| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det er det nok, men har dere lyst å si hvor mye dere må dosere hver dag for å holde stabile verdier?
Post gjerne: -Verdier -Daglig dosering -Størrelse på kar -FTS av karet |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Her er mine verdier:
CA: 400 KH: 7.8 MG: 1350 PH: 8.2 Akvariet er på ca. 470 liter inkl sump. Jeg har dosert 195ml fra hver dunk i døgnet nå i mange måneder og verdiene er helt uendret. Her er et skikkelig ghetto-bilde av akvariet i dag, det er både refleksjoner fra utelys og uvasket front/bak-glass :-) ![]() Her er et fra november i fjor for å sammenligne: ![]() Jeg så også at månedens akvarie på Reef Central også brukt Balling-metoden for tilsetninger.
Høyanrevet II - 430 liters korallrev, siden aug'07 SPS avleggere til salgs: http://www.fragz.no/ Sist endret av espeng; 12th July 2008 kl 14:36. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takker Espen!
Jeg vurderer frem og tilbake for om jeg skal kjøre balling eller mikser/reaktor i mitt planlagte kar, og prøver å få et bilde av faktisk forbruk ved bruk av balling i godt tilgrodde sps kar. Var en faktor til jeg glemte, hvor ofte og hvor mye vann bytter du? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Forresten, Ghetto-bildet ditt ser jo veldig bra ut
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
hehe, greit å holde seg til 10% for å være på den sikre siden
Jeg er ikke noen ekspert på kjemi, men sitter og ser på ballingoppskriftene til akvarieutstyr og faunamarin og ser at fauna-marins versjon bruker mye mer av de forskjellige ingrediensene. For 5 liter av hver dunk: Balling+: Akvarieutstyr.com Balling og PMDD Balling-light: Balling-light-method (engl.) (nederst på siden) Hva er forskjellen her egentlig? |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Den balling light oppskriften der er temmelig heftig ser det ut som. Det her er oppskrift på two part solution fra fauna marin :
Calcium: solution 1 : 2000 ml osmose vann + 144 g calcium chloride-dihydrate solution 2 : 2000 ml osmose vann + 163.8 g sodium bicarbonate Solution 3 : 2000 ml osmose vann + 48.75 g mineral salt Magnesium: solution 1 : 2000 ml osmose vann + 199.2g magnesium chloride-hexahydrate og 25.02 g magnesium sulfate-heptahydrate solution 2 : 2000 ml osmose vann + 163.8g sodium bicarbonate solution 3 : 2000 ml osmose vann + 48.75 mineral salt !!!! all solutions have to be prepared and stored in seperate containers!!!! Hvis jeg har forstått dette rett, så må man altså dosere fra 6 forskjellige dunker, altså grotech NGIII x 2 SPØRSMÅL: jeg har disse produktene fra fauna marin : 2 kg CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE 1 kg SODIUM BICARBONATE 2 kg MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE 1 kg MAGNESIUMSULFATE HEPTAHYDRATE 500 ml HEAVY METAL-KOMPLEX 500 ml STRONTIUM-BARIUM-KOMPLEX 500 ml IODINE-FLUORIC-KOMPLEX ( det mangler vel natriumkloridfritt havsalt? ) så hvis noen som er gode på kjemi og balling, som kan sette opp en doserings liste for å lage balling lik den fra akvarieutstyr så hadde det vært topp ( 3x10L)!! |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
hehe, seks dunker ja
Men navnet balling-light virket jo noe ironisk.. Du kan vel bare følge akvarieutstyrs oppskrift som ligger på siden dems? CA: 715 Gram Calcium Chloride-Dihydrate 50 ml Strontium,barium 50 ml Tungmetaller KH: 840 Gram Sodium Hydrogen Carbonate 50 ml Iodine-fluoric Mg 250 Gram Sodium chloride (NaCl) free sea salt 550 Gram Magnesium Chloride-Hexahydrate 80 Gram Magnesium Sulfate-Heptahydrate Tror jeg skal være riktig Er det noen restriksjoner på disse ingrediensene dersom man vil bestille de fra f.eks tyskland? Har regnet litt her og ser jo fort at det er over halv pris dersom jeg bestiller fra f.eks http://www.shop-meeresaquaristik.de |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvordan kom du fram til denne mixen av Mg Chloride og Sulfate?
Mg 250 Gram Sodium chloride (NaCl) free sea salt 550 Gram Magnesium Chloride-Hexahydrate 80 Gram Magnesium Sulfate-Heptahydrate For på siden så står det at det skal være 630g Magnesiumsammensetning, men det står ikke noe om den prosentvise fordelingen av de to magnesium tilsetningene..... Det er ikke noe problem å bestille fra tyskland, og jeg tror neppe at det er noen reguleringer på hvor mye du kan kjøpe av gangen. Men dette er jeg ikke 100% sikker på.. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Junior Member
|
Balling Complete +Plus
1. can: 715 Gram Calcium Chloride-Dihydrate in 10 Liter RO Water plus 50ml trace element solution II plus 50ml trace element solution V 2. can: 840 Gram Sodium Hydrogen Carbonate in 10 liter reverse-osmosis water. plus 50ml trace element solution VI 3.can 250 Gram Sea Salt without Sodium Chloride plus 550 Gram Magnesium Chloride-Hexahydrate plus 80 Gram Magnesium Sulfate-Heptahydrate in 10 liter RO water. "Balling Method" for supplementing - Reef Sanctuary Balling Methode +Plus Eneste "problemet" ved bestilling fra tyskland blir vel frakten, det blir jo fort noen kilo.. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| avstemming: Hva slags Testkit bruker du? | Frogfish | Kjemien i akvariet | 4 | 14th December 2011 14:50 |
| Balling metoden 1 | Frogfish | Kjemi | 0 | 20th May 2008 23:09 |
| Balling & kalkmikser | joachimB | Lys, filtrering & annet utstyr | 16 | 13th April 2007 10:18 |
| Hva er det man bruker til automatisk etterfylling av vann? | joachimB | Ny til Hobbyen | 15 | 30th October 2006 01:27 |