| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Fikk målt noen verdier i dag og det sier ikke meg som helt fersk så mye men det jeg fikk beskjed om var følgende:
Nitrit=0 Nitrat=1,5 Ph= Bra Kh=16 Ca=500 Hva vil dette si? Jeg har borevann så det er en del kalk i det så kanskje jeg burde vurdere og hente annet vann til etterfylling og når det skal tas vannbytte. Er det mulig og putte noe nedi dette eller er det noe jeg må gjøre for og forbedre resultatene først. Takker for alle svar og info. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Verdiene ser ok ut bortsett fra KH'en, men den kan synke etterhvert til en bedre verdi. Kan være du trenger osmosevann.
Hvor nystaret var det? Følg gjerne litt med på nitritten neste 2 ukene.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
At du har kalk i utgangsvannet ditt forklarer de litt høye ca - og kh -verdiene.(450ppm ca og kh 9 er nok)Kan hende du bør bruke et osmoseanlegg (dette tar også nitraten , hvis den kommer fra utgangsvannet)
Men når du får forbrukere i karet ditt , vil jo både ca og kh synke , og du slipper å betale for kalkforsyningen.Men da bør du være sikker på at du har godt vann ellers(hva helt nøyaktig er borevann ?), jeg ville gått for osmose uansett... |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | ||
|
Junior Member
|
Sitat:
Sitat:
Tenkte og hente vann fra vannverket og fylle eter med. Har kanskje litt lact saltinnhold også. Ligger på 1023 |
||
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
hvis du skal bare ha fisk og diverse i karet, så er ikke det noe gale med saltnivået.
men skal du ha koraller etterhvert så ville jeg økt det.. 8) tror jeg ville kjøpt et osmose til grunnvannet ditt. det går sikkert an å putte ting i. kommer litt an på steinen din.. man kan jo forsøke med en sneil i stedet for ti, og se om den ser fornøyd ut |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Alge oppblomstring etc gir deg inndikasjoner på syklusen i karet.. Ellers så bør du nå teste påfyllings vannet ditt slik at du ser om det er hensiktsmessig å bruke dette som vann til blannding av salt og fordampet vann.. Et RO annlegg bør du ha uansett etter min mening. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Målte nitrit igjen i dag og da hadde den steget fra 0 til ca 2,5 så det er vell bare og la det gå sin gang. Er det normalt ved oppstart att denne øker en del for så og gå ned igjen? Ble fylt opp med vann og innkjørt ls på tirsdag.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Caulerpa avleggere ønskes i nystartet 720 liter | Roger | Kjøpes | 7 | 4th April 2005 21:46 |