| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Etter å handlet sporstoffer, jod, magnesium i dyre dommer, begynner jeg å lure på om man egentlig er litt på villspor når man tilsetter all slags sporstoffer.
Hvis de beste typene salt inneholder alt av nødvendige sporstoffer, så skulle man vel egentlig bare skiftet vann ofte nok og kun tilsatt kalsium? Det blir noe dyrere, men spørsmålet er hvor ofte man da må bytte vann, for å tilføre nok sporstoffer. Noen som har prøvd å bare skifte vann, uten å tilføre noen sporstoffer utenom? Ser da bort fra kalsium, som steinkoraller og kalkalger trenger en god del av. Dessuten er jo doseringen av sporstoffer direkte i akvariet mye vanskeligere enn å tilsette saltvann med en balansert mengde stoffer i saltet. Hvor mye magnesium skal man f.eks. tilsette? Må man da ha et testsett ? Det samme med andre stoffer... Med masse testsett i tillegg til forskjellige tilsetningsstoffer, så blir det fort like dyrt som å kjøpe salt for å lage saltvann. Evt. kan man jo også hente vann i sjøen. Og så må man jo som oftest bytte vann av og til. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
For å spørre på en annen måte, holder f.eks. Instant Ocean Reef Crystal salt det leverandøren lover;
at du ved 25% vannskifte pr måned i et vanlig korallrevskar ikke skal trenge å tilsette ekstra verken av vitaminer eller sporstoffer. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Dårlig med svar du har fått, så jeg tar ett litt ukvalifisert ett :-)
Korte svaret er nok ja. Men det vil avhenge av innholdet i akvariet, har du mye koraller trenger du nok litt ekstra, og det kommer også ann på hvor opptatt du er av maks farge og vekst og. Calcium og magnesium faller vel ikke under kategorien sporstoffer (tror jeg), så om du har ekstra av de to bør det holde en stund om du har litt vannbytter.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har også inntrykk av at endel av oss overdriver bruken av tilsetninger , men det er med å sponse bransjen :mrgreen: som oftest gjør det ikke så mye , da de fleste "mirakelmidler"nok ikke inneholder all verden likevel...
Calcium og magnesium er derimot viktige , forbruket er som oftest større enn "påfyllet" via vannskift.Dette kan da også greit måles , i motsetning til de fleste sporstoffene.En bør også huske på at man gjenom foringen tilfører en god del sporstoffer og vitaminer. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Stemmer i på dette, ser/hører/leser om veldig mange som tilsetter veldig mye "quick, plugg and play, fikser sikkert bra" i hue og ræva, undskyld uttrykket. Begynner man å lese på alle disse produktene med store lovord skjønner man at det i stor grad er veldig mye overlapp på gang. Og vilkårlig tilsetning "bare for sikerhets skyld" gjør mye mer skade en godt, dyrt er det også. Selv tilsetter jeg kalkvann, en noenklunde kalkulert mendge calsium preparat, skifter også 10% vann hver 3. uke. Har mye ræl liggende som jeg sluttet å bruke. Men klart om man baserer seg på å ikke bytte vann i noen særlig grad må man ha et mer detaljert regime på tilsetninger.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Tror egentlig ikke du trenger å tilføre formye av de sporstoffene Morild siden du driver med kaldt saltvann. Veldig mange av sportstoffene blir tilsatt for å få korallene til å vokse.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvis en driver med kaldt saltvann , er gjerne diverse makroalger en del av inventaret - og disse er like , om ikke enda gladere(de KAN vokse mye fortere) i sporstoffer enn koraller . Sånn sett fint å trene på.
Herr Foldrup har jo laget sin egen miks for makroalger , da det ifølge han ikke er særlig innhold i sporstoffblandinger beregnet for tropisk saltvann... |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
Har prøvd å sende en mail til Foldrup (Akvaristen) tidligere, men ikke noe svar. Sikkert ikke den eneste mailen han får om akkurat dette emnet.
Problemet med sporstoffblandinger for saltvann er at man ikke får en komplett liste over hva de inneholder og hvor mye de inneholder av de forskjellige stoffene. Så for alt man vet kan det være at man betaler 200 kr litern for gult vann med ubetydelige mengder sporstoffer i. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Fortell meg hva du mener at en sporstoffblanding skal inneholde så skal jeg lage en til deg med akkurat det du ønsker i eksakte mengder.. Du får varene tørt og du kan da spe de ut som du selv ønsker.
Hvis du ser feks på Balling+ så leveres den tørt og det er fult mulig å dosere veldig lite til et kaldtsaltvann, det hele avhenger av det totale forbruk og med minimalt forbruk så må det tilsettes minimalt, kansje det holder med et 10/15/20% vannbytte 1gang pr mnd med et godt salt. TM Proreef er å anbefale.. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Member
|
Sier som Pompel jeg : "Nettopp! Akkurat!"
Hvis man bytter vann, så tilfører man en balansert mengde sporstoffer i det nye vannet. Hvis man tilsetter sporstoffer mellom vannskiftene, så vil man måtte tilsette ut fra forbruk. Så hva gjør man? Noen måler på de viktigste stoffene, og tilsetter etter behov. Men hva med resten av sporstoffene? Tilsetter man de litt med jevne mellomrom, sånn litt på måfå, fordi de ikke har så stor betydning? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|