| Kjemien i akvariet Ett forum hvor det kan diskuteres om grundleggende og avansert kjemi i akvariene våre. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg har nettop tatt i bruk kull for å minske nærings innholdet i karet.
Det er mulig det er noen som har nevnt litt om bruk av kull for å få bukt med for høye No3 verdier, men jeg har noen spørsmål jeg må lufte uansett. 1: Er det noen slags diagram for hvor mye kull man tillsetter per 10/100l? 2: Hvordan vet man når kulle er "mettet"? Hva skjer når kulle er mettet? 3: Hva er den mest optimale plassen og putte filtermedie. (i returkammeret?) eller (sammen med Po4 reaktoren)? Hilsen Tage |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
På min boks står det 100ml pr 250 liter vann i starten og senere med max 250ml pr 250 liter. Litt mindre fungerer sikkert bra nok det og...
Antar det kan gå et par måned mellom skift... Ville tro best plassering er der det er mest strøm. .. og min hovedgrunn for å kjøre kull er vel giftstoffer, ikke no3. Masser av både koraller og andre dyr som produserer litt av de
|
|
|
#3 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Det finnes (som så ofte ellers i "bransjen" våres 8) )delte meninger om mengden /varighet av kullfiltrering.
For dem som har tett besatte blandede(både mykiser ,sps og lps ) kar , er det en fordel å kjøre kull hele tiden.(for å eliminere den kemiske krigen) Dessuten produseres en del gulstoffer gjenom diverse stoffskifteprosesser som farger vatnet , ikke minst makroalger bidrar mye , (for dem som har slike :wink: ) No 3 blir ikke berørt ved kullfiltrering , derimot blir(ofte i form av dyrekjøpte tilsetninger) sporstoffer effektiv fjernet. Mange mener derfor at der er mest hensynsmessig å bare kullfiltrere i noen dager av gangen , for å fjerne fargestoffene i vatnet(som stjeler verdifull lysstyrke) Er kullet mettet , og ikke fjernet i tide , vil de filterete stoffene begynne å gå ut i vatnet igjen .Ved permanent filtrering anbefales derfor at kullet ikke kjøres maks 4 uker før det skiftes. Mengden av kullet er igjen avhengig hvor sterkt farget vann en har , dette vises godt ved vannskifte(med osmosevann) , da ser en godt forskjellen hvis en bruker for lite.250 ml per 100 L høres uansett svært mye ut , har sett anbefalinger rundt 20 g , bruker selv litt mer enn det. Plasseringen er optimalt i en utvendig filter , som sluttstasjon/siste filtermedium , så den ikke belastes med grovere skitt , men det holder også å plassere den i f.eks. nylonstrømpe i god strøm f. eks . ved innsuget av en pumpe eller et avløp |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg er litt nybegynner her, men jeg bruker selv ca 3 spiseskjeer på 180 liter vann, kontinuerlig. (mens fosfatfjerner er i kortere perioder her)
Har mye makroalger og zoa's, et par mykiser og noen lps, men hovedsakelig sps.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Bruker litt kull sammen med Rowaphos i Deltec fosfatreaktor og det blir skiftet hver andre/tredje uke.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
når jeg kjører i gang kar igjen kommer jeg til og kjøre retur fra hovedkar, skummer og uv direkte i filterposer med kull. men går sikkert bra og kjøre den direkte i fosfatreaktoren.
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
har begynt og rigge til benk til sump,frag tank og utstyr i kjelleren. kommer nok til og starte frag-tanken og sumpen i vinter men hovedkaret blir det lengre til jeg setter opp. venter blant annet på en kalsiumreaktor... har valgt å gå for kvalitetsutstyr så da tar det litt lengre tid for en hardt arbeidene baker å få skrapt i hop nok penger til alt dette utstyre...
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kull mister effekten sin etter noen dager, er ikke noe voldsom krise å bruke det lengre men da vil det gå over til å bli et organisk filter istedenfor, er du ute etter å redusere næringinnholdet er jo det en bra ting men det kan vell muligens diskuteres hvor lurt det er å ha kullet gående for lenge, det finnes vell også utallige mer egnede medier for denne typen filtre, kull er hovedsakelig for å fjerne mikropartikler og ladede ioniske sammensetninger.
Noe som har funket bra for meg med tanke på å få inn større "forbruk" av næring er å fylle et rom eller lignende i sump/filter whatever, med korallgrus, funker som en ekstra ph buffer også, men det må anseelige mengder til for at det skal ha noen effekt. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bruke kull ? | sølvi | Kjemien i akvariet | 25 | 9th February 2008 18:15 |
| Filtrering av luft til skummer | Aquaria | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 14th May 2007 19:37 |