Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th March 2009, 21:30   #1 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Keramikk og SPS død..

Saltvandsforum DK • Vis emne - KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Som flere her har fått med seg,så har jeg hatt veldig store og langvarige problemer med å få stenkoraller,og spesielt SPS!! til å etablere seg i "Askøyreefet", etter mitt valg av oppbygging med all keramikken fra den Tyske leverandøren
www.korallenwelt.de .
Karet har nu kjørt i vel 1,5 år,og til tross for stabile og gode vannverdier over laaaang tid,så dør spesielt Acropora innen en ukes tid,etter introduksjon i karet..
Har også slitt "unormalt mye" med algeproblemer på keramikken over lang tid,så stiller meg mer og mer tvilendes til om dette var det rette valg å ta...
Tom Selvåg sendte meg noen PM,er ,hvor han gjorde meg oppmerksom på at han slet med de samme problemer i det store karet hans,og han hadde en teori om at keramikken muligens?? slapp ut ukjente mengder tungmetaller i vannet..
Vi har en god dialog sammen om problemet,og jeg valgte å åpne opp en tråd om dette,på www.saltvandsforum.dk ,rett og slett fordi jeg hvet det er langt flere der inne som bruker/har erfaring med mengder av keramikk i karene sine,enn her i Norge!
Så fant ut at jeg fikk en større tilbakemelding på dette tema der inne
Tråden har utviklet seg bra,og mange engasjerte dansker der inne i tråden nu
Det viser seg at flere sliter med de samme problemer der nede,og merket korallenweldt har blinket seg ut negativt der i det siste..
Så det er kansje ikke røyk uten ild dette,som vi to her i Norge har teorier om....og tråden"lever",for eventuelle intriserte....

Sist endret av Frogfish; 17th March 2009 kl 03:07.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 16th March 2009, 22:16   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Sv: Keramikk og SPS død..

hmm.. intressant dette.. Har en liten teori at det evt. kan være tungmetaller som forårsaker problemene dine siden alle målbare verdier ellers er riktige.
Gammel 16th March 2009, 22:18   #3 (permalink)
Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 147

Kunne det vært en idé å levert en vannprøve til ett laboratorium for analyse? Det koster vel sikkert en del kroner å få tatt en "full" test, men ville tro det ville vært verdt det siden du fortsatt ikke kan ha i SPS. Det var jo målet ditt med dette akvariet etter hva jeg har lest.

For en slik test ville jeg tatt kontakt med mattilsynet. Om ikke de kan ta slike tester, kan de sikkert peke deg i riktig reting for hvor du kan få utført en slik test.

Hvis du kan dokumentere en evt. forurensning, så vil det jo også kunne bli noe enklere å ta dette opp med leverandør/produsent av dette produktet.

Edit: Leste igjennom den danske tråden nå, og så at dere har planlagt en slik test. Tror det kan være lurt, for mulig å få sikkerhet i hva som skjer.

Sist endret av kimshans; 16th March 2009 kl 22:38.
kimshans er offline   Svar med sitat
Gammel 16th March 2009, 22:45   #4 (permalink)
Senior Member

Hei Kim
holder alle muligheter åpne,og hvet ikke hvor mye jeg vil si enda,da jeg som nevnt ikke er alene om problemer med stenkoraller i keramikk karet..
Siden jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger enda fra"Eagle",etter at jeg dro igang denne tråden på saltv.dk,så tror jeg ikke det er taktiskt smart av meg å kjøre sololøp akene her,og håper dere forstår mitt dilema her..
Dette dro jeg igang etter noen informative PM,er mellom meg og Tom,så har helst lyst til at vi to kjører samstemt videre offentligt ,med tanke på informasjonen fremover,så jeg ikke sier noe som blir dratt ut, enda en gang her inne..
Har jo lett for å bli vel... engasajert i forum på godt og vondt...,og siden vi nu er to om dette her,så er det greit at den andre del også kan få mulighrt til å ut tale seg her offentligt...
Man lærer så lenge man lever,heter det....
Og håper på forståelse for dette valg.
Gammel 16th March 2009, 23:18   #5 (permalink)
Moderator

Villain sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Arendal(Kilsund)
Meldinger: 250

Kan ikke du knekke av en liten bit av kjeramikken din og sende til meg Knut-Arne, så skal jeg se hva et av innstrumentene våres på jobb kommer frem til . Send gjerne en liten vannprøve også.
Resultatene blir selvfølgelig sendt deg, og ikke lagt ut på forumene.

Villain er offline   Svar med sitat
Gammel 17th March 2009, 00:36   #6 (permalink)

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Bærum
Meldinger: 15

Hei Knut Arne

Beklager jeg ikke har fått svart deg før nå, mye å gjøre på jobb samt unger og familie som krever sitt.

Jeg ser du har fått i gang en diskusjon i Danmark, og nå også på Aquafreaks. Det er bra å få belyst dette slik at man evt. kan avdekke om det er flere som har lignende problemer. Det kan se slik ut i Danmark, selv om svar og erfaringer spriker endel...

Jeg vil bare understreke at min teori om metaller og deriblant tungmetaller er nettopp det; kun en teori. Det kan også være andre forklaringer.

Hvis vi skal forfølge teorien om uorganiske forurensinger (metaller), er det også slik at om vi får noen til å utføre analysene kan dette ta lang tid. Jeg må først finne et miljø som er villig til å gjøre noen forsøk, samtidig er ikke dette noe som lar seg gjøre med enkle midler. Konsentrasjonene vil antagelig være meget lave, og jeg vet ikke hvor vi skal starte med hensyn til hva vi skal se etter.

Det er mao. ikke sikkert det lar seg gjøre å screene på et fullspektret elementoppsett. Kanskje må man i så måte jobbe litt detektivmessig for å finne frem.

Ser at Villain ber om prøver over her.

Interessant å høre hvilke metoder eller apparatur han har tilgang til? Jeg tenker minimum et godt atomabs. må til kanskje ICP. Jeg har en halveis avtale om å kunne kjøre noen IC analyser på dette, men for å være realistisk tror jeg dette ikke vil være sensitivt nok og dermed ikke gi noen svar vi kan bruke.

En ting er hva finnes i keramikken, hvordan få det løst slik at det kan analyseres, og videre er det målbare mengder i en vannprøve fra karet?

Det hele er som jeg håper dere forstår komplekst og tidkrevende.

Et annet spørsmål er som den danske tråden tar opp om det er forskjeller mellom de ulike produsentene.

For egen del har jeg kun benyttet keramikk fra Aquaroche mens Knut-Arne vel har mest av en tysk produsent.

En liten tanke fra min side: Torhav har vel arbeidssted på Havforskningsinstituttet?
Der er jeg rimelig sikker på at potent utstyr for formålet er å finne, kanskje også en nysgjerrig analytiker der kunne være interessert i utfordringen hint, hint...
Eagle er offline   Svar med sitat
Gammel 17th March 2009, 12:29   #7 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Jeg vil anta at mengden keramisk stein vil være avgjørende for at en slik mengde dødelig dose tungmetaler skal ha noen effekt på korallene? Sammtidig så er det betenkelig at 2 så forskjellige produsenter skal kunne ha samme virkningen på korallene.... Hvis de da ikke bruker samme sammensettning da
Har ikke lest gjennom tråden på .dk enda, men hvor mange andre mulige årsaker har dere utelukket vis jeg får spørre?

Gammel 17th March 2009, 12:45   #8 (permalink)
Senior Member

Hei Tage,og tja.. har vel ikke kommet noe særligt lenger enda,og tråden på dk,går nu sin gang, og som Tom nevnte her er det masse teorier,og spørs om det lar seg gjøre å komme dypt nok ned i materien,når en tenker på tid og hva en er villigt til å betale for en etter som jeg skjønner,en meget omfattende analyse,både av begges vann+2 forskjellige keramikkmerker..
Jeg har jo brukt MASSE tilhørende fugemasselim i forbindelse med oppsett av platene,noe Tom,etter som jeg skjønner ikke har brukt overhodet,så da detter vel denne muligheten ut om evt. årsak til MITT problem,er jo noe positivt da...
Ellers pr.d.dato.så går jo karet mitt her nu på Balling+,da jeg har for lite forbruk i karet enda ser jeg til å kunne få denne monsterreaktoren min til å svive i karet,grunnet lite koraller/tetter seg til i utflow-slangen...
Bruker bare i overkant av 100ml*3 med Balling nu pr.dag,for å holde nivåene innenfor ramma,(på 1600liter NETTO saltvann),og det sier vel sitt..
Tilsetter ikke annet nei,og ballinginnholdet er jo komplett og avstemt med tanke på sporstoffinnholdet....
Utover det, er det vel ikke noe nytt fra Vestfronten nei..
Gammel 17th March 2009, 13:55   #9 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Sitat:
Opprinnelig postet av Eagle Vis post
En liten tanke fra min side: Torhav har vel arbeidssted på Havforskningsinstituttet?
Der er jeg rimelig sikker på at potent utstyr for formålet er å finne, kanskje også en nysgjerrig analytiker der kunne være interessert i utfordringen hint, hint...
Desverre var dette bare sommerjobb da jeg fremdeles gikk på skole. På den avdelingen jeg jobbet (Austevoll) tror jeg de bare forsket på oppdrett og utforing av nye arter, og forbedring av eksisterende metoder. Det er mulig avdelingen i Bergen kansje har noe å bidra med.
Vi har mange universiteter rundt om. Her er det vel mulig å få kyndig hjelp uten at det koster alt for mye.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2009, 00:21   #10 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Jeg har sett ligenende (og svære) tråder på tyske fora om dette temaet også ,men som han Tom sier er dette et komplekst tema som hittil ingen har greid å bevise hverken det ene eller andre , "trussler" om laborundersøkelse har jeg også sett uten at det kom noe mer ut av det...
...å kjøre med et helt dødt materiale som riffkeramik innebærer nok helt andre måter å kjøre saltvann på , og det blir f.eks. anbefalt å ikke sette inn fisk før etter et år(?) med innkjøring...og for å si det sånn , problemer med steinkoraller finnes da også i kar helt uten riffkeramikk.
De som jeg har sett har hatt de største problemene har også "syndet" på sett og vis selv på andre måter, men materialet duger jo bra som "syndebukk" når man glemmer at dette har helt andre egenskaper enn LS f.eks.
Men jeg har ingen fasitsvar på dette jeg heller , har selv en søyle av rifkeramikk som jeg (i likhet med de fleste andre) ikke har hatt noe som helst problemer hverken angående algevekst eller annet.
Hva materialet består av er en ting ,hva eller om eller når det avgi noe i (salt) aqarievann en annen og hva man kan finne i diverse kar med dette materialet en tredje.
Om det i så fall kommer av riffkeramikk en fjerde.Hadde det vært noe å finne der tror jeg det hadde vært oppi lyset for lenge siden...men lykke til.
Jeg forstår at folk kan bli frustrerte når de bruker mye penger på å gjøre ting skikkelig , men uten å vite har jeg mest tro på at det er flere ting som gjør saltvannaquaristikk med bruk av riffkeramikk litt vanskeligere enn "vanlig" oppsett...
mvh
Thomas
clown er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are