Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 19th December 2007, 21:50   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2006
Sted: Mathopen
Meldinger: 4
Standard Hvorfor trives ikke Korallene mine?

Korallene mine i 450 l kar, trives ikke. Kun "Museører" Alle andre visner og dør på 2-3 mnd. Verdiene i vannet er; Calsium:400 - Magnesium:1500 - KH: 25 - Nitrit: 0,6 - Nitrat: 250 - 28 grader
Er det p.g.a. for høy KH, Nitrit og Nitrat? Noen som har gode råd til å få ned disse verdiene? Sirkulasjonen i vannet opphører 7 timer i døgnet. Er dette skadelig?
Tormod er offline   Svar med sitat
Gammel 19th December 2007, 22:28   #2 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941
Standard Re: Hvorfor trives ikke Korallene mine?

Kh-en din er alltfor høy , men kaka tar vel nitraten - og når vannsirkulasjonen stopper 7 timer i døgnet i tillegg , synes jeg egentlig det er et under at noe overlever så lenge som 2-3 måneder...
...men allt dette står å lese om i alle bøker og nettsteder som omhandler basiskunnskaper om hobbie'n...
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 19th December 2007, 23:14   #3 (permalink)
Senior Member

joachimB sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Tårnåsen
Meldinger: 447

også magnesiumen kan godt senkes. hvordan har du fått disse vannverdiene,? hva har du av utstyr?
joachimB er offline   Svar med sitat
Gammel 19th December 2007, 23:41   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Dette må da være en spøk? Nitrat - 250?? 7 timers daglig opphold i vannsirkulasjon?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 20th December 2007, 00:01   #5 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

:shock: hmm.. "håper jo" dette bare er en fleip da,men kan vel aldri vite :?
Viss ikke,så les masse om oppstartstråder,der står det masse nyttigt om oppstart/vannverdier
Hvor har du fått det fra at pumper skal være avslått i mange timer fra foresten?
Her må det grunnleggende kunnskaper til,så vil råde deg til å søke litt rundt,og sette deg inn litt mer i sakene ja... :cry:
Gammel 20th December 2007, 08:21   #6 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475

Har du akvariet på soverommet? er det derfor pumpene ikke går hele døgnet? Sirkulasjon skal alltid være i gang. Den kan gjerne variere litt, så dersom bråket er et problem så få deg i allefall en pumpe som er stillegående som kan gå hele døgnet.

KHen din må ned. Mine mykkoraller misstrives når den bikker 10-12. Jeg har ikke noen gode forslag til hvordan du skal få den ned.

Må slutte meg til joachimB sitt spørsmål, hvordan har du fått disse verdiene? Tror kanskje problemet ditt ligger der. Har du skummer på dette karet forresten?

Synes også temperaturen din er litt høy. 28 grader ofte greit, men du har veldig lite å gå på.

Endre
Gammel 20th December 2007, 08:26   #7 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Har du akvariet på soverommet og klarer ikkje å venne deg til litt susing fra akvariet? Man kan godt senke sirkulasjonen om natten, men litt sirkulasjon må det være. Her virker det som et 100% vannskifte e` på sin plass. Husk vanntilvenning av alt levende. Hvilket saltnivå har du?
Gammel 20th December 2007, 08:30   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Få frem bøttene og skift vann!
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 20th December 2007, 21:40   #9 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Sted: Orkanger
Meldinger: 941

...også lurer jeg egentlig på hvilken nitrat-test som er skalert til 250 ?
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 20th December 2007, 22:24   #10 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Når jeg tenker etter var det en eller annen som "morret seg",på saltv.forum,for 3-4 uker siden,med lignende,og enda verre innlegg :mad
Denne karen la seg inn under forskjellige synonymnavn,men det tok ikke lang tid før denne "tidige" innleggeren ble effektivt stoppet der :|
Har jo ikke bevis på att dette er innledningen til noe lignende,og da ber jeg selfølgeligt pent om unnskyldelse :frown: ,men det er jo litt merkelig at han ikke kommer med videre kommentarer,og det er ikke så fryktelig lenge siden det foregikk noe i denne duren på reptilfreak,og der fikk en sporet opp "kilden" ganske snart...
Etter at det ble sendt ut en PM til addressen,stoppet dette opp momentant,etter som jeg har fått med meg 8)
Ber moderatorer være litt oppmerksomme,viss dette skulle utarte seg videre på dette ellers gode forum,da dette er ett forum for folk som ønsker å pleie sin hobby,og få/dele erfaringer over ett seriøst plan :|
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor du skal holde fingrene utav tanken.. Chriss Anbefalinger, tips & triks 4 28th November 2009 23:34
HVilken fisk er deres favoritt og hvorfor? jonaspaa Ny til Hobbyen 5 6th May 2007 19:18
Hvorfor døde turboene mine????? rikard Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 7 3rd April 2006 15:54
hva bør verdiene mine ligge på??! siwelise Kjemien i akvariet 11 13th January 2005 13:53
Er UV sunt eller usunt for korallene våre ? Frogfish Lys, filtrering & annet utstyr 19 9th November 2004 11:57