| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Hvor får man rimelig kalsiumhydroksid?
Handler dere i den lokale butikken eller på nett? Jeg har vært på Apoteket, der var det nesten 500kr for 0.5kg men den var garantert så ren som det var mulig! Har hørt at noen av kalsiumhydroksid pulverene som selges ikke er så løselig som andre, noen som har erfaringer med det? Mvh Christian.. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg ga tidlig opp å kjøpe kalsiumhydroksyd på apoteket. Som du selv sier blir det fort i dyreste laget. Gå til din lokale akvariebutikk og få dem til å bestille deg en bøtte med kalk. Det gjorde jeg, og 4 kilo kalk holder lenge... Som med det meste annet lønner det seg å kjøpe i (litt) større mengder
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Betalte 250 kr for en halv kilo med kalciumhydroxid på apoteket. Har hett denne i over 1 år nå og har fortsatt masse igjen. Bruker 3 T-skjeer på ca 5 liter i over 2 mnd. Måler og sjekker at deen fortsatt avgir ph.. og den ligger godt over 10+++... SÃ… det er mulig! har alltid en jevn verdi på 8.4 i karet!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hva er forskjellen på det de selger på apoteket og det som akvariebutikken selger?
Endre
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
:arrowd: Jeg tror Webzoo er et av de rimeligste på Kalsiumhydroksid. Jeg har kjøpt fra en Kjemikalieleverandør og det kostet ca 400,- pr. kg. for PA grade. Det er synd ingen selger Mrs Wages pickling lime som er "nesten gratis" i USA. Jeg har mailet med dem og de har ingen importør i Norge, dessverre :arrowu: . I Danmark fikk jeg dette svaret: :arrowd: Til det sidste har jeg ingen viden. Men til det første spørgsmål, er svaret Http://www.hobbyriff.de De har det meste inden for de kemikalier vi bruger. Ellers prøv http://euroaquaristik.de./ de har også en del forskellige ting. Blandt andet strontiumklorid :arrowu: Så det er litt å finne ut av, og for de som vil spare litt penger, er det muligheter ute i verden. Kan vi finne rimelige løsninger og dele de med andre her på forumet så vil det på sikt gjøre hobbyen rimeligere og det kan vel også tiltrekke seg flere saltvannsfreaker. Mvh Christian... |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Finnes det noen kjemiske test sett for å måle PH rundt 12 tallet? På apoteket kanskje? Endre
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Bruker denne. Det du da trenger extra er en PG 13,5 nippel http://www.akvarieudstyr.dk/database...ProduktID=8646 |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
ser det er gjenger på de nye probene
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | ||
|
Junior Member
|
Sitat:
|
||
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kalsiumhydroksid og Eddikk! | Chriss | Kjemien i akvariet | 3 | 21st March 2005 14:49 |