| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har erfart at det er utrolig stor forskjell på salt typene, men er det noen som har prøvd dette ?
10kg salt HEKA Coral salt (Heka har fire sjøsalt produkter Coral, Ocean, Mamal og Lobster) Produsentens beskrivelse: HEKA seasalt is developed and produced under the supervision of the company “Seequasal” from Germany. The seasalt is enriched with calcium, magnesium, kalium, cholride, carbon, oxygen, hydrogen, iron, sulfate, copper, fluor, zinc, iodine, chrome, manganese and nickel. For that we use only state-of-the-art chemicals from Germany. Beside overall optimal mixture the seasalt has water molecules bound in the inital substances. Thus the ion structure is more quick and carefull broken up and the salt is dissolved without going lumpy. Characteristics: Free for nitrate, phosphate and silicate Contains all necessary elements of seawater Contains all necessary micro nutrients for animals and plants Follows highest demandings in cleanliness Natural seawater from not polluted areas contains not only the 7 main elements Natrium, Magnesium, Calcium, Chlorine, Potassium, Sulfur and Oxygen but also these 68 other elements: Al Eu Rh Fe Sb F Rb La As Gd Ru Pb Ba Ga Sm Li Be Ge Sc Lu Bi Au Se Mn B Hf Hg Br Mo Ag Th Cd Nd Sr Tm C Ni Ta Sn Ce Nb Te Ti Cs Os Tb W Cr Pd TI V Co Ho Yb Cu Pt In Zn Y Pr J Zr Er Re Ir H Their concentration in the water is very low. But nevertheless they are important and necessary for a healty and colourful sealife. HEKA seasalt corresponds to these scientific findings but it does not contain the harmful impurities. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Høres litt ukurant ut det merket..
Var en nettshop i Norge som solgte noe billigt lignende(mener det var Kinesiskt produsert) Det viste seg ifølge tilbakemeldinger fra diverse brukere, at dette saltet langt fra holdt mål.. En ting er hva som står på pakken/reklamen,men mer interisert i brukeres tilbakemeldinger jeg da.. Og... noen av disse "ukjente"merkene,har en tendens til å ligge litt lavt i faktiske verdier,når det er ferdigblandet,slik at en må "booste"det opp på forskjellige vesentlige parametere,før bruk. Er sikkert ikke så vesentligt med tanke på fish-only oppsett..,men for de av oss som foretrekker stenkoraller,så foretrekker jeg de "sikre"renomerte blandinger da.. Holder du deg til f.eks.Tropic Marin Proo.reef / DD, så er nu det salt som har en god annerkjennelse i markedet,og mange tilfredse brukere både inn og utenlands. For øyeblikket bruker jeg selv sistnevnte pluss KZ her,og godt fornøyd så langt. (KZ er ett salt som fordres innen drifting med Zeovitt,og sikkert unødvendigt for din del), men går du for en av de to andre,så er begge gode salt.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja det var et norskt nettsted som solgte det.
Men jeg har akkurat bestilt en pakke på 34 kg hos Kenneth og kjøpt meg nytt sekkehjul så jeg kan få det i hus. Det var visst et romjuls tilbud og han sa det var godt, uten at jeg vet hvilket merke det var sånn i farten |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg holder på å bruke dette heka saltet for tiden , og har snart brukt opp en 10 kg's påse av dette.
det jeg legger merke til at det felles ut litt svart "støv" i bunn av beholderen når det er utblandet , noe jeg spekulerer litt hva kommer av. Ellers har jeg ikke kunnet konstantere noe negativt , har brukt vannet laget på dette saltet også på sensitive phytoalge-kulturer uten problemer. Han BÅRD fra Skien har sett opp et avleggerkar med dette saltet og heiv opp i både koraller og fisk fra dag to uten problemer (noe som fikk også meg til å prøve dette) dette saltet er produsert i tyskland.
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
34 kg salt inkl porto kr 1199 (D-D 23 Kg + D-D 6,6 Kg + Tropic Marin Pro-Reef 4 Kg) NB: D-D-saltet leveres i poser |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
ja jeg bestilte noe annet først så anbefalte han meg dette tilbudet så jeg slo til.
Skal det brukes hver for seg ? det ser ut som om det er flere typer. Eller kan jeg blade alt sammen i en dunk ? litt usikker på hvordan det blir levert. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Disse sekkene med salt kommer inn i plastspann til Kenneth,n. Det som gjør at han tar de lukkede sekkene/posene UTAV plastspannene,før sending,er ene og alene at det blir DYRERE å sende dette i spann rundt om i Norge..,enn å kjøpe seg en original ferdigfrankert rød stor postkartong,hvor en kan stappe opp til 34 kg oppi..(betaler en fast frakt,pr postkasse,ved å å bruke postens ferigfrankerte postpakker,så om det er 1.eller 34 kg oppi denne pakken= samme frakt, om du skjønner. Det går på pakkens utvendige mål,opp til denne vektgrensen,og derfor blir det dyrere å sende alt dette saltet i originalspannene.. Det som gjør at det er flere poser/sekker oppi pakken,er vel at han prøver å komme opp mot denne postkartongens lovlige tillatte vektgrense, før det må betales mere porto..,og that,its.. Du kan gjerne blande merkene,men unødvendigt,spør du meg.. Det eneste er at jeg synes Tr.M.saltet er litt drøyere(bruker litt mindre gram tørt salt pr. liter ferdigblandet vann,enn ved DD saltet,men har du en god saltmåler,så går det jo an å kalibrere seg frem til riktig saltinnhold på den ferdigblandede laken da.. Ellers er det nok lettere å bruke merkets annbefalte blandingsforrholdfortegnelse som Kenneth pleier å legge ved i pakken(liten lapp som følger med i spannet). Til slutt vil jeg legge til at det er smart å holde posene/sekken lukket ,mellom hver gang du bruker av saltet/tørrsaltet suger til seg luftfuktighet i rommet,samt at jeg pleier å endevenne ett par ganger på posene for å blande det skikkeligt,for å være sikker på at de forskjellige substanser er gjevnt fordelt i sekkene.. Har hørt andre har nevnt at det kan forekomme forskjeller fra topp til bunn i spannene på enkelte parametere,viss spannet har stått en stund,uten at jeg kan bekrefte det selv.. Er jo fort gjort å "turne" posene litt da for sikkerhet skyld anyway,før en bruker av den respektive posen.
|
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hmm.. hvor vanskelig du skal være i dag da Tor
Vel.. er jo langtfra noe kjemiker selv da, så dette blir helt "uoffisielt",utifra egne målinger/erfaringer,samt litt lesing rundt om på zeoforumet,m/mere..,så ta det som en "påstand" fra min side dette.. Først og fremst.. Phol vil selge... som ALLE andre.. regner jeg med ,og selfølgeligt annbefaler han KUN å bruke KZ egne produkter...(det hadde vel de fleste gjort,he-he.. Uten tvil kjempebra produkter han har,og ligger mye testing/analyser bak hvert enkelt produkt han legger ut på markedet,og når en tenker på at han er enerådende på dette med zeo,stort sett,verden under ett,og prisnivået på produktene,så tja.. han lider ingen nød,og tar seg godt betalt for arbeidet sitt.. Jeg har jo ikke driftet zeo mer enn rundt 4 mnd,selv,men ja.. det virker bra Men tilbake til dette med saltet deres.. Zeometoden fordrer jo lave verdier på Kh/Gh og Mg,noe som gjenspeiles i blandingen deres,men de ligger godt an ang Kaliumen da i forrhold til enkelte andre merker. De sier jo at ved 5% ukentligt vannbytte,skal en klare å opprettholde en kaliumverdi rundt 400,noe jeg tar litt forbehold om,utifra korallbestand.. Uannsett greit å måle/tilføre dette etter behov manuelt mener nu jeg.. Er jo litt dyrere dette saltet enn f. eks. T-M,og DD,men de "sier" jo det holder med 5%vannbytte,mot 10% vanligvis,så det blir jo utifra egen vurdering hva en bruker.. Synes det løser seg litt sent opp i blandedunken/litt mye grove partikkler i vannet,viss det ikke går lenge med blandepumpe..men ellers er jeg veldigt godt fornøyd med det ja. Er vel bare John Holt her i Norge som fører det enda tror jeg..,og de har vel generelt, ikke vanligvis for vane å matsje f.eks. prisleiet til Kenneth.n på de fleste ting.. (nei jeg er ikke medlem,eller har "klubbmedlemsfordeler"hos de via annet forum,viss det er noen som skulle komme trekkendes med dette..men prosenter kan en få noen steder ellers også selvsagt utenfor gjennom forum, er en storkunde...:-)) Etter hva jeg hørte fra Kenneth,så har han imiddlertid vurdert å selge produkter fra KZ selv,men var visst snakk om noe kursing han måtte gjennomgå før han fikk forhanderstatus på zeoprodukter,viss jeg ikke tar helt feil.. Vi får se.. Jeg kjøpte noen 100 kg i Danmark i sommer av KZ saltet,så jeg har nu litt enda heldigvis Har sett på zeoforumet at noen bruker T-M-pro reef salt i baljene sine med godt resultat,så en trenger helt sikkert ikke å MÅTTE ha KZ.reef best salt. viss det var det du tenkte på her Tor.. Tror nok at så lenge en bruker gode annerkjente blandinger/flink med målinger,og ved Zeodrift følger med på Kaliumverdiene,samt rutinemessige vannbytter,så kommer en langt ja.. Som sagt er jeg godt fornøyd med det meste jeg har forsøkt fra produkt sortimanget til KZ,og liker ideen med å kunne ha mulighet til å korrigere ting og tang med seperate tilsettninger etter behov/smak..,men største fordelen med Zeovitt utifra mine EGNE vurderinger så langt,er akkurat dette med å holde kontroll på fosfat/Nitritt verdiene via zeoreaktor/food/start og bak.. Akkurat på dette feltet er jeg storfornøyd her nu,og så kan en velge bort/bytte ut enkelte av deres andre produkter etter egne behov/lommebok.. Har sett flotte kar som kun bruker zeoreaktor/de elementære tilhørende kz basisprodukter som nevnt over her,og ellers kjører balling/reaktor med andre gode tilsettninger i stedet for disse fra Pohl også.. Mange veier til Rom,skal være sant og visst.. Har man kontroll på det grunnleggende,sunn fornuft,jobber målbevisst med tanke på valgt driftsmetode,samt en god porsjon forståelse for hva en driver med,så kommer en langt i denne hobbyen,har nu jeg kommet til med tiden.. Bruk gode produkter/både tekknisk og kjemiskt,og så får en heller utvide/supplere utifra egne behov/målsettninger og hva krav en stiller seg selv.. Blir en noen gang helt fornøyd da i denne hobbyen med eget akvarie?? Synes selv "alltid" gresset er mye grønnere på andre siden av gjærdet jeg..når en ser på mange av de flotte karene som blir vist på diverse forum rundt om i verden.. Det er vel noe med å ha noe å strekke seg etter,hele tiden..og det hvet jo selfølgeligt tilvirkere/leverandører å utnytte,he-he..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 3rd January 2010 kl 14:14. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Salt hagadam | synterror | Akvarie tekknisk | 6 | 27th August 2009 07:24 |
| Typer MH-pærer | kyrre | Akvarie tekknisk | 5 | 5th April 2008 08:06 |
| Salt | Mack | Kjemien i akvariet | 4 | 14th December 2007 12:50 |
| Nye typer skummere | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 17 | 22nd November 2005 16:42 |