Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th December 2008, 22:31   #1 (permalink)

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Ã…lesund
Meldinger: 12
Standard Aktiv Kull

Ska man ha aktiv kull i karet hele tiden?
jakalen er offline   Svar med sitat
Gammel 10th December 2008, 22:52   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Sv: Aktiv Kull

Det er det (som så ofte) delte meninger om .
Jeg tror på de som sier at kull mister sin absorberende effekt rimelig fort , og bør helst kjøres i korte perioder - en-to dager , enn hele tiden.(uansett må kullet skiftes regelmessig)
Brukes det for lite kull , fjernes tilsvarende mindre uønskede stoffer , brukes det mye kull ,må en ha i bakhodet at også ønskede (spor)stoffer forsvinner.
brukes kullet for lenge , vil absorberte stoffer kunne løses i aquarievannet igjen.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 10th December 2008, 22:53   #3 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323

skal og skal....
noen kjører 24/7, noen i ny og ne... og noen aldri.

je synes det er greit med en skje eller to med kull gående fast. prøver å skifte det etter 2 uker. men som den late akvarist jeg er så tar det av og til noen uker å putte ny skje med kull i reaktoren
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 10th December 2008, 23:14   #4 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Nå har Clown nevnt de positive og negative sidene ved å bruke kull
Hvis man skal tro det noen produsentene sier så er det vell ca 3 uker max (Uansett mengde) til kulle bør byttes/tømmes.

Jeg kjører 24/7 og tillsetter ekstra sporstoffer. Bytter kull hver 3 uke..

Gammel 10th December 2008, 23:15   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

For å vurdere hvor mye kull man skulle bruke , er det bare å sammenligne vannet fra karet med det nye vannet(som da helst bør være laget med osmosevann) ved vannskifte , det gir et svar som ikke trengs å diskuteres...
er forskjellen alltfor synlig , brukes det for lite kull.
Så kan enhver finne ut hvor ofte og hvor mye kull som behøves for å oppnå mest fargeløst vann...har man mye makroalger , trengs det f.eks. større mengder , da disse produserer en god del fenoler som ikke er ønskelig.
Kjører man ozon , kan kullkjøring sikkert sløyfes , hvis det er bare ment til fjerning av fenoler.
Gammel 11th December 2008, 18:27   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 70

Sitat:
Opprinnelig postet av clown Vis post
brukes kullet for lenge , vil absorberte stoffer kunne løses i aquarievannet igjen.
Har sett dette bli skrevet mange ganger (ikke bare om kull,men også andre absorbasjonsmedia), både i norske og utenlandske fora, men finnes det belegg for denne påstanden? Kullet absorberer vel til det er mettet, og så absorberer det ikke lenger. Forstår ikke helt at det plutselig skal begynne å slippe stoffer det har bundet til seg?
TerjeUtne er offline   Svar med sitat
Gammel 11th December 2008, 22:27   #7 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av TerjeUtne Vis post
Kullet absorberer vel til det er mettet, og så absorberer det ikke lenger. Forstår ikke helt at det plutselig skal begynne å slippe stoffer det har bundet til seg?
diverse stoffer hefter ikke alle like godt på kullets overflate.Så selv om den er mettet , kan andre stoffer/molekyler som har bedre evne å binde seg til kullet fortrenge de som var der først.Da prosessen ikke er kemisk , vil den fungere også i revers , og en kan ikke være sikker på at kullet fjernet akkurat det vi ønsker den skal fjerne når den blir for lenge i aquarievannet.
Jeg har selv prøvd langtidsmetoden med små mengder kull , og synes den fungerer dårlig , noe som vises på vannfargen.Bruker jeg en større ladning i bare noen dager , vises suksessen tydelig.(og det er de synlige fenoler jeg er mest interessert til å fjerne)
Gammel 12th December 2008, 11:14   #8 (permalink)
Junior Member

Ken M sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Mysen
Meldinger: 52

Erfaringen min med kull er ikke så stor da.
Startet et saltvannskarr for 3 mnd siden og brukte kull de første 2 mnd og tok det så ut og tenkt ikke mere på det før en korall så ut til å dø.
Satt inn kullfilter på en powerhead og så forskjell på korallen iløpet av 8-10 timer, så jeg kommer ihvertfall til å kjøre med kull 3-4 uker, så uten i et parr uker så nye 3-4 uker med kull osv.
Men som skrevet i tidligere innlegg i tråden, det er ikke noen fasit om dette emnet heller, slik som det er med det meste innen denne hobbyen, så dine egene erfaringer er det som teller.
Poenget er "bare"å finne ut hva som trengs i ditt system, lykke til.

Men jeg hadde brukt kull av og til. Det gjør/skal jeg ihvertfall gjøre regel messig.
Ken M er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are