Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29th May 2008, 19:47   #1 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447
Standard PRODIBIO

Jeg har nå brukt prodibio metoden i ca. 2 måneder og jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer med forumbrukerene.

Prodibio har som mål å skape næringsfattig vann, det vil si at man stripper vannet for nitrat, ammonia og fosfat. Dette gjør man først og fremst for å få fram de vakre fargene til steinkorallene, men det gir også friske fisk og det fjærner næringsgrunnlaget til mange alger.

Prodibio har mange forskjellige produkter, men hjertet i systemet består av BIO optim og BIO digest. Begge produktene blir levert i ampuller, BIO digest ampullene inneholder 20 milliarder bakterier pr.ampull. BIO optim er en mat kilde for disse bakteriene. Produktene doserer man hver 14. dag i små mengder, men for å sikre seg en jevn fodeling av BIO optim, så er det bedre å dele opp doseringen av denne til 50%, 1 gang hver uke, istedenfor 100% annenhver uke.

Jeg har nå brukt disse produktene sammen med prodibio stop-ammo og vannverdiene er:

nitrit 0 -salifert
nitrat 0 - salifert
fosfat 0 - merck og salifert
ammonia 0 - salifert

jeg mater mye 2 ganger om dagen og det er ikke noe alger i akvariet Dette er en veldig enkel metode å bruke, og den virker meget bra. Når man bruker prodibio så kan man ikke bruke uv og ozon, for dette vil drepe bakteriene, og det vil heller ikke være behov for utstyr som nitratreaktor, fosfatreaktor og refugium.

joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 29th May 2008, 22:05   #2 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323
Standard Re: PRODIBIO

er dette noe man kan teste en liten periode uten å få ettervirkninger hvis man slutter?

trenger farge på korallene :?
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 29th May 2008, 22:22   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

jeg ser ikke noe problem med det, men hele poenget er jo å holde næringsfattige stabile vannverdier over lang tid, så en del av poenget med å bruke prodibio, zeovit osv faller jo da bort. Det kan også ta en god stund før korallene vender seg til det nye vannet, så hvis du velger å prøve et slikt system så bør du bruke det kontinuerlig over lang tid.
Gammel 29th May 2008, 22:46   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Har du noen link/priser til disse produktene da Joachim?
Kunne jo hvert intrisangt å sett litt nærmere på det,og gjort ett regnestykke på det.. 8)
Tror ikke det blir regnet som butikkreklame her nei,uannsett,he-he.. :lol:
Bruker ikke du en form for Zeovitt,også da foresten i det nye oppsettet ditt?
Kommer jo ikke inn på det andre forumet lenger,så får ikke sjekket opp tåden din,he-he..
Gammel 29th May 2008, 23:06   #5 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

jeg brukte ZEO i 1 måneds tid, men 2 ganger om dagen så må ZEO steinene ristes samt at man må dosere diverse tilsettningsstoffer daglig og ukentlig. Jeg byttet derfor over til prodibio metoden som er utrolig enkel og lettvint.

produktene kan kjøpes på ebay for en billig penge:

e-bay

ellers så kan de også bestilles fra f.eks www.marinedepot.com .

Det er et veldig billig system å bruke hvis man sammenligner med f.eks zeovit. Ett års forbruk koster meg sånn ca. 100kr
Gammel 29th May 2008, 23:54   #6 (permalink)
Senior Member

Hmm..dette skulle vi tatt en preik om pr.tlf.Joachim 8)
Men.. har jo nesten 1600 liter netto saltvann jeg her da.. :|
Regnet nesten med å få besøk av deg her,når Vålerengen var i Bergen nyligt da Joachim.. :mrgreen:
Gammel 30th May 2008, 00:02   #7 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

:= := := 8)

ellers så kan jeg jo legge til at hvis man har et næringsfattig system, så er det viktig at man doserer tilsettningsstoffer som aminosyrer og div. korall mat. Også øvrige vannverdier må tilpasses systemet. Det vil si KH 6-8, Mg 1200-1350, Ca 380-420.

det er også viktig at man har en god skummer og at man også helst benytter seg av kullfiltrering.
Gammel 30th May 2008, 13:27   #8 (permalink)
Senior Member

:lol:
Skulle jo lovet!!, å ikke snakke fotball til deg da,he-he..om du først var her ja..
Men i disse tider med Reaktor/Balling..kan vel bruke dette uavhengig av dette "stoffet"ditt skulle en tro vel?
Minner jo littom samme opplegg sommed alkohol dette egentligt,synest jeg..
Der bygger en jo også opp en bakteriekultur,for deretter å justere doseringen,for å stimulere bakteriene til å spise avfallsproduktene i karet..
Mener jeg leste på det andre forumet,at Espenlg hadde testet ett "vidunderprodukt"fra Fauna Marin,men noenlunde like egenskaper?
Han mente det luktet Etanol av en av flaskene fra Fauna,s produkt da..så er vel nærliggende å tro at i allefall det produktet var noe i samme duren som denne så "populære" Vodkametoden,som det er så mange som har hengt seg på for tiden.. :|
har jo også registrert at noen bruker "sukker"som alternativ til Etanol også faktiskt..
Men forstår det jo slik på deg at her tilsetter en da bakterier,i stedet for å bygge opp en kultur fra selve karet,riktigt?
Uannsett,var jo litt intrisangt dette ,må jeg innrømme ja,så må sjekke dette litt nærmere ja.. 8)
Gammel 30th May 2008, 14:36   #9 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

ja det har ikke noe å si hva man bruker av balling/reaktor så lenge vannverdiene er innenfor min-max grensene...Og ja det er mange forskjellige systemer som har som mål å fjærne næring fra vannet:

* Polyp Lab System Reef-resh, består av 4 tilsettningsstoffer. Disse produktene skal fungere, men det skal også være lett å overdosere med de, som vil føre til et kræsj av akvariet.

* ZEOvit, dette består også av 4 deler. ZEOvit fungerer meget bra, ja kanskje litt for bra, for med disse produktene så er det også lett å overdosere hvis man ikke er forsiktig. Begge disse systemene krever at man bruker mye tid på å lese om de før man starter opp, og da er ZEOvit klart best siden de har et eget forum på nettet hvor det er stor aktivitet.

Utløps datoen på disse produktene er ca.1 år. Og ved ZEO metoden så må man også ha en egen ZEO reaktor.

* Prodibio, systemet består av 2 deler. BIO digest og BIO optim. Begge leveres i glass ampuller og de blir pakket under nitrogen, så levetiden er på mange år (jeg har allerede kjøpt inn nok for ca.4 år). Dette systemet har de samme målene som ZEO og Polyp lab, men det gjør det på en litt snillere måte, så faren for overdosering er betraktelig mindre. Det tar max.5 min å sette seg inn i doseringen, så her slipper man å sette opp store doseringsskjemaer, slik man ofte gjør med de andre systemene.
Prisen er også lav sammenlignet med de andre.

* så kommer metoder som sukker og alkohol, men hvis jeg ikke tar feil så fjærner disse resultatet an nitrogen syklusen (på samme måte som fosfat og nitrat reaktorer), mens de øvrige systemene fjærner problemene på et mye tidliggere tidspunkt:

F.eks så fungerer BIO digest på denne måten:

Bakteriene:
- Nitrosomonas europea
- Nitrobacter winogradskyi

Disse gjør :
AMMONIUM >>> NITRIT
NITRIT >>>>> NITRAT

deretter så gjør bakteriene:
- Paracoccus dénitrificans
- Pseudomonas stuzerii

Nitrat >>> Nitrogen

på denne måten så arbeider bakteriene sammen, for den ene begynner der den andre slutter, på denne måten så fjerner man nitrat og fosfat fra vannet så tidlig at algene ikke rekker å benytte seg av de.
Gammel 30th May 2008, 15:04   #10 (permalink)
Member

espeng sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Skien
Meldinger: 211

Siden både Knaberg og Joachim har nevnt det; Det var PolypLab jeg prøvde, og jeg merket liten eller ingen forskjell desverre.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are