gang. da kunne jeg fått med meg 120 liter hvertfall. Men kan det lagres en stunf ? en uke til to uker ? Mister jeg nyttige næringstilsetninger ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Kari.
Jeg fant en ganske relevant diskusjon etter et søk her på forumet: http://www.aquafreaks.no/forum/vannk...oldbarhet.html God Påske.. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Nja.. nu "hvet" jo jeg ikke hva du har tenkt å bruke dette sjøvannet til da
Har prøvd en gang i min spede begynnerfase med sjøvann,etter å ha brukt ett godt kjøpesalt i tanken før,og her merket jeg tydelig forskjell på både vekst,farger på SPS Synes også orket med å hente vann,justere opp vesentlige vannparametere på vannet før jeg kunne tilføre det i displaytanken,ble for mye for meg,så gikk fort tilbake til godt kjøpesalt igjen her. Sikkert greit nok til fish only,myk koraller,muligens noen LPS,men fant ut att dette ærlig talt ikke var ett alternativ for meg som er glad i SPS. Ståt vel faktiskt litt om bruk av sjøvann på Kenneths sider også,hvor han en gang brukte sjøvann i tanken sin,og hvor han nettopp av hensun til farger og vekst,gikk tilbake til ett godt syntetiskt salt igjen. Med tanke på oppbevaring av sjøvann,så brukte jeg,og mener jeg det er en fordel å oppbevare dette på rene dunker med sirkulasjon i under lagring. For den sags skyld,så bruker jeg også sirkulasjon i de store dunkene jeg har her med osmosevann også da,selv om dette vannet i ugangspunktet er mye "renere". Hadde sikkert spart en del kroner på å hente/ettersalte/justre opp sjøvann her ja,da jeg vel må regnes som en "storforbruker" av salt,men hadde heller valgt å gå ned på akvariestørrelse for mitt vedkommende,og dermed automatiskt få redusert salt utgiftrne mine på den måten. Hadde jaggu spart mye strøm også da he-he,da jeg ser strømregningen min her for Januar/Februar mnd,på leiligheten og akvarierommet passerte 7200 kroner!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jøss min dyreste regning har vært på 1400 totalt, men baljen varmer opp huset så jeg bruker ikke ovner.
Men jeg er blitt enig med meg selv at jeg fortsetter å kjøpe salt og muligens en nitrat reaktor eller vodka metoden. Men nå får jeg ny skummer og tenkte å fjerne mesteparten av bioballene. De har gjort " no good " i mitt kar hverfall og jeg forer lite. En gang for dagen , varsomt. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Utover det så har vi en slik luft til luft varmepumpe her,så er vel ikke oppvarming av husværet for oss utenfor akvarieglassene som trekker mest strøm her i huset... Rart med det.. fire komplette kar oppsett fra ca 500 liter og oppover,med varme,lys,og ikke minst en HAUG med pumper til,som hver trekker sitt.. Vannbytter ligger vel forøvrigt rundt 300 liter i uken her hjemme,med full kjøring..+ vann som går med til fordampning,så kommer godt med att jeg innvisterte meg ett digert osmoseannlegg,he-he.. Fått den nye skummeren din nu foresten Kari? Glir helt ut denne tråden din(flau nu),men er vel typiskt meg dette..
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg liker at folk glir ut i trådene for da varer kommunikasjonen så mye lenger :-)
( sitter jo her alene ) Nei skummeren er ikke kommet, men det ventete jeg ikke. Sanden nådde ikke frem før påske den heller. Men karet , eller skaden ser bra ut ingen utvikling på skadestedet ingen skumle lyder heller - liker ikke når det kommer slike små knekk etter at jeg har lagt meg, men stort sett er det katten som leker med kulepenner i stuen. Må fornye litt av bestanden ettersom noe røk med under skaden, fisk som hadde gravd seg ned i sanden og gjemt seg i steiner mistet 4 fisk og 3 reker, vet ikke hvorfor rekene døde, sikkert noen som spiste dem. Dessuten så fant jeg ut hvorfor jeg mistet 7 nye fisk, det er pinlig og skulle hørt til i tråden min største tabbe. Men jeg går i søvne og jeg fant dem på altanen da snøen forsvant, håven også. Antagelig har jeg drømt at jeg har hatt for mange fisk og sikkert ryddet opp. Det kostet meg masse penger. Nå har jeg fått medisin mot dette fenomenet for jeg har prestert å gjøre så mye rart i søvne, som har kostet meg penger. vel vel.. jeg kan jo ikke forutse hvortid jeg har tenkt å utføre handlinger i søvne så det er vanskelig å medisinere seg bort fra det, men jeg har jo vært bekymret for karet. Håper jeg ikke gjør slikt igjen. DE flotte fiskene som kostet masse penger. Stakkar små.. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bar ut fisken i søvne,, he-he.. det er Pin*** meg det værste jeg har hørt på lenge
Sitter her og humrer med meg sjøl her,men ja.. forstår jo din frustasjon om morgenen når du finner håven på altanen din da.. Må vel være en sterk kandidat til "årets blemme" dette ja,he-he.. Du får surre deg fast i madrassen når du legger deg for kvelden,ikke annet å si..blir jo litt komlisert å drasse rundt med en hel madrass på ryggen i søvne,så da våkner du sikkert. (ikke meningen å være stygg med deg nu Kari,men denne så jeg forran meg ja,du med håven kavene nedi karet i søvne,he-he..
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg hadde gravd det ned i snøen så det tok litt tid før de dukket opp, litt sent med munn til munn.
Jeg har gjort mye dumt i søvne og endelig har jeg funnet en ekspert på området som sier at jeg skal ta pillene når jeg har slike epsioder, men da er jo skaden skjedd. Jeg er bare sjeleglad jeg ikke har gått ut på gaten på mange år. hehe fikk plutselig en sms fra nærmeste nabo kl 4 på morningen, han lurte på om vi kunne sove sammen. Har jeg vært der og tilbudt meg kanskje ? haha.. jeg latet som ingenting, kanskje han og går i søvne. Han er styrtrik og enslig og jeg ser for meg en 1500 liters tank der inne. Det nytter nok ikke å binde seg fast, jeg er lys våken og kan gjøre kompliserte ting, som å fange 7 fisk i tanken midt på natten, med liten håv til og med. Jeg finner frem i telefonkatalogen også. Men stort sett spiser jeg, gnager på hvitosten. Jeg har bestemt meg for at jeg skal holde meg unna karet, jeg sier det hver kveld på sengekanten. så får jeg håpe det aldri skjer igjen. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Saltvann.. | Heksehylet | Kjemien i akvariet | 5 | 3rd July 2007 07:39 |
| 60L Saltvann | seio | Ny til Hobbyen | 11 | 25th February 2007 15:33 |
| Kar til kaldt saltvann | TJtaule | Akvarie tekknisk | 14 | 18th February 2007 12:31 |
| Rio 180 om til saltvann? | trustus | Ny til Hobbyen | 6 | 22nd January 2007 22:49 |
| Alu og saltvann | geirove | Ny til Hobbyen | 10 | 31st August 2006 10:39 |