| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Khèn ligger på 6 og det er vel litt lavt?
Har Ph/Kh pluss som jeg har brukt til ferskvann men går ut fra at det kan brukes til saltvann og ? Phèn ligger på 8,3 så den skal jo ikke økes men mener dette saltet ikke øker denne mer enn 8.3 uansett. Men ,kan man tilsette dette uten å ta vannbytte samtidig eller må det skje i den forbindelse? Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Om middelet ditt er brukbart i saltvann , er jeg ikke sikker på...det burde vel står noe om det på pakningen ? En skulle tro at det ikke er noe annet i det enn natriumhydrogencarbonat , men er som sagt ikke sikker...
Kh - buffer skulle vel helst tilføres uten vannskjifte (ihvertfall ikke i det ferske vannet), det er muligheter for utfellinger hvis du tilfører flere nye salter på en gang |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det finnes en rekke kh/ph buffer fra diverse saltvannsmerker, jeg har brukt salifert sin ganske lenge, men en kan likeså godt benytte seg av balling-saltet natriumhydrogenkarbonat, da vet man , hva man har , og dessuten er det vel den rimeligste løsningen
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
OK men kan man bruke bare Ballings - saltet uten å bruke "hele pakken" ?
Det jeg har er forresten Noraq Ph/kh pluss ,ph og kh buffer som inneholder naturlig karbonatsalter står det. Går ut fra at jeg da kan bruke det foreløpig. Men skulle jo gjerne visst årsaken til problemet og slik at det ikke var nødvendig å bruke dette hele tiden. Eller er dette noe en gjerne må regne med? Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Velkommen til saltvannsverden 8)
...ja , du må rekne med å bruke noe sånt hele tiden (og mere til...) og du kan godt bruke bare en av ballingsaltene , men du bør sørge for å også ha kontroll på både calcium og magnesiumverdiene, fordi alle disse tre verdiene henger sammen , og ingen av dem kan overses uten at det går utover de andre.Selv om i et oppsett uten steinkoraller forbruket ikke vil være like stort , lønner det seg å ha disse tingene i orden i et saltvannsoppsett. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Velkommen til saltvannsverden
...ja , du må rekne med å bruke noe sånt hele tiden (og mere til...) og du kan godt bruke bare en av ballingsaltene , men du bør sørge for å også ha kontroll på både calcium og magnesiumverdiene, fordi alle disse tre verdiene henger sammen , og ingen av dem kan overses uten at det går utover de andre.Selv om i et oppsett uten steinkoraller forbruket ikke vil være like stort , lønner det seg å ha disse tingene i orden i et saltvannsoppsett. Hehe takk takk :lol: mye å lære og sette seg inn i ,men det kommer seg sånn smått om senn Så det neste jeg må skaffe meg er calcium og magnesiumtester. Ellers så ser det ut til at vannverdiene ellers begynner å komme seg Temp.26-27 grader,ph.8,3,salinitet 1025, nitrit 0.litt høy nitrat,men dette regner jeg med vil endre seg med litt vannbytte og slamsuging. Koblet ut den ene sirkulasjonspumpen da sugekoppene sviktet +pluss litt for god foring med artemia , Så nå nærmer det seg |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Da har jeg fått justert kh èn til 8.
Nitraten er også på 1 så nå ser alt bra ut Ang. nitraten så tror jeg det ble gjort en feil her. Leverte nemlig inn en vannprøve til butikken og ba de teste den da jeg var gått tom for nitrattest. Vedkommende spurte da meg om jeg kunne med denne testen da hun selv aldri hadde gjort det før :shock: Dessverre kunne jeg ikke hjelpe henne for jeg måtte skynde meg på jobb.Ringte da senere og fikk beskjed på at testen viste 25 i nitrat. Ble jo litt forbauset da men men... Fikk tak i ny test i dag og den viste da 1 ,pustet lettet ut Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|