| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Vannet i akvariet mitt er veldig gulfarget. Jeg lurer på om noen vet noen grunn for at det er slik?
Jeg tror det har vært slik helt siden jeg fikk det, som er noen måneder siden. Kan det ha noe med bakteriefloraen og gjøre? Jeg har rådasand, en plante å en trestubb i akvariet. Har Fluval 2pluss pumpe, som jeg rengjør en gang i uken, skifter også ut 30 % av vannet en gang i uken. Noen som vet hvorfor vannet er så gulfarget? Og i tilfelle hvordan man kan få det vekk? På forhånd takk |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
ser at du snakker om ferskvann i et saltvannsforum...
men jeg bruker aktivt kull i ferskvannet for å få vekk gulfargen. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Åi, er dette et saltvannsforum? hehe, hadde ikke fått med meg det...
Du bruker altså et kullfilter i pumpa for å få vekk gulfargen? Kan man bruke kullfilter alltid? trodde man ikke skulle bruke det veldig lenge sammenhengende? Takk for svar! |
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg har kullet mitt i en sokk i et utvendig filter.
man får vel kjøpt slike som man putter direkte på en pumpe. bør ikke stå så veldig lenge på nei. men noen gode uker går fint bedre å starte med for lite enn for mye. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
btw, dersom du har en rot i karet så er det ikke umulig at det er den som lager fargen....Jeg hadde samme problem fra ferskvannstiden |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har hatt ferskvann i 30 år også med røtter og de gir noe gul/brunt vann
Man kan koke treroten, men jeg valgte å ha vannet slik som det er naturlig og ha masse planter. hvis roten er ny så vil den slutte å avgi farge om en stund. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Emner |
| gult vann? |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| grått vann | gaupetassen | Kjemien i akvariet | 1 | 9th April 2007 19:24 |
| Skifte vann | Endre | Tropisk Oppdrett | 6 | 26th February 2007 13:04 |
| SJØVANN | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 5 | 20th February 2007 15:46 |
| RO eller Di vann ? | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 27th October 2005 13:16 |
| Vann fra springen? | Micke | Kjemien i akvariet | 16 | 10th February 2005 10:31 |