Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 4th February 2008, 20:45   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Sotra/Hordaland
Meldinger: 196
Standard Nå har jeg testet og testet og trenger litt hjelp

Prøver å finne årsaken til cyanobakterieutbruddet i karet mitt. Vet det er ikke lett men om noen kan se noe direkte ut fra vannverdiene hadde det vært fint.
Burde nok foret mindre, men det lar seg ikke gjøre med sjøhester i karet og sirkulasjonen er det ikke så mye å gjøre med heller av samme grunn..

Tok et vannbytte i går med sjøvann.Dette måtte dessverre tynnes ut pga. for høy saltinitet,den var på 1.028.
Calsiumen og magnesiumen så allerede var litt lav ,ble enda lavere.Men dette kan vel ha en sammenheng med uttynningen?

Disse var før byttet hhv. 1350 og 340. Etter vannbytte(i dag) var det hhv. 1200 og 300.

Ellers har jeg hele tiden trodd at kh var for lav og har tilsatt ph/kh buffer.
Denne har da hele tiden gått ned til 6 målt med Tetra test.
Har nå skiftet testene mine til Salifert og denne målte da 10,2 .
Akkurat dette med å tolke farge synes jeg er litt vanskelig,for den blir jo blank før den blir rosa og hvor rosa skal den egentlig være ?

Saltiniteten holder seg på 1.024

Fosfat viste før v.byttet 0,1 og i dag 0 så det er vel ikke så bra ?

Temperaturen holdes på 26 grader.

Ph viser 8,4 målt med refraktometer og 7,7 målt med tetratest .Refraktometeret skal jo være det tryggeste ,så da er vel ph litt høy?

Nitrit ligger på 0,3 og Nitrat på 20 så denne er jo og for høy.

Har fått i hus Tropic Marin Calsium og Magnesium og må vel ta disse i bruk nå for å få skikk på disse verdiene.
Men bør jeg først starte med magnesiumen for å se om dette vil rette opp calsiumverdien også eller skal jeg bruke begge med en gang.

Slik jeg forstår bruksanvisningen så skal det tilsettes hver dag hele tiden ?
Videre at det bare skal doseres rett i karet der det er god sirkulasjon ?

Ble mange spørsmål dette her,håper noen tar seg tid til å svare på de

Mvh.Sølvi
sølvi er offline   Svar med sitat
Gammel 4th February 2008, 21:31   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Re: Nå har jeg testet og testet og trenger litt hjelp

Det er egentlig umulig å lese årsaken for cyano ut av vannverdier , de forekommer under alle mulige forhold.Tror neppe at det finnes noen saltvannsaquarist som ikke har stiftet bekjenntskap med fanskapen i større eller mindre grad noen gang :? har selv vært plaget med de en stund , ikke vet jeg hvorfor , men borte er de , ikke vet jeg hvorfor heller...
...men å holde vannverdiene stabile er fornuftig uansett.Men dette oppnås ikke over natten , er ting ut av balanse , bør det brukes litt tid for å rette opp.
for det første : hva måler du saliniteten med ? Hvilken temperatur hadde sjøvannet når du målte saliniteten?
Det er lite trolig at det er noe "galt" med sjøvannet , ihvertfall når det gjelder saliniteten , hvis ikke vannet er hentet fra store dyp,tror jeg neppe
det måtte tynnes ut egentlig.Mistenker at du her har gjort en eller annen målefeil, verdiene etter vannskiftet bekrefter mistanken...
Når det gjelder kh-testen , har jeg mer tro på salifert enn tetra , men det kan godt hende at begge er feil.Hadde vært fint om du kunne mot-teste med et annet sett fra en annen aquarist i nærheten.
Hvis det er korrekt at kh-en din er på 10 og vel så det , lønner det seg å vente litt med magnesium og calcium-preparatene , da disse også vil øke kh.Kutt ut kh-buffer , vent til verdien har sunket og starte med magnesium , (men allerførst bør du ha funnet ut den korrekte saliniteten din), også senere (når mg er på ca. 1300 ) starter du med calcium.Forbruket i karet ditt må du teste deg frem til for å finne ut hvor ofte du trenger å tilsette , det er bare å ha det rett i karet , i god strøm.
Vanligvis er forbruket av calcium større enn forbruket av magnesium.
At du ikke kan måle fosfat er bare bra , ikke bekymre deg for det.
Synes det var rart at nitraten har økt så fort ,for ikke lenge siden hadde du bare 0,2 ? spørs om du har for mange fisker i systemet (som fores for godt ?)men 20 er ingen fare , bare det ikke fortsetter å øke hele tiden...
nitrit skal du ikke ha , men 0,3 er ingen katastrofe.
Ph på 8,4 er fortsatt innenfor det normale (hvis det ikke er målt om morgenen og øker mot kvelden ?)
Håper dette var til hjelp...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 4th February 2008, 22:46   #3 (permalink)
Member

Takk ,det hjelper å forstå litt mer etterhvert

Skrev litt feil Ph blir målt digitalt og saliniteten med refraktometer(anbefalt og kjøpt via ebay).Faktisk det eneste måleapparatet jeg har i hus som jeg stoler på?
Ang. sjøvannet ,så hadde det stått i vel et døgn på gulv med varmekolber i og var litt kaldere enn vannet i karet ,gjorde ikke noe utslag på temperaturmåleren. Tror vannet nå her hos oss er veldig salt for tiden for sist jeg byttet vann,sjekket jeg ikke saliniteten først og fikk sjokk da jeg testet vannet i karet og den var på 1.028,så da var det bare til å skifte med ferskvann fortere enn fortest.
Vannet er forresten ike hentet fra dypt vann.
Skulle veldig gjerne visst om Kh var riktig .
Så hvis det er noen akvarister i nærområdet som vil teste det så hadde jeg vært veldig takknemlig for det
Er litt usikker på akkurat dette.

Ph/Kh bufferen kuttet jeg forresten ut for en uke siden.

Ph var målt i 19.00 tiden i dag.

Når det gjelder nitaten så skjønner jeg heller ikke så mye,har ikke flere fisker enn før og forer heller ikke mer

Eller så har jeg jo øket lyset endel med reflektorer osv.,det kan jo kanskje ha noe å si ang.cyano? Har videre prøvd å stille sirkulasjone anderledes for å få litt mer gang i forrester ol.

Ellers så får jeg sjekke ofte ang.nitrat ,kh og mag.cal. og se hva som skjer.

Mvh.Sølvi
Gammel 4th February 2008, 23:18   #4 (permalink)
Member

Glemte å si at fisker og sjøhester ser ut til å ha det veldig bra og mykkorallene vokser som bare det ,så helt gale kan det ikke være

Men ellers så kan det sikkert være en fordel å gå til anskaffelse av et osmoseanlegg ?

Har Rowa carbon i hus ,kan det være lurt å bruke dette ?

Mvh.Sølvi
Gammel 7th February 2008, 00:26   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Osmoseanlegg KAN ha en positiv effekt på cyano.Ihvertfall ha de en positiv effekt på vannet
Ellers så må jeg innrømme at jeg fortsatt ha vansker med å tro at vannet i bergen skal være så mye mer salt enn andre steder...klart at vinterstid med kanskje ingen nedbør i det siste kan det være veldig salt også i overflaten , men bortimot 38 % ... :shock:
...det som derimot er helt sikkert , at det går an å måle eller kanskje heller tolke / lese av feil selv med en refraktometer...
står det noen tall på instrumentet ditt (i henhold til temperatur f.eks.)?
Jeg foretrekker heller en svær aerometer , slipper å regne om (sålenge tempen er stabilt ihvertfall), bare øyene som kan svikte da ...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 7th February 2008, 05:38   #6 (permalink)
Junior Member

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Askøy
Meldinger: 37

Sitat:
Opprinnelig postet av clown
Ellers så må jeg innrømme at jeg fortsatt ha vansker med å tro at vannet i bergen skal være så mye mer salt enn andre steder...klart at vinterstid med kanskje ingen nedbør i det siste kan det være veldig salt også i overflaten , men bortimot 38 % ... :shock:
Vannet er ikke for salt i Bergen . Hentet selv vann ute med Sotra for ca. vel 1 uke siden og målte saliniteten til å være rundt 1.020 så jeg måtte salte opp vannet før jeg kunne bruke det.

Enten er det avlesningsfeil som gjør at du hadde for høyt saltinnhold, eller så må innholdet i karet ditt ha vært skyhøyt i utgangspunktet :shock: .
Gammel 7th February 2008, 07:41   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av sølvi
Takk ,det hjelper å forstå litt mer etterhvert

Skrev litt feil Ph blir målt digitalt og saliniteten med refraktometer(anbefalt og kjøpt via ebay).Faktisk det eneste måleapparatet jeg har i hus som jeg stoler på?
Ang. sjøvannet ,så hadde det stått i vel et døgn på gulv med varmekolber i og var litt kaldere enn vannet i karet ,gjorde ikke noe utslag på temperaturmåleren. Tror vannet nå her hos oss er veldig salt for tiden for sist jeg byttet vann,sjekket jeg ikke saliniteten først og fikk sjokk da jeg testet vannet i karet og den var på 1.028,så da var det bare til å skifte med ferskvann fortere enn fortest.
Vannet er forresten ike hentet fra dypt vann.
Skulle veldig gjerne visst om Kh var riktig .
Så hvis det er noen akvarister i nærområdet som vil teste det så hadde jeg vært veldig takknemlig for det
Er litt usikker på akkurat dette.

Ph/Kh bufferen kuttet jeg forresten ut for en uke siden.

Ph var målt i 19.00 tiden i dag.

Når det gjelder nitaten så skjønner jeg heller ikke så mye,har ikke flere fisker enn før og forer heller ikke mer

Eller så har jeg jo øket lyset endel med reflektorer osv.,det kan jo kanskje ha noe å si ang.cyano? Har videre prøvd å stille sirkulasjone anderledes for å få litt mer gang i forrester ol.

Ellers så får jeg sjekke ofte ang.nitrat ,kh og mag.cal. og se hva som skjer.

Mvh.Sølvi
Det er viktig å teste i saltvann, veldig viktig, en digital pH måler trenger å kalibreres titt og ofte og gjerne sjekkes mot et godt testsett innimellom.
Et refraktometer er i utgangspunktet veldig nøyaktig, det har blitt solgt en del billige kina refraktometere via div nett sider bla ebay, en del av disse har ikke helt mulighet til å kompensere for temperatur iom unøyaktigheter i produksjon.
Svingninger i salinitet gir ofte en fantastisk grobunn for uønskede vekster i et saltvanns akvarium.
Du har stoppet med å tilsette KH buffer, hvorfor det når du ikke kan måle KH?
Nitrat er viktig å sjekke, men det er minst like viktig å sjekke testsettet ditt og se om det holder mål.
Du skjønner ikke helt nitrat problemet skriver du, men det kreves litt mer av saltvann enn ferskvann Sølvi(vet at du er en erfaren ferskvanns akvarist.), det som ofte er en årsak når det kommer til nitrat er rett og slett forlite sirkulasjon, for liten skummer og da hjelper det ikke med små kjappe løsninger, noe som hjelper er vannbytter og da helst med kunstig sjøvann som blir produsert med osmose vann, grunnen til kunstig sjøvann er rett og slett at du har full kontroll på hva som tilføres, og husk å slipp ut de første minuttene av osmosevann rett i sluken hvis du ikke bruker osmose apparatet jevnt og trutt/daglig(det er en kilde til mye knask).
Summa summarum så har jeg lest og fulgt med de fleste inlegg du har hatt også de på SF under edite og jeg vil anbefale deg å investere i gode testsett, teste jevnt og trutt- følg rådene du får til punkt og prikke og ta tiden til hjelp.

Kansje du kan legge inn en litt detaljert beskrivelse av hva du har av utstyr i tanken, vann verdier og dine rutiner så skal du se at vi får løst det meste....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 7th February 2008, 08:24   #8 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Sitat:
det som ofte er en årsak når det kommer til nitrat er rett og slett forlite sirkulasjon, for liten skummer og da hjelper det ikke med små kjappe løsninger, noe som hjelper er vannbytter og da helst med kunstig sjøvann som blir produsert med osmose vann, grunnen til kunstig sjøvann er rett og slett at du har full kontroll på hva som tilføres
For lite sirkulasjon er ikke en direkte årsak til No3 Sølvi, men hvis du får mye stillestående vann vil dette bli en rot til nærings lagring. Tror det er det Chriss mener.

Ellers så er det "LURT" som Chriss henntyder å innvistere i et osmose anlegg (gjerne med Po4 filter) og et godt salt slik at vann byttene du foretar deg ikke inneholder noe av det du ønsker å fjærne i karet. Da må du bare ha kontroll på det du tillfører av for/fisk etc.
Tenk at du skal gjennomføre Dialyse på sykehuset Urent blod inn----rent blod ut

Gammel 7th February 2008, 10:39   #9 (permalink)
Member

Her var det mye å forholde seg til
Skal ta nye tester og og komme med flere opplysninger,må bare få oversikten først
Gammel 7th February 2008, 15:30   #10 (permalink)
Member

Da skal jeg forsøke å komme med litt oppdateringer.

Først må jeg si at dette med riktige/nøyaktige tester ser ut til å være et velkjent problem Har nå gått over til Salifert ved nyinnkjøp da dette har vært anbefalt,men har i etterkant sett at den ikke er helt til å stole på den heller .
Når det gjelder kalibrering til ph måler kan det anbefales noe spesiellt her?

Stoppet med Kh buffer for å prøve å bruke magnesium til å heve Kh,blir det helt feilt ?

Har skjønt at osmoseanlegg må i hus,jobber med saken.
Blir vel også til at sjøvann blir erstattet med kunstig vann selv om jeg synes det er greit å bruke sjøvann

Skummeren er en MCE 600 ,har 2 stk.Maxi Jet sirkulasjonspumper på 1000./t
Disse har jeg lyst å bytte ut men Hydro Koralia eller lign. for ikke å få så konsentrert stråle som på Maxi Jet

Har i dag hatt min ene datter på besøk som er veldig glad i å leke med kjemikalier og fått henne til å teste verdiene sammen med meg . Synet er jo bedre og sammenlignet med mitt

Saliniteten liger jevnt på 1023/32 ppt så den er blitt for lav.
Tyder på at målingen min må ha vært feil

Temp.27 grader.

Kh 8 ,målt med Salifert og Tetra

Ph 8,3 målt digitalt og med Jbl

Fosfat 0 ,red sea test

Magnesium 1140 så den er for lav

Calcium 375 litt lav den og

Nitrit 0,3 målt med Tetra og det er den laveste målingen der (knall gul)

Nitrat mellom 10 og 20 Jbl test så den er blitt litt lavere.

Har jeg gjemt noe nå ?

Tiltak til forbedring ønskes
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger litt info om saltvannskar! jbure Ny til Hobbyen 1 26th October 2007 06:04
Nybegynner trenger litt tips Patrick Ny til Hobbyen 31 17th August 2007 11:03
trenger hjelp til belysning. scorpion Lys, filtrering & annet utstyr 1 31st May 2007 19:00
Trenger desperat hjelp paulrene Plager, Skadedyr & Parasitter 7 12th February 2007 23:00
HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p Chris10na Ny til Hobbyen 14 31st August 2006 20:36