| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er for tiden plaget med grønnalger. Har vært skånt for det med tidligere oppstarter. Har en salarias og gul kirurg. Salariasen lever ikke opp til mine forventninger når det kommer til algebekjemping. Verdiene er bra og det foretas ukentlige vannbytter, luker og slamsuger ofte. Er det noen som sitter på ett godt tips utenom det jeg allerede gjør. Eller er det berre å vente på at det skal gå over? Kjører også med kull.
__________________ |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Om det ikke plager deg for mye vil jeg tro det forsvinner etter en stund.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Salariasen er vel ikke kjent for å frotse på grønne alger.
Den liker best de brune. De grønne algene kan være seige, har slitt lenge med mine, men de er heldigvis på retur. Det eg gjorde var å øke magnesium nivået til over 1500ppm. mot bryopsis algene, var det god medisin ![]() men det hjelper ikke mot alle alger
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Min Salarias tar nesten alle typer alger... men at den klarer og holde unna uten hjelp er tvilsomt.
Den liker ikke Bryopsis, men så har jeg ikke hatt problemer med denne typen alger før heller. Det statiet med mye alger som Tråd/kalk/bryopsis er ganske normalt i oppstart eller et kar som ikke er så "gammalt. Ã… bekjempe alger er ofte noe som erfaringen klarer og fjærne etter som tiden går. Men metodene er mange... F.eks luking/Kirurger/triksing med vann verdier/Rowa behandling osv osv. Fjærner man nærings kilden til en type alge, så kan du risikere at vann verdiene blir optimale for en annen. Så det enkleste og "billigste" rådet jeg kan gi deg må være å bruke fisk "kirurger" og nytte dyr. Man kan også filtrere bort Po4 (phosfat) med Po4 reaktor. Dette har i hvertfall stagnert veksten av brune/grønne tråd alger hos meg. Ta tiden til hjelp og la karet ditt få stabile verdier over en lang periode. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
det er ikkje bryopsis eg har, det er derbesia ser det ut for. Tenkte kanskje eg skulle prøve meg på vodka-metoden. ser at du tage har prøvd, kordan gjekk det?
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
Vell metoden kan i mine øyne virke svært effektiv om du bare følger den til punkt of prikke, men vi som har prøvd den her på forumet har mange delt/skeptiske meninger om hvorvidt den kan forstyrre den biologiske materien i karet.
Men det jeg personlig registrerte var at trådalgene mine nesten visnet bort når Po4 nivået sank (næringskilden) Men dette er jo i utgangs punktet ikke en metode man ønsker som fast rutine. Og kan annbefales hvis det ikke finnes noen annen utvei... En kombinasjon av algespisere, riktig foring, unngå overkill av foring for fisk/koraller og la karet eldes. Det er i hvertfall en svært sikker fremgangs måte som kan være med på å stagnere/fjærne algene på langsikt. Når det gjelder andre type alger som ikke fisk eller dyr vil ha, så er den tryggeste måten rett og slett luking. Så vil nok algen forsvinne med tiden.. Kanskje den vil gjøre nytte av seg i sumpen? |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvis det dreier seg om derbesia , burde den gule kirurgen vise stor interesse...hadde selv også derbesia i starten (antakelig fordi jeg brukte naturlig sjøvann da),den forsvant etter noen uker av seg selv.
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
eg trur det er derbesia det er snakk om, ligner mest på den. Merker litt tilbakegang nå, visst det ikkje er innbilning. Den gule kirurgen er å plukker litt i den,men ikkje så mye som eg håper på. Satser på at det går over snart, kjedelig når det gror så mye ugress.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|