| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Blir et litt omfattene spørsmål kanskje dette her men.
Lurer litt på om det er noen som har gode erfaringer på tilsetninger når det nevnes disse stikkordene. Evt. nevne litt om produkter isåfall. C - vitaminer. B - vitaminer. Echinacea ( Solhatt tror jeg). Kalium. Utfarging av koraller. Aminosyrer.
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er et inntresant spørsmål Hans...
Leste jo litt om Kalium på det andre forumet, men kunne være inntresant hvis Joachim har brukt andre elementer også som ikke er opplyst om før? Jeg har ikke annen erfaring enn det jeg tillsetter gjennom generelle sporstoffer (Tropic Marine K-element og K+-elements) |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
C - vitaminer.
Etter sigende skal det ha gode effekter på diverse, bl.a. zoanthids. Endel diskutert på RC i det siste med testing av 1000mg tabletter egentlig beregnet på mennesker. Notert meg at Kent Marine har et produkt: http://www.kentmarine.com/saltwater/...s/marine-c.htm Ingen som har erfaring fra dette? Finnes det tilsvarende produkter? Relatert: http://www.athiel.com/lib2/pguide/vitami1.html
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det er vel ikke så annerledes med vitaminer i saltvannsaquariet som i det virkelige livet - noen tror på det og andre gi blaffen - forutsatt at maten/foret er av god kvalitet trenger en ikke å pøse på med piller...
Leverandører av tilsetninger leverer det markedet vil ha ... etterspørselen er egentlig viktigere enn behovet... når det gjelder aminosyrer , så har jeg prøvd det også litt , uten å kunne se noen forskjell fra med eller uten, tror det kan ha noe for seg for sterkt skummede kar. Når det gjelder kalium så er tilsetning i beste tilfelle bare tull , men sjansen for forgiftning er mye større...selv om kalium er en stor , viktig og vesentlig del av saltvannet , så er forbruket langt mindre enn av stoffer som calcium og magnesium , og en overdosering i tillegg mye farligere. Når det gjelder utfarging av koraller så er det så mange andre momenter som er viktig i tillegg , at det egentlig bli ren spekulasjon å tilegne eventuell suksess her kun sportoffene.Klart de er en forutsetning , men bare en av mange , og da dette ikke er målbart enda , vet vi egentlig ikke noe heller... |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Litt mere om C vitaminer:
http://www.livingreefs.com/forums/sa...vitamin-c.html Grunnen til at jeg kom over det er at jeg har noen zoanthids som er litt slitne, og i mange tråder om dette så henvisesdet til c vitaminer. Så det er verdt et forsøk tenker jeg.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Manuelle tilsetninger | H.A.Z | Kjemien i akvariet | 13 | 13th March 2008 18:37 |
| Tester og tilsetninger | sølvi | Kjemien i akvariet | 6 | 19th January 2008 21:47 |
| doseringspumpemodul og tilsetninger? | Robin | Kjemien i akvariet | 28 | 9th February 2007 14:25 |
| tilsetninger | Sandshifter | Kjemien i akvariet | 2 | 7th February 2007 23:45 |