| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Eller å hatt varioen, kjemikalien og dunkene liggene i hus i flere uker fikk jeg endelig satt igang med Balling. Vannverdiene mine var ikke helt gode da jeg startet, men fikk tips om at ved å dosere litt ekstra ville disse komme seg, og det har de gjort.
Problemet mitt nå er at KHen begynner å bli passe, kanskje til og med litt høy (9.0). Men Ca og Mg er ennå veldig lave. Jeg bør vel justere ned mengden tilsettningsstoffer, og heller bruke andre kjemikalier til å justere opp disse veridene, hvilke er de mest effektive da? Eller er det andre måter å gjøre dette på? Hilsen Endre
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
9 er ikke spesielt høyt, du kan sikkert la den bli 11-12 også så vil den sikkert gå ned igjen over tid...
om den blir oppi 13-14 bør du passe litt på, men sannsynligvis er det ikke fare på ferde der heler. :-)
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Grunnen til at jeg tenkte at jeg skulle prøve å holde KH på rundt 9 er vel at det er rundt det som er normal i sjøvann. Tror jeg bare lar den stige litt til så jeg får opp de andre veriden, så får jeg evt presse den ned igjen etterhvert dersom jeg må det.
Endre
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Forhandler
|
Saliofert sin flytende calcium e` en grei måte å justere på. det finnes sikkert flytende magnesium også som virker like effektivt.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
Her er en forklaring til den Balling+ som Endre bruker: http://www.akvarieutstyr.com/balling...d28bf78fbc2683 |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
I naturlig sjøvann svinger kh- en vanligvis bare mellom 6 og 7 , og mr.Balling himself anser verdier over 9 som både naturstridige og skadelige. Ellers kan jeg ikke se noen problemer og kombinere balling - metoden med hvilken som helst annnen metode , det være seg kalkreaktor, kalkblander eller andre preparater beregnet til oppnåelese av ønsket kh,calcium-,magnesium-eller andre verdier. Eneste måtte vel være at ting da fort kan gå i surr... |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Har lest det samme på dansk forum mener jeg, skal ikke være noe i veien for å kjøre både balling og reaktor/mixer eller tilsette manuelt.
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) | |||
|
akvarieutstyr.com
|
Det er ikke det beste å blande ferdigprodukter av flere grunner, det er feks i noen pHKH produkter tilsatt mye borsyre for å holde verdiene kunstig oppe, det er ikke så veldig lurt om en kjører feks Grotec 123 og ABC eller Balling+ da dette er produktr som er balanserte i rette sammensetning/dosering. Noen produkter uten å nevne navn er blandet sammen på en kjemisk måte som sammen med andre tilsetninger gir uønskede og eller "falske" verdier og effekten enten uteblir eller forsterkes, det blir da opp til brukeren å vite nøyaktig hva som blandes, det er i realiteten ikke lett.
Sitat:
Husk på at Balling+ er balansert og vil rette seg på plass med meget gode verdier i løpet av kort tid. Det er det som er så tricky med ferdig blandinger, i stedenfor så kan rene kalsiumprodukter brukes og da snakker vi om tilsetning som kan brukes uansett metode. Det som kan nevnes spesielt er at i noen salt blandinger(som ingen i norge fører heldigvis) så inneholder de et kjemikalie som reagerer spesielt ved bruk av reaktor, nå husker jeg ikke navnet men stoffet reagerte mot ørsmå mengder Co2 og man fikk KH peaks som i realiteten var ufarlige men akvarister gjorde jo selvfølgelig det de kunne for å få ned KH og det ene tok det andre, ofte med kjedelige utfall, det ligger noen gode tråder på RC om temaet. Tilbake til Endres oppsett og Balling+ så må det få litt tid på seg til å komme på plass, det er ikke alltid så lurt å forgripe begivenhetene med kjemien i et saltvannsakvarium, derav ordtaket om at alt gale skjer veldig fort og alt godt tar lang tid. Sitat:
|
|||
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Forhandler
|
Det e` jo tydelig at du vet mer om vannkjemi og balling enn meg. Men eg har lest en del om balling og du har sjøl skrevet at man må verdiene på plass før man starter ballingmetoden. Denne e` jo så flott balansert at den tilsetter det som blir forbrukt i akvariet. Når då alle verdier utenom calcium e` der må man jo egentlig heve denne før man går igang med balling.
Når det gjelder salifert sin flytende calcium vet eg ikkje alt den inneholder. Men når eg har brukt den har den økt calciumnivået slik som beskrevet på flasken, kH, magnesium har ikkje blitt berørt av dette i det hele tatt. Alle vet at med kjemi kan alt skje. Skal ikkje se bort fra at man kan få forskjellige virkninger i forskjellige kar. Det finnes vel ikkje to akvarier som har den samme kjemiske bindingen i vannet. Så det endre skal gjøre e` bare å pøse på med balling og verdiene retter seg sjøl? Synes dette høres litt for flott ut. E` det sånn at korallene "spiser" mer kH enn calcium til korallene synes balansen e` bra.?? |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vannverdier | leffi | Kjemien i akvariet | 8 | 22nd May 2007 16:01 |
| TILSETTNINGSTOFFER OG VANNVERDIER | geirove | Ny til Hobbyen | 1 | 6th September 2006 22:13 |
| Vannverdier! | leffi | Kjemien i akvariet | 16 | 3rd January 2006 21:28 |
| Hjelp til KH justering | siljeogmarius | Kjemien i akvariet | 6 | 6th May 2005 19:27 |