| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg lurer på hva dere bruker som tilsetning og eventulet flaske fòr.
Kjøpe en flaske med spoelementer som jeg nettopp åpnet, men den skal doseres med 25 ml på 100 liter vann hver dag. DA blir det dyrt ja. ( reef life ) Det finnes så mye på markedet og jeg blir litt forvirret. Har mat ala Aprung sitt tørrfor som jeg av og til sprøyter over korallene med en slik lang pipette, men jeg vil gjerne ha noen hint om alt vi ikke trenger og hva vi trenger. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det kommer jo helt ann på hva du har av levende i akvariet ditt det da
Det er som kjent mange ulike oppfatninger i forhold til hvordan en skal gjøre det. Jeg er tilhenger av å gjøre det så enkelt som overhodet mulig, og for meg betyr det minst mulig tilsetninger, færrest mulig tekniske rariteter og kun lyskrevende koraller. Jeg har aldri matet korallene mine, men så er det ingen av de som må ha mat heller. En gang iblant så snapper de opp en matbit, det får være en bonus Av tilsetninger ( i 540literen) så kjører jeg balling+ og forer en til to ganger om dagen, somregel med flakfor eller pellets, noen ganger mysis eller artemia. Ett par ganger iløpet av uka får de litt tørket sjøgress på klype. Sjøhestene ( i chromiskaret) forer vi tre ganger om dagen med mysis. I det akvariet bruker vi ingen tilsetninger, bytter bare vann en gang i blant. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja jeg har litt lett blanding av koraller og fiskene får jo sitt i tillegg.
Hadde et kar før i 15 månder ( før internett ) og fikk de faktisk ingenting og vokste som bare det. ( fiskene fikk selvfølgelig ) Kanskje disse tilsetningene er myntet på dem som sjelden bytter vann. I følge den forrige selgeren i butikken min så var det nå helt ut å bytte vann det var visst helt ut med levende stein også.. men det er to år siden. Man kan gå seg vill og blind i jungelen av produkter. Jeg får sette meg inn i dette ballings systemet etterhvert for jeg vet ikke helt hva det er og hvordan man bruker det. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
jeg kjører balling+ i 540 literen min, blir reaktor på storkaret jeg bygger :-)
Mat: Grønt for fra kinasjappa hver dag, noen dager pellets andre dager frossen for (diverse) |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Her er litt info om Balling metoden: Næringstilsetning med Ballingmet. Det kan virke som om det er mye arbeid med denne metoden, men det tror jeg ikke det er mange som synes når de først har tatt den i bruk. Den består av fire poser salt og tre flasker med sporstoffer som skal blandes ut i vann i tre forskjellige beholdere. Når dette er gjort er det bare å finne riktig doseringsmengde. Når forbruket begynner å bli høyt, eller du ikke gidder å dosere manuelt kan du overlate jobben til en doseringspumpe. For min del er jeg nå så trygg på metoden at jeg måler vannverdiene hver 4-5 uke, og det er stort sett bare en liten justering av doseringen som behøves hver gang. Utenom det krever metoden at jeg etterfyller beholderne ved behov.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Manuelle tilsetninger | H.A.Z | Kjemien i akvariet | 13 | 13th March 2008 18:37 |
| Tester og tilsetninger | sølvi | Kjemien i akvariet | 6 | 19th January 2008 21:47 |
| Tilsetninger | H.A.Z | Kjemien i akvariet | 5 | 15th January 2008 10:04 |
| doseringspumpemodul og tilsetninger? | Robin | Kjemien i akvariet | 28 | 9th February 2007 14:25 |
| tilsetninger | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 2 | 7th February 2007 23:45 |