| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
I hele dag har jeg satt med pc,en og lest om fisker koraller og diverse. Jeg føler meg veldig glup.
Det jeg lurer på - som jeg stadig møter på... hva er denne vodka metoden ?? alle skriver om den men ingen sier hva det er - er det en slurk til meg og en slurk til karet eller ? og hva hjelper den for ? Bør jeg gå på polet ? Ellers får de sunn kost med både hvitløk og tran men de trenger kanskje et lite rotblaute i tillegg |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Kom ett tilsvarende spml. på saltvannsforum i dag, og da dukket denne linken opp: Saltvattensguidens Forum - Visa ett inlägg - Liten text om Vodka
Har ikke lest den ordentlig selv, men den skal forklare litt rundt vodkametoden.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hm jeg må ile til polet da
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Denne artikkelen er også bra.Den forklarer VSV metoden (Vodka Sukker Eddike (Vinegar) (VSV))på en forståelig måte.
Vodka Sukker Eddike (Vinegar) (VSV) - Saltvandswiki.dk Den ligger forøvrigt også under artikkler her på forumet. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Her er en annen artikkel om temaet: Vodka Dosing by 'Genetics' and 'Stony_Corals' - Reefkeeping.com
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå har jeg fått med meg mye om denne metoden men jeg orker ikke å lese alt for jeg blir litt forvirret.
Kan jeg kjøpe meg en flaske 60 % eller holder det med 40 % korskenkorva går vel fint ? eller kanskje absolutt vodka ? Jeg har kun høy nitrat hverken mer eller mindre. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Mange har høy sigarføring når de kjører Vodkametoden.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
40% er det vanligste. Doseringen i artikkelen i Reefkeeping baserer seg på det. Hvis du bruker andre konsentrasjoner så husk å regne om doseringen ;-). Det er samme hvilket merke så lenge det er rein vodka, dvs bare vann og alkohol.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja jeg stod på polet å lurt veldig i dag, så jeg ventet på svaret Takk 40 % skal handles inn. Jeg har en oppskrift som jeg tenkte å følge.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vitamin C som erstatning for vodka? | Torhav | Kjemien i akvariet | 10 | 19th May 2009 14:02 |
| Vodka igjen | leffa | Kjemien i akvariet | 3 | 26th November 2008 20:46 |
| Balling metoden 1 | Frogfish | Kjemi | 0 | 20th May 2008 23:09 |
| Balling+ Metoden | Chriss | Kjemien i akvariet | 149 | 5th December 2007 23:54 |
| Balling Metoden. | Chriss | Kjemien i akvariet | 1 | 28th April 2005 19:35 |