| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Sliter med cyano og litt for høy nitrat (20) og lurer på om det vil hjelpe på dette med å filtrere med kull?
Har Rowa carbon, det står at det kan brukes i 1-2 dager. Er det noen bi/negative virkninger med å bruke dette i så fall? Mvh.Sølvi |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Ikke noe å bekymre seg for ihvertfall.
Mange bruker det konstant, jeg bruker det ved behov (sjelden).
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Garantert ikke mot nitrat , mest sannsynlig heller ikke mot cyano i ditt tilfelle.
Cyano KAN være forårsaket av overdreven tilsetning av sporstoffer , og da KAN kull hjelpe. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Sitat:
Du bør få ned Nitrat og Phosfat verdiene dine ved å ta et lite vannbytte. Så kan du vurdere om No3/Po4 er for høy.. Men jeg mener du ikke vil få fjærnet dette før No3 er redusert. Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg tror det du må legge til grunn for kull bruk er at det blir som et veldig fint filter som fanger opp mindre partikler i vannet, det er vell også katodisk ladet slik at ladede stoffer binder seg til kullet(dette kan sikkert utredes i mangfoldige sider så mulig det blir litt feil å si det så enkelt) deriblandt forskjellige sportstoffer, tungmetaller osv osv såvell som næringsstoffer. Imotsetning til hva den tradisjonelle bruken av kull hvirker å være så er det som det står på esken ikke noe poeng å la kullet være i mer enn noen dager, etter dette vil det bli et biologisk filter.
Med andre ord du kan ikke gjøre så fryktelig mye galt med å bruke kull litt innemellom, men noen pille mot alger er det ikke selv om det har en indirekte gunstig effekt. Det vil gi deg visuelt klarere vann i mange tilfeller og det kan jo ha mange fordeler. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
OK , tror jeg putter i litt kull allikevel siden det ikke gjør noe skade.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Den viktigste oppgaven til kull er å fjerne uønsket organisk avfall, effekten med å fjerne sporstoffer er helt minimal(skipper den debatten nå), derfor har kull en direkte effekt ved å fjerne næring som kan omdannes til igjen næring til bla cyano. Bruk kull med god samvittighet og i riktige mengder, gjerne sammen med Rowaphos..
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Det høres jo fornuftig ut
Ang. riktige mengder så står det på boksen :som langvarig filter for å fjerne ozone,brukes 100-300ml. For å fjerne gult vann:500ml pr.1000 liter 1-2 dager For fjerning av medisiner:400ml til 500 liters kar i 5-7 dager. Hva skal jeg gå for her da ? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bruke gammelt slam? + litt skummer spørsmål etc | Patrick | Ny til Hobbyen | 6 | 4th December 2007 08:43 |
| Kull filtrering | Tage | Kjemien i akvariet | 36 | 14th September 2007 07:13 |
| HJELP! kan jeg bruke Maxi-Jet Pumpehode MP. i korallrev?? | siljeogmarius | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 18th February 2005 18:40 |
| Bruke luft i akvariet? | Nessen | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 9th November 2004 10:14 |